Czym jest tag UTM? Jak z niego korzystać?

Tag UTM to specjalny parametr dodawany do linku, umożliwiający precyzyjną analizę, niezbędną do wyciągania wniosków, co wpływa na zdobywanie nowych Klientów i za pośrednictwem jakich kanałów możesz liczyć na największe profity. Co musisz o nim wiedzieć?

Czym wyróżnia się tag UTM?

UTM, czyli Urchin Tracking Module to firma, która w 2005 roku została przejęta przez Google. Promowane przez nią oprogramowanie stało się podstawą do stworzenia bardzo znanego dziś narzędzia, jakim jest Google Analytics.

Tag UTM to natomiast 5 parametrów, które dodaje się do linka, w celu jego skutecznego śledzenia. Pozwala na przeanalizowanie, w jaki sposób użytkownik trafił na Twoją stronę internetową. Korzystają z tagów UTM, możesz uzyskać bardzo precyzyjne odpowiedzi, przydatne do działań analitycznych.

Tag UTM możesz dodać do każdego linka, ale najczęściej stosowany jest w przypadku płatnych reklam, postów w mediach społecznościowych, newsletterów, jak i zewnętrznego contentu. W końcu firmę najbardziej interesuje, czy treści na jej temat pozwalają na zdobywanie Klientów z różnych źródeł. To pozwala na sprawdzenie skuteczności kampanii marketingowej stosowanej przez agencję, z którą marka współpracuje.

Jak poprawnie otagować adres URL?

Każdy link może zostać wzbogacony o 5 tagów. Nie musisz zastosować ich wszystkich, ale im więcej narzędzi do śledzenia linków wykorzystasz, tym więcej materiału analitycznego uda Ci się zgromadzić. Jest to szczególnie ważne przy prowadzeniu dużych kampanii reklamowych.

Podstawową trudnością jest stworzenie przejrzystego systemu tagowania pozwalającego na obiektywną ocenę konkretnych działań marketingowych.

Wspomniane wcześniej 5 tagów, z których możesz skorzystać to:

  • Źródło – określa, z jakiego miejsca na Twoją stronę trafili Klienci. Czy była to wyszukiwarka Google, a może przygotowany przez Twoją firmę newsletter. Aby tego się dowiedzieć, w adresie URL musi znaleźć się utm_source i nazwa źródła, które ma zostać poddane analizie, czyli utm_source=newsletter.
  • Medium – określa, jaką akcję wykonał użytkownik, aby wygenerować ruch na Twojej stronie. Przykład: czyli utm_medium=e-mail.
  • Kampania – pozwala na zidentyfikowanie prowadzanej kampanii marketingowej. Aby to zrobić, musisz użyć jej roboczej lub konkretnej nazwy: utm_campaign=audyt.
  • Słowo kluczowe – najczęściej to rozwiązanie stosuje się w przypadku kampanii Google Ads. Tag wygląda wtedy następująco: utm_term=sukienki_wieczorowe.
  • Treść – pozwala na skuteczne śledzenie contentu, który jest ważną częścią prowadzonej kampanii. Jeżeli chcesz skupić się na prześledzeniu, jak podstrony wpływają na zwiększanie popularności marki, oznacz prowadzące do niej banery reklamowe jako utm_content=baner.

Dlaczego stosowanie tagów UTM jest dla Ciebie korzystne?

Tagi UTM zostały stworzone w celu analizowania efektywności kampanii marketingowej. Pozwalają na bardzo dokładne sprawdzanie rezultatów podejmowanych działań. Można przeanalizować każdy artykuł z osobna, jeżeli tylko zostanie poprawnie otagowany.

Dlaczego to rozwiązanie powinno Cię zainteresowań? Masz zapewne określony budżet na kampanię marketingową. Prowadząc powyższe analizy, uzyskasz wskazówki, w jakie działania warto inwestować, a w jakie niekoniecznie. Wybierając konkretny sposób otagowania lub wszystkie dostępne opcje, możesz zgromadzić dane do analizowania, niezbędne do prawidłowego zarządzania kampaniami, faktycznie wpływającymi na zyski dla Twojej marki.

Skorzystaj z bezpłatnej wyceny


Bezpłatnie wycenimy dla Ciebie wybraną usługę. Otrzymasz odpowiedź w ciągu 24 godzin.

BEZPŁATNA WYCENA

Możesz także zapytać osobiście


512 215 804

Zadzwoń

Facebook