Software house Grupa Improve Sp. z o.o. - ul. Marcelińska 94B/181 Poznań
Wróć

Jakie są modele biznesowe dla aplikacji mobilnych?

Modele Biznesowe Dla Aplikacji Mobilnych - Co Musisz Wiedzieć? zdjęcie nr 13

Zanim rozpoczniesz tworzenie aplikacji mobilnej, ważne jest zdecydowanie, w jakim modelu biznesowym ma być dystrybuowana.

Od wybranego modelu biznesowego zależą wrażenia, jakie zaserwujesz swoim odbiorcom, jak i Twoje realne zyski. Warto o tym pomyśleć przed faktycznym rozpoczęciem projektu. Pozwoli to na bezproblemowe zintegrowanie UX z produktem.

Co to są modele biznesowe dla aplikacji mobilnych?

Modele biznesowe dla aplikacji mobilnych to sposoby ich tworzenia oraz dostarczania wrażeń użytkownikom, w celu osiągnięcia określonych celów. Do wyboru jest ich wiele, część można ze sobą łączyć, co jasno pokazuje model hybrydowy.

Wśród najpopularniejszych modeli biznesowych dla aplikacji mobilnych wymienić można:

  • bezpłatna aplikacja z reklamami,
  • aplikacje płatne,
  • model freemium,
  • model subskrypcji,
  • model paymium – sprzedaż w aplikacji (in-app purchase).

Freemium – jak działa i dla kogo jest przeznaczony?

W tym modelu biznesowym aplikacja użytkownikom jest udostępniana za darmo, ale jedynie w niepełnej wersji. Za określoną opłatą, istnieje możliwość dokupienia dodatkowych funkcjonalności.

Udostępniana za darmo baza aplikacji umożliwia budowanie grupy użytkowników, z których część na pewno zdecyduje się na wykupienie wersji premium lub na płatną subskrypcję. Odbiorcy mają tu możliwość dopasowania funkcjonalności aplikacji do własnych potrzeb, mogą dokupować dodatki, co znacząco sprzyja zwiększeniu zainteresowania produktem.

Dla twórców ważne jest, aby zachować balans między wersją bezpłatną a płatną, udostępnić taki obszar aplikacji, który faktycznie może zainteresować użytkownika i skłonić go do zakupu dodatkowych funkcjonalności.

Najczęściej w aplikacjach opartych o model freemium udostępniane za darmo są jedynie wybrane gry, część artykułów, podcastów czy audycji radiowych.

Subskrypcja – zalety i wady tego modelu

Modele biznesowe dla aplikacji mobilnych oparte o subskrypcje skłaniają użytkowników do wykupowania dostępu do konkretnych treści oraz usług na określony czas. Najczęściej są one automatycznie odnawialne, aż do momentu, gdy odbiorca zdecyduje inaczej.

Wybierając model subskrypcyjny, można liczyć na regularne zyski, zwłaszcza stosując powyższe rozwiązanie w zakresie automatycznego odnawiania dostępu. Zyskujesz także bardziej zaangażowaną społeczność, lojalnych użytkowników, którzy na bieżąco śledzą podsyłane informacje.

Niestety, model subskrypcyjny ma pewne ograniczenia i nie jest dopasowany do wielu branż. Znakomicie sprawdza się przy aplikacjach fitnessowych i dietetycznych, streamingowych. Dużym wyzwaniem jest natomiast wyświetlanie skutecznego paywallu, tak, aby pojawiał się w odpowiednim momencie.

Reklamy w aplikacjach mobilnych – jak je umieścić i jak działa ten model biznesowy?

Bezpłatne aplikacje najczęściej zarabiają na reklamach udostępnianych użytkownikom. Kluczowe jest tu zgromadzeni bazy użytkowników dla reklamodawców, którzy uzyskają fantastyczną platformę reklamową dla swoich produktów. Przykładem rewelacyjnej aplikacji bezpłatnej, ale w modelu reklamowym jest Facebook. Można ją pobrać za darmo, ale akceptując regulamin, użytkownik zgadza się na przekazanie swoich danych do celów reklamowych.

Kluczowe w proponowaniu bezpłatnej aplikacji, w której wyświetlane są reklamy jest takie ich rozmieszczenie, aby nie irytowały zbytnio użytkowników. Może to ich skutecznie zniechęcić do korzystania z aplikacji. Należy dobrać rozmiar reklamy w sposób nie ograniczający widoczności pozostałych elementów. Jest to często duże wyzwanie dla twórców.

Jak wybrać najlepszy model biznesowy dla Twojej aplikacji mobilnej?

Wiesz już co nie co na temat modeli biznesowych dla aplikacji mobilnych. Jaką ostatecznie decyzję warto podjąć? Przede wszystkim musisz wziąć pod uwagę potrzeby i zachowania potencjalnych użytkowników, a także wartości, jakie chcesz im dostarczyć.

Strategią monetyzacji trzeba odpowiednio zarządzać, reagować na zmieniające się potrzeby i trendy. W jednym momencie najlepsza okazać może się subskrypcja, w innym model partnerski. Na szczęście biznes w świecie mobilnym cały czas ewoluuje. Dostępne są coraz to nowe rozwiązania ułatwiające zarabianie. Warto wspomnieć o kilku z nich już na koniec:

  • model pay-per-click (PPC) – jest to model rozliczeń kampanii reklamowych za faktyczne kliknięcia użytkowników. Reklamodawca płaci właścicielowi aplikacji tylko wtedy, gdy odbiorcy zainteresują się reklamą i postanowią zapoznać się z jej szczegółami. Udostępniana jest cena za jedno kliknięcie,
  • model płatności za wyświetlenia (CPM) – zapłaty dokonuje się za każde 1000 wyświetleń reklamy, niezależnie od faktycznych kliknięć użytkownika. Zwykle na to rozwiązanie decydują się reklamodawcy przekonani o popularności reklamy, którym udało się wyrobić już świadomość marki u użytkowników.

Cele biznesowe przyjmowane przy tworzeniu aplikacji mobilnych określają kierunek rozwoju na globalnym rynku internetowym. Trafnie podejmując decyzje w tym zakresie, masz szansę na sukces i faktyczne zarabianie na stworzonym produkcie. Istotne jest działanie z myślą o użytkownikach, dzięki którym tworzony projekt może się rozwijać.

Sprawdź usługi naszego software house

Ostatnie wpisy blogowe

Umów sięna darmową konsultację