Każdy, kto rozpoczyna działalność w internecie musi wybrać domenę. Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że niewłaściwy wybór rozszerzenia może spowodować poważne problemy w zakresie widoczności witryny w wynikach wyszukiwania.
Wpływ rozszerzenia domeny na pozycjonowanie
Domena musi mieć właściwe rozszerzenie. Powinna odpowiadać obszarowi, na którym chcesz działać. Do wyboru jest wiele różnych opcji.
Rozszerzenia domen krajowych najwyższego poziomu są dwuliterowe, zwykle zgodne z normą ISO 3166-1. Np. na Węgrzech jest to .hu., a w Polsce .pl.
Jeżeli chcesz, aby Twoja marka miała zasięg globalny, najlepiej jest zarejestrować domenę na rozszerzenie .com. Do wyboru są także .org, .biz czy .info. Zaznaczamy jednak, że najlepszym wyborem jest pierwsza propozycja. .com daje możliwość budowania marki rozpoznawalnej na całym świecie, ponieważ nie będzie konieczności rejestracji wielu domen krajowych, wystarczy tylko ta jedna globalna.
Musisz jedynie pamiętać o tym, że jeśli chcesz działać w wielu krajach, dla każdego z nich musisz stworzyć osobne wersje językowe swojego serwisu. Nie możesz zapomnieć o właściwej optymalizacji pod kątem językowym
Oprócz rozszerzenia globalnego, od 7 grudnia 2005 roku obowiązuje także opcja dla serwisów chcących podbijać tylko Europę. Jest to rozszerzenie .eu. Jeżeli strona działa tylko w obrębie Unii Europejskiej, właśnie na to rozwiązanie warto się zdecydować. Ponadto, czasem w Polsce to rozszerzenie jest stosowane zamiennie z .pl.
Ograniczenia techniczne w rejestracji domen z rozszerzeniem .eu
W domenach z rozszerzeniem .eu możesz stosować znaki łacińskie, myślniki oraz diakrytyczne (ą, ć itp.). Domena nie może jednak rozpoczynać się ani kończyć myślnikiem. Nie może on znajdować się także na 3 lub 4 pozycji. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy myślniki są poprzedzone znakami „xn”.
Istotne jest, aby nazwa domeny znajdowała się w przedziale 2-63 znaki.
Jak wybrać dobrą domenę?
Nie powinna mieć dla Ciebie znaczenia jedynie dostępność nazwy serwisu z rozszerzeniem. Zwróć uwagę także na kwestie związane z SEO, np. profil linkowy domeny. Zorientuj się, jakie teksty oraz serwisy będą kierowane do Twojej witryny. Pomocnym narzędziem jest Ahrefs. Informacje na temat linków, już po zarejestrowaniu domeny znajdziesz dzięki Google Search Console. Zwróć uwagę na jakość linków. Do strony nie mogą kierować te o niskiej wartości, ponieważ pozycjonowanie będzie utrudnione.
SEO w Niemczech, czyli rozszerzenie .de
Niemcy traktują strony jak wizytówki produktów. Dokładają wszelkich starań, aby wyglądała atrakcyjnie, profesjonalnie i niosła za sobą wartość. Tylko w ten sposób są w stanie przekonać klientów do zakupu lub skorzystania z usługi. Dużą popularnością na tamtejszym rynku cieszy się wymiana linków między serwisami o podobnej tematyce.
SEO w Wielkiej Brytanii, czyli rozszerzenie .co.uk
Na rynku brytyjskim panuje ogromna konkurencja. Istotne jest, aby przystosować stronę do wszystkich możliwych urządzeń mobilnych. Brytyjczycy dużo chętniej przeglądają witryny na tabletach czy smartfonach, niż na laptopach.