Rok 2021 już za nami. Każdy już przyzwyczaił się do pandemicznej rzeczywistości, z jaką musimy się mierzyć. Pojawiło się sporo zmian w zachowaniu konsumentów, ale i w obszarze SEO. Do najistotniejszych należały zmiany wyglądu narzędzi, jak i dostępnych w nich funkcji. Pojawiły się również wahania w pozycjonowaniu dotyczące zmian w algorytmach. Czas zobaczyć, co czeka nas w 2022 roku.
Sztuczna inteligencja tematem nr. 1 w 2022 roku
Tak jak w 2021 roku, tak i w 2022 nadal wałkowany będzie temat sztucznej inteligencji, która coraz bardziej wkracza w wiele sfer naszego życia. Pojawia się coraz więcej analiz dotyczących udziału sztucznej inteligencji w procesie tworzenia treści, jak i ich wykorzystania w działaniach SEO. Prognozuje się, że nowa technologia będzie ogromnym wsparciem dla copywriterów, pomoże im przygotowywać treści znacznie bardziej tożsame z upodobaniami internautów.
SXO – UX i SEO łączą siły
Branża SEO cały czas się rozwija i szuka sposobu, aby zadowolić użytkowników. Tym razem duży nacisk ma być kładziony na potrzeby użytkowników oraz konwersję. Oczywiście trzeba przygotować się na sporo wyzwań wynikających z wdrożenia nowej strategii. Na drodze mogą stanąć zmiany w SERP-ach, direct answer, zero click searches. Niestety, mogą w znaczący sposób ograniczyć ruch i konwersję.
Kluczowe pozycje w wynikach wyszukiwania nadal bardzo ważne
W 2022 roku nadal nie zakończy się wyścig o jak najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania Google. To nadal ma znaczenie. Zauważalna jest rywalizacja o jak najtrafniejsze słowa kluczowe, a coraz większy nacisk kładzie się na content. Branża SEO galopuje, ale w przyszłości może to przynieść znaczą podwyżkę cen za usługi.
Niepokojące jest nagminne mechaniczne generowanie wysokich pozycji i zabieranie ruchu wynikom organicznym. Niestety wygrywa silniejsza konkurencja, która ma pieniądze, a tym samym władze.
Dyrektywa UE o ochronie konsumentów – co wolno, a czego nie?
Od maja 2022 roku w Polsce będzie obowiązywała nowa dyrektywa UE ograniczająca nieuczciwą konkurencję w e-commerce.
Do największych zmian należy informowanie użytkowników o algorytmie odpowiedzialnym za profilowanie produktów. Internauta musi również otrzymać informacje, jeżeli wysoka pozycja produktu w wynikach wyszukiwania wynika z opłaty za tę usługę.
UE bierze się również za zakaz publikowania opinii od osób, które nie kupiły produktu. Marketing szeptany ma całkowicie zniknąć z przestrzeni internetowej.
Najkorzystniejszą zmianą dla Klientów ma być natomiast ograniczenie sztucznego podwyższania cen przed wprowadzeniem promocji. Sklep ma obowiązek poinformować Klienta, jaka cena za produkt obowiązywała przez 30 dni przed wprowadzeniem promocji.
Za nami interesujący rok, przed nami dużo wyzwań
Wielu pożegnało 2021 rok z dużą ulgą. To, co nas czeka w 2022 roku jest nadal dużą niewiadomą, ale w branży SEO zapowiada się wiele ciekawych zmian, które dadzą twórcom oraz użytkownikom wiele możliwości.