Software house Grupa Improve Sp. z o.o. - ul. Marcelińska 94B/181 Poznań
Wróć

Budowa sklepów internetowych – od pomysłu do wdrożenia

Budowa Sklepów Internetowych - Od Pomysłu Do Wdrożenia zdjęcie nr 13

Jak wdrożyć sklep internetowy? Którą platformę technologiczną wybrać, aby stworzyć rozwiązanie przyjazne dla branży e-commerce? Ten poradnik dostarczy odpowiedzi na szereg pytań i wątpliwości, jakie powstają przy wdrożeniu sklepu online.

Z oficjalnie dostępnych danych wynika, że w 2021 roku Polacy wydali na zakupy internetowe blisko 140 mln złotych. Jeżeli Twoja firma nie prowadzi jeszcze działalności w sieci, czas to zmienić. Branża e-commerce jest najszybciej rozwijającą się, dlatego sklep online jest jak najbardziej fantastyczną inwestycją.

Wybór platformy e-commerce: WooCommerce, Magento czy PrestaShop?

Od tego, jaką platformę e-commerce wybierzesz, zależeć będzie sukces pozycjonowania sklepu internetowego. Nie każde z dostępnych rozwiązań pozwala na swobodą modyfikację zwiększającą pozycję strony w wynikach wyszukiwania Google. Algorytmy biorą pod uwagę szereg czynników, o których należy pamiętać w momencie wdrażania sklepu.

Platformy e-commerce, które masz obecnie do wyboru to przede wszystkim WooCommerce, Magento, PrestaShop.

Platforma WooCommerce

WooCommerce to wtyczka e-commerce, która powstała na WordPress w celu wdrażania sklepów internetowych. Jej instalacja oraz obsługa są bardzo proste, poradzi sobie z tym większość użytkowników, nawet tych niedoświadczonych. Korzyści ze stosowania osiągną osoby sprzedające pojedyncze produkty, jak i szeroką gamę asortymentu.

Sprawdź też: Sklepy internetowe Poznań]

WooCommerce jest darmową wtyczką, płaci się jedynie za dodatkowe szablony graficzne, moduły zwiększające funkcjonalność, a także zapewniające dodatkowe integracje. Nie musimy jednak płacić, jeżeli podstawowe funkcje wtyczki w zupełności nam wystarczą.

Na WooCommerce budowane są przede wszystkim małe i średnie sklepy internetowe. Na pewno nie jest to odpowiedni wybór dla podmiotów mających do obsługi wielkie katalogi produktów. Przy obsłudze kilkunastu tysięcy przedmiotów platforma nie będzie aż tak wydajna.

Zalety WooCommerce

  • Darmowe rozwiązanie bez ukrytych kosztów.
  • Prosta instalacja i obsługa w języku polskim.
  • Dostęp do wielu wtyczek, integracji, funkcjonalności, część darmowych, część za dodatkową opłatą.
  • Przyjazna dla SEO.
  • Bezpieczeństwo dzięki regularnym aktualizacjom.
  • Pełna personalizacja szablonów.

Wady WooCommerce

  • Brak oficjalnego wsparcia technicznego.
  • Niezbędne są częste aktualizacje wtyczek, które w wielu przypadkach nie są kompatybilne z posiadaną wersją WordPress.
  • Duże koszty przy tworzeniu indywidualnego projektu graficznego i chęci wykorzystania dodatkowych funkcjonalności.

Platforma PrestaShop

22% wszystkich sklepów internetowych w Polsce jest budowanych na platformie PrestaShop. Cieszy się ona bardzo dużą popularnością. Udostępniana jest na licencji open-source, co daje możliwość otworzenia sklepu online przy posiadaniu hostingu i domeny.

Atutem PrestaShop jest możliwość edycji kodu oraz skorzystania z podstawowych opcji systemowych, co daje dużą swobodę w zakresie pozycjonowania. Platforma PrestaShop jest przystosowana do obsługi przede wszystkim dużych sklepów internetowych.

Zalety PrestaShop

  • Nie ma stałych opłat abonamentowych.
  • Dostęp do kodu źródłowego strony, dzięki licencji open-source.
  • Funkcjonalny, wygodny panel.
  • Możliwość skorzystania z analityki zamówienia.
  • Moduły rozszerzające funkcjonalność sklepu.

Wady PrestaShop

  • Wysokie koszty wdrożenia, jeżeli chcesz przygotować indywidualny projekt graficzny.
  • Moduły w wersji płatnej są bardzo drogie.
  • Wsparcie techniczne kosztuje 99 euro za godzinę.
  • Trzeba znać bibliotekę SMARTY.

Platforma Magento

Jeżeli szukasz darmowej platformy e-commerce, Magento odpowiada na te potrzeby. Działa na licencji Open Software License. Co 10 sklep internetowy na świecie właśnie z tego rozwiązania korzysta. Platforma cieszy się niesłabnącą popularnością ze względu na szerokie możliwości edycji. Można przygotować sklep zgodny z indywidualnymi oczekiwaniami i potrzebami. Bardzo wygodny panel zarządzania umożliwia obsługę kilku sklepów jednocześnie, a podstawowe funkcjonalności wspierają proces pozycjonowania.

Zalety Magento

  • Moduły rozbudowujące sklep internetowy, w niemal nieograniczonej ilości.
  • W jednym panelu administracyjnym można obsługiwać jednocześnie kilka sklepów.
  • Wbudowane narzędzia analityczne i marketingowe.
  • Wsparcie dla działań SEO.
  • Wbudowane funkcjonalności.

Wady Magento

  • Trzeba zastosować najszybszy hosting, ponieważ platforma ma duże wymagania systemowe.
  • Niezbędna wiedza informatyczna.
  • Indywidualny projekt graficzny oraz funkcjonalności wiążą się z dużymi nakładami finansowymi.
  • Początkowo platforma może wydawać się skomplikowana w obsłudze.
  • Modyfikacja szablonów nie należy do najprostszych.

Nie ma jednej odpowiedzi, jaką platformę e-commerce wybrać. Wybór uzależniony jest od wielu czynników, przede wszystkim celów, jakie mają realizować sklepy internetowe, liczby asortymentu do obsługi. Żaden system nie jest idealny, a dla naprawdę wymagających klientów dostępne są platformy dedykowane, które możemy dla Ciebie wykonać na specjalne zamówienie.

Dostosowanie szablonów i funkcjonalności do potrzeb biznesu

Wygląd jest jednym z kluczowych elementów sklepu internetowego. Musi być dopracowany i zgodny z oczekiwaniami Klientów robiących w nim zakupy. Można skorzystać z gotowego, zakodowanego układu strony oferowanego przez platformy e-commerce. Gotowy layout sklepu online nie gwarantuje oryginalności projektu, ale jeżeli wzbogacisz go o płatne template’y, uzyskasz dodatkowe funkcjonalności, takie jak m.in. szerszą kolorystykę do wyboru, jak i poszczególne elementy stylu wyróżniające sklep na tle konkurencji.

Istnieje również możliwość zamówienia dedykowanego projektu graficznego sklepu internetowego. Zapewnia to w pełni spersonalizowany layout, funkcjonalności idealnie skrojone na miarę potrzeb. Poszczególne bloki, wybrane elementy oraz fonty wyglądają tak, jak chcesz. Cały projekt dostosowujemy pod Twoje potrzeby.

Budując sklepy internetowe musisz skupiać się nie tylko na warstwie wizualnej, ale także na aspektach poprawiających funkcjonalność platformy. Z punktu widzenia Klienta, elementami, które powinien posiadać każdy sklep online są:

  • Wyszukiwarka produktów.
  • Live chat.
  • Płatności online.
  • Możliwość złożenia zamówienia bez rejestracji.
  • Logowanie przez Facebook.
  • Wygodny koszyk.
  • Licznik do darmowej dostawy.
  • Porównywarka produktów.

Bezpieczeństwo transakcji i danych klientów

W sklepie internetowym bardzo duże znaczenie mają dane. Są one jednak celem hakerów, dlatego zadaniem każdej osoby działającej w branży e-commerce jest zastosowanie jak najlepszych zabezpieczeń platformy sprzedażowej.

Bezpieczeństwo transakcji w sklepie internetowym

Wdrożenie sklepu wymaga zapewnienia klientom dostępu do jak największej ilości opcji płatności. Klient powinien zapłacić za zakupy tak, jak jest mu najwygodniej. Warto podjąć szeroką współpracę z operatorami płatności. Ludzie są obecnie bardzo wygodni, potrzebują skorzystać z możliwości szybkiej finalizacji transakcji. Operatorzy, z którymi rozpoczniesz współpracę muszą być wiarygodni.

Bardzo ważne jest, aby wykorzystać również 3D-Secure dla ochrony transakcji dokonywanych z pomocą karty. Użytkownik ma kontrolę nad płatnością, ponieważ otrzymuje informację od banku, że rozpoczęła się transakcja, która wymaga potwierdzenia.

Certyfikat SSL dla ochrony danych klienta

Każdy świadomy klient robiący zakupy w internecie zwraca uwagę, czy platforma sprzedażowa posiada certyfikat SSL. Brak certyfikatu sygnalizowany jest ostrzeżeniem, co już może zniechęcić do zakupów.

RODO

O bezpieczeństwo danych klientów sklepów internetowych dbają również regulacje RODO. Każdy przedsiębiorca ma obowiązek właściwego gromadzenia i przechowywania danych klienta. Konsument musi zostać poinformowany, jakie dane są zbierane oraz w jakim celu.

Integracja z systemami płatności i logistyką

Integracje umożliwiają automatyzację wielu procesów realizowanych w sklepach internetowych. Zanim nastąpi wdrożenie sklepu warto pomyśleć o integracji z systemem do wystawiania faktur, firmami kurierskimi, operatorami płatności. Klienci mają w tych zakresach różne preferencje, dlatego warto zapewnić im wybór.

Jeżeli planujesz sprzedaż produktów nie przez Ciebie produkowanych, niezbędna jest integracja platformy sprzedażowej z hurtowniami. Da to możliwość pobierania informacji o produktach, automatycznej kontroli stanu magazynowego, aktualizacji cen, automatycznego dodawania i usuwania produktów.

Optymalizacja sklepu pod kątem SEO i UX

Optymalizacja SEO odpowiada za pozycję w wyszukiwarkach, jaką zajmuje platforma sprzedażowa na podstawie wyników organicznych. Poprzez dostosowanie kodu pod względem aktualnych wymagań, można osiągać znacznie lepsze rezultaty i stać się bardziej widocznym dla potencjalnych klientów.

Sklep internetowy zawsze należy projektować z myślą o użytkownikach, a to uda się zrobić stosując się do zasad UX. Platformę należy wzbogacić o najwyższy poziom funkcjonalności, intuicyjną obsługę, a także rozwiązania umożliwiające sprawne zapoznawanie się z pełną ofertą. Użytkownicy uzyskają satysfakcję i przyjemność z zakupów online.

Dostosowując sklep do wymagań algorytmów Google, jak i użytkowników, można osiągnąć sukces z prowadzonej działalności. Oczywiście nie jest to proste, SEO i UX czasem wykluczają się wzajemnie, ale trzeba znaleźć złoty środek pomiędzy potrzebami robotów a realnych klientów.

Budowa sklepów internetowych – podsumowanie

Unikatowe opisy produktów, budowanie linków wewnętrznych i zewnętrznych, przygotowanie interesującej szaty graficznej to podstawowe aspekty, których wymagają sklepy internetowe, aby odnieść sukces. Oczywiście równie ważny jest wybór platformy, na której sklep online powstanie.

Stosując odpowiednie działania marketingowe, dbając o bezpieczeństwo danych klientów, jak i rozszerzając funkcjonalność platformy sprzedażowej możesz cieszyć się z dużej popularności i zysków. Przy tym należy zadbać o SEO oraz UX, które nie powinny wzajemnie się wykluczać. Wdrożenie sklepu nie jest prostym zadaniem, ale stosując się do ogólnie przyjętych zasad, korzystając z innowacji, masz duże prawdopodobieństwo osiągnięcia sukcesu w branży e-commerce. 

Sprawdź usługi naszego software house

Ostatnie wpisy blogowe

Umów sięna darmową konsultację