Software house Grupa Improve Sp. z o.o. - ul. Marcelińska 94B/181 Poznań
Wróć

Http vs https – czym są protokoły i jaka jest różnica między nimi?

Http Vs Https - Czym Są Protokoły I Jaka Jest Różnica Między Nimi? zdjęcie nr 13

W 2014 roku Google zalecił zmianę protokołów z http na https. Dowiedz się, dlaczego warto to zrobić oraz jaka jest różnica między http a https. 

Co to jest protokół http?

Http (Hypertext Transfer Protocol) to protokół wykorzystywany do przesyłania danych do przeglądarki internetowej z serwera. Zapewnia sprawną komunikację pomiędzy serwerami, a także surfowanie po internecie. Dawniej http stosowano we wszystkich typach stron internetowych, obecnie wykorzystywany jest coraz rzadziej. Powodem jest brak szyfrowania danych przez protokół http. Ponadto nie pamięta on poprzedniej sesji, skupia się wyłącznie na dostarczaniu informacji, a nie na sposobie, w jaki docierają do użytkownika. 

Co to jest protokół https?

Https (Hypertext Transfer Protocol Secure) stanowi rozszerzenie http o dodatkowe zabezpieczenia. Korzysta z certyfikatu SSL do przenoszenia danych w celu zabezpieczenia np. transakcji internetowej. Nieautoryzowani użytkownicy nie mają dostępu do danych, ponieważ wszystkie przesyłane informacje są szyfrowane. 

Http a https — podstawowa różnice

Porównując http vs https, od razu nasuwa się jedna różnica: występowanie certyfikatu SSL. Strona https:// go posiada, przez co ma dodatkowe zabezpieczenie poufnych danych użytkowników. Przesyłane informacje są szyfrowane, dlatego nieuprawnione osoby nie mogą ich przeczytać. Dodatkową warstwą zabezpieczenia jest certyfikat TLS, który zapewnia integralność danych i uwierzytelnienie. Protokół https jest więc bezpieczniejszy niż http.

Wpływ http i https na SEO

Wiesz już, co to jest protokół http i https. A jaki każdy z nich ma wpływ na SEO? Musimy przenieść się na chwilę do 2014 roku, gdy Google ogłosiło, że będzie faworyzowało strony z protokołem https. Dlaczego? Chciano w ten sposób promować bezpieczne witryny korzystające z certyfikatu SSL.

Zgodnie z przeprowadzonymi przez GlobalSign danymi, aż 82% internautów rezygnuje z wejścia na stronę, która nie posiada zabezpieczonego połączenia, natomiast 84% nie decyduje się na takich witrynach na zakupy. 

Żeby jednak przejść z http na https, bez strat na już wdrożonych działaniach SEO, należy pamiętać o kilku podstawowych kwestiach:

  • poinformuj Google o tej zmianie, aby szybko podwyższyć swoją pozycję w wyszukiwarce,
  • wybierz certyfikat i zdecyduj, dla ilu witryn go potrzebujesz,
  • używaj względnych adresów URL,
  • pamiętaj, aby strona https://. nie została zablokowana za pomocą plików robots.txt,
  • sprawdź, czy zezwalasz wyszukiwarkom na indeksowanie,
  • skorzystaj z narzędzi Google dla webmasterów, w celu monitorowania przejścia, aby szybko zareagować na ewentualne błędy. 

Jak zmienić protokół http na https krok po kroku?

Znasz już różnice między http vs https. Przejście z jednego protokołu nie drugi nie jest trudne, ale czasochłonne.

  1. Wybierz typ protokołu SSL. Google rekomenduje 2048-bitowe certyfikaty.
  2. Stwórz mapę URL i przekieruj wszystkie linki z http na https.
  3. Zaktualizuj grafiki.
  4. Zaktualizuj linki wewnętrzne.
  5. Zaktualizuj linki zewnętrzne. 
  6. Sprawdź, czy narzędzia analizujące mają dostęp do właściwych linków.
  7. Zaktualizuj przekierowania.
  8. Dodaj stronę do Google Search Console.
  9. Przygotuj plik robots.txt.
  10. Monitoruj pozycję strony internetowej.
  11. Testuj stronę przez kilka dni, sprawdzając ruch po wprowadzeniu zmian. 

Dlaczego protokół https jest najkorzystniejszy?

Współcześnie ataki hakerskie są na porządku dziennym, dlatego tak istotne jest szyfrowanie danych. Za pomocą stron internetowych internauci mają dostęp do informacji o swoich dochodach, wykonują kosztowne operacje, przesyłają prywatne zdjęcia i komunikują się z bliskimi. Jeżeli dostęp do nich będą miały nieupoważnione osoby, pojawia się bardzo duże zagrożenie związane z wyciekiem danych. 

Protokół https szyfruje całą komunikację, łącznie z adresem URL i numerami kart kredytowych. Przeglądarki internetowe ostrzegają internautów, jeżeli strona posiada protokół https (nieszyfrowana strona). Skutecznie to odstrasza, ponieważ dla wielu użytkowników bezpieczeństwo danych jest najważniejsze.

Sprawdź usługi naszego software house

Ostatnie wpisy blogowe

Umów sięna darmową konsultację

    Telefon WhatsApp E-mail