Tworzenie aplikacji mobilnej to dopiero pierwszy krok na ścieżce do pozyskania z niej konwersji. Popularnym sposobem promocji jest obecnie pozycjonowanie aplikacji. Warto poznać zasady najskuteczniejszych działań, których celem jest wypromowanie i dotarcie do szerszego grona odbiorców.
Na czym polega pozycjonowanie aplikacji mobilnych?
ASO (App Store Optimization) to działania optymalizacyjne, które polegają na budowaniu popularności aplikacji w największych serwisach takich, jak Google Play czy App Store. Choć działania te nie są aż tak popularne jak SEO, nadal rozwijają się i dostarczają szereg nowych rozwiązań. Można dzięki nim uzyskać lepszą pozycję w wyszukiwarkach sklepów.
Optymalizacja aplikacji mobilnych opiera się przede wszystkim na link buildingu, a także promowaniu poprzez artykuły gościnne i sponsorowane. Więcej technik pozycjonowania przedstawimy poniżej.
Strategie pozycjonowania aplikacji mobilnych
W pozycjonowaniu aplikacji mobilnej znaczenie ma każdy aspekt:
- nazwa aplikacji,
- opis aplikacji,
- słowa kluczowe zawarte w opisie,
- liczba pobrań,
- oceny i recenzje.
Pozycioner ma wpływ tylko na trzy pierwsze aspekty. Może poddać je modyfikacji, aby osiągnąć lepsze rezultaty. Reszta zależy już tak naprawdę od projektu aplikacji i jego użyteczności zdaniem internautów. Jedno podoba się bardziej niż inne, dlatego trzeba mieć na uwadze, że nie każda aplikacja odniesie sukces.
Skuteczne pozycjonowanie aplikacji w Google Play
Nazwa aplikacji powinna zawierać słowo kluczowe najlepiej je opisujące. Np. w Google Play znana na całym świecie aplikacja Spotify zyskała dodatkowy człon: Spotify – muzyka i podcasty.
Wymyślając nazwę aplikacji, należy pamiętać o ograniczeniu, jakim jest limit znaków: tylko 50 zzs. Należy także pomyśleć o atrakcyjnym opisie produktu zawierającym najistotniejsze frazy kluczowe. Bardzo ważne jest, aby był on także czytelny. Musi być atrakcyjny dla internautów, jak i algorytmów Google.
Najlepsze praktyki pozycjonowania aplikacji w App Store
Nazwa aplikacji znajdujących się w App Store może mieć długość maksymalnie 30 zzs. Tutaj Spotify zdecydowało się na nieco inny zabieg, dodając do głównego członu hasło: odkryj nową muzykę. Zaraz pod główną nazwą produktu znajduje się podtytuł: słuchaj podcastów i utworów.
App Store nie wymaga długich i rozbudowanych opisów, ponieważ frazy kluczowe umieszcza się w odrębnych miejscach. Nadal jednak trzeba pamiętać, aby opis zachęcał do skorzystania z aplikacji.
Dlaczego warto pozycjonować aplikacje mobilne w wyszukiwarkach popularnych sklepów?
Pozycjonowanie aplikacji jest istotne z kilku powodów:
- możesz dotrzeć z produktem do konkretnej grupy docelowej,
- masz szansę na poprawę pozycji w wynikach wyszukiwania Google Play i App Store,
- możesz zwiększyć ilość pobrań aplikacji, a tym samym wypracować jej większą popularność.
Marketing aplikacji mobilnych oparty o pozycjonowanie wpływa na przychody Twojej firmy. Możesz zarabiać znacznie więcej, jeżeli promocja aplikacji mobilnych będzie skuteczna. Im więcej pobrań, tym większa szansa, że internauci skorzystają z Twoich usług czy kupią oferowane produkty.
Pozycjonowanie aplikacji mobilnych warto więc oprzeć o ASO. Należy na te działania przekierować ok. 70% budżetu marketingowego, a już po kilku miesiącach można będzie zobaczyć realne korzyści i osiągnąć bardzo dobre rezultaty. Najważniejszym będzie oczywiście większa widoczność aplikacji mobilnych w popularnych wyszukiwarkach sklepów.
Techniki pozycjonowania aplikacji – podsumowanie
Aby ułatwić sobie pozycjonowanie aplikacji mobilnych, warto pamiętać o 7 kluczowych elementach, na których warto się skupić:
- tytuł i podtytuł aplikacji,
- aspekty wizualne,
- opis aplikacji,
- nazwa developera,
- słowa kluczowe,
- odpowiednie zlokalizowanie aplikacji,
- ocena i liczba pobrań.
Stworzenie wysokiej klasy aplikacji to za mało, aby odnieść sukces. Trzeba także skupić się na działaniach pozycjonerskich. Uda się dzięki temu osiągnąć bardzo dobre pozycje w App Store oraz Google Play. ASO dostarcza narzędzia, z których należy skorzystać, aby wypracować najlepsze rezultaty.
Skupiając się na pozycjonowaniu w kontekście aplikacji mobilnych można liczyć na osiągnięcie dużego sukcesu w działalności internetowej.