BERT to popularny algorytm wykorzystywany do przetwarzania języka naturalnego. To produkt Google będący kolejnym krokiem w rozwoju AI. Ma bardzo duży wpływ na pozycjonowanie, ponieważ lepiej odczytuje intencje użytkownika, który poszukuje wartościowych i wiarygodnych informacji w sieci.
Co to jest Google Bert?
Rozwinięciem skrótu jest Bidirectional Encoder Representations From Transformers. Został wdrożony w 2019 roku jako podstawowa aktualizacja algorytmu silnika wyszukiwarki. Dzięki połączeniu ze sztuczną inteligencją pozwala znacznie lepiej zrozumieć język naturalny. Google uważa to za największą zmianę od czasu RankBraina w 2015 roku.
Przeczytaj również
BERT w trakcie działania wykorzystuje NLP (Natural Language Processing), a to umożliwia skuteczne przetwarzanie i interpretowanie zdań. Bierze pod uwagę semantykę słów, w tym polisemiczne, w zależności od kontekstu. Jest to kluczowa zmiana, ponieważ dotychczas silniki wyszukiwarki Google rozumiały wprowadzane frazy, analizując poszczególne słowa osobno, ale nie uwzględniały zależności między nimi. Innowacyjność polega więc na tym, że algorytm wyszukuje wzajemne relacje słów, bierze pod uwagę spójniki i łączniki, a to gwarantuje trafne przedstawienie wyników wyszukiwania użytkownikom.
Wpływ algorytmu BERT na lepsze zrozumienie przez wyszukiwarkę języka naturalnego
Algorytm skutecznie uczy się języka poprzez wyłapywanie zależności pomiędzy wszystkimi słowami w treści. Jest ponadto pierwszym dwukierunkowym modelem NLP, co gwarantuje mu prawdziwe zrozumienie kontekstów. Może zaobserwować wszystkie słowa w zdaniu i je zrozumieć.
Architektura algorytmu została zaprojektowana w taki sposób, aby był on w stanie zrozumieć niejednoznaczne znaczenia słów, które mogą wpłynąć na kontekst całego zdania. Zastosowane modele tłumaczeniowe AI ułatwiają utrwalanie słów w kontekście.
Największym udoskonaleniem jest natomiast przewidywanie przez algorytm tego, co chcesz powiedzieć. BERT mając obok siebie dwa zdania, jest w stanie określić, czy jedno pasuje do drugiego.
BERT Google a optymalizacja treści na stronie www
Algorytm spowodował, że właściciele stron powinni skoncentrować się na tworzeniu wartościowego contentu, zamiast wyszukiwać coraz to nowe frazy kluczowe i upychać je w treści. Ważne jest, aby użytkownik jak najwięcej zyskał, czytając informacje zamieszczone na stronie www.
Treści muszą być pisane naturalnym językiem, zrozumiałym dla czytelnika, a ponadto powinny odpowiadać na najczęstsze zapytania. BERT jest w stanie rozpoznawać różne znaczenia słów, w zależności od kontekstu, dlatego content należy przygotowywać w sposób kompleksowy. Algorytm wykrywa również skutecznie duplikaty, dlatego tych praktyk należy się wystrzegać.
Google BERT a pozycjonowanie strony www
Algorytm nie zafundował rewolucji w zakresie dotychczas obowiązujących zasad SEO. Jedynym zadaniem pozycjonerów była weryfikacja fraz, a te, które zanotowały spadek, trzeba było usunąć lub zmienić, jednocześnie dbając o wysoką jakość publikowanych treści.
BERT namieszał najbardziej we frazach z długim ogonem. Trzeba było mocno je zoptymalizować, ponieważ wyszukiwarka zaczęła je lepiej rozumieć. Musiały być więc precyzyjne. Dzięki temu witryna zyskała większy ruch i widoczność w sieci.
Perspektywy rozwoju BERT Google
Google nieustannie ulepsza swoje algorytmy, dostosowuje je do zmieniających się potrzeb użytkowników. Można przypuszczać, że już niebawem algorytm będzie jeszcze lepiej radził sobie z interpretacją języka naturalnego, a tym samym zostaną zapewnione trafne wyniki wyszukiwania.
Należy nadmienić, że wszystkie wprowadzane przez Google zmiany stawiają przed właścicielami stron niemałe wymagania. Przede wszystkim trzeba skupić się na wartościowych treściach, które są zgodne z zapytaniami użytkowników.
Wraz z wprowadzeniem algorytmu BERT, na pewno uległa zmianie jakość wyników wyszukiwania, można natrafiać na wiarygodne, wysokiej jakości treści, które są dostosowane do potrzeb użytkownika. Teksty są aktualnie tworzone przede wszystkim dla ludzi, a nie tylko dla maszyn. \