Wróć

Jak anchor text wpływa na pozycjonowanie?

Na pozycjonowanie ma wpływ wiele czynników, a jednym z nich jest anchor text, czyli treść linku. Wielu specjalistów niestety nie zwraca na ten aspekt należytej uwagi, zupełnie niesłusznie. Dlaczego jest to tak istotne?

Czym jest anchor text?

Anchor text to tekst, w który klikasz, aby przenieść się na inną stronę internetową. Inna jego nazwa to tekst zakotwiczony. W obrębie jednej witryny znajdują się więc dwie lokalizacje, z którymi użytkownik może się zapoznać: bieżąca oraz dodatkowa, np. rozwijająca fragment tekstu lub kierująca do produktu, o którym mowa w artykule.

Zazwyczaj tekst kotwicy występuje w innym kolorze np. niebieskim, co odróżnia go od pozostałych dostępnych na stronie.

Jakie znaczenie dla SEO ma anchor text?

Linki mają bardzo duże znaczenie dla pozycjonowania. W artykułach warto więc stosować anchor text z uwagi na dodatkowe korzyści dla użytkownika. Można rozwinąć poprzez nie omawiane zagadnienia, podać przykłady czy w naturalny sposób zwiększyć objętość tekstu, który w rozbudowanym wariancie jest dostępny na innej witrynie.

Teksty anchorów pomagają także Google zrozumieć, o czym jest dana podstrona. Roboty sprawdzają, czy na Twojej stronie nie dochodzi do działań spamerskich. Google uważa, że to właśnie anchor text dostarcza wiarygodnych informacji o tym, jakie treści znajdują się na Twojej stronie niż zamieszczane tam artykuły. Anchory mogą wspierać indeksowanie m.in. obrazów, jak i szerokich baz danych.

Jakie rodzaje anchorów możesz zastosować?

  • Anchory markowe – zawierają nazwę firmy, co umożliwia budowanie wiarygodności marki i wzmacnia działania SEO na stronie.
  • Teksty kotwicy w dopasowaniu ścisłym – są to frazy główne dla danej witryny np. sklep z butami damskimi dla firmy, która zajmuje się sprzedażą obuwia.
  • Teksty kotwicy w dopasowaniu częściowym ­– główna fraza zostanie wzbogacona o inne słowa np. Kup najlepsze buty damskie na rynku.
  • Nagi adres URL – anchor text może być także adresem URL. Najczęściej występuje, gdy chce się podać źródło cytatu czy zdjęcia.
  • Anchory z długim ogonem – frazy występują tu najczęściej w formie pytań m.in. Ile kosztują buty damskie?
  • Teksty kotwicy w formie obraz – klikając w obraz, użytkownik przenosi się na zewnętrzną stronę internetową. Istotne jest, aby nie zapomnieć o opisie grafiki, która pozwoli na właściwe zaindeksowanie przez Google Twojego działania.
  • Teksty kotwicy w formie powiązanej – treść arnchoru ma kierować na powiązane z tematem treści np. fraza modne obuwie damskie przenosi użytkownika na stronę dotyczącą aktualnych trendów obuwniczych w 2022 roku.

Ile anchorów warto użyć w tekście?

Procentowy udział anchorów w tekście jest jasno określony i warto tych zasad przestrzegać, aby Twoje działania przez Google nie zostały uznane za spamerskie:

  • 30-40% dla anchorów markowych,
  • 30-40% dla kotwic częściowego dopasowania,
  • 20-40% to pozostałe typy kotwic opisanych powyżej.

Wykorzystuj trafne kotwice, unikaj nadmiernej optymalizacji i dbaj, aby tekst wyglądał naturalnie i był wartościowy dla użytkownika.