Software house Grupa Improve Sp. z o.o. - ul. Marcelińska 94B/181 Poznań
Wróć

GSC – krótki poradnik Google Search Console

Gsc - Krótki Poradnik Google Search Console zdjęcie nr 13

Całkowicie darmowa platforma udostępniona właścicielom stron internetowych przez Google, czyli Google Search Console, pozwala na przeprowadzenie skutecznego monitoringu w wyszukiwarce. Właściciel strony otrzymuje niezbędne informacje, jak witryna radzi sobie w internetowym świecie, a także wykaz błędów uniemożliwiających jej prawidłowy rozwój.

Google Search Console (GSC) – co to jest?

GSC, lub inaczej Google Search Console, to jedno z bezpłatnych narzędzi stworzonych przez Google, które umożliwia pełną weryfikację i monitorowanie stron internetowych w wynikach wyszukiwania. Dla pozycjonerów jest to niezwykle istotny program, tak samo jak dla właścicieli stron, którzy mogą zdobyć dodatkową wiedzę na temat swojej witryny.

Jakie możliwości oferuje Google Search Console?

  • Stan i przebieg indeksacji strony internetowej.
  • Szczegóły dotyczące organicznego ruchu w wynikach wyszukiwania m.in. działanie słów kluczowych, liczba wyświetleń, CTR.
  • Występowanie linków w obrębie strony.
  • Problemy w funkcjonowaniu strony internetowej.
  • Kontrola mobilnej wersji strony internetowej.
  • Podgląd strony z perspektywy robota Google.
  • Raport UX.

Google Search Console – jak korzystać z narzędzia?

Rozpoczęcie korzystania z narzędzia musi zostać poprzedzone założeniem konta w Google. Lepsze rezultaty uzyskasz, wykorzystując równocześnie Google Analytics, a także upewniając się, czy kod strony został wdrożony poprawnie.

Przeczytaj również

Pierwsze logowanie do konta Google wymaga weryfikacji. Ma to na celu sprawdzenie posiadania uprawnień to zarządzania domeną. Najłatwiej jest zarejestrować się na tym samym koncie, na którym ma się już Google Analytics. Dojdzie wtedy to automatycznej weryfikacji własności domeny.

Gdy cały proces zostanie przeprowadzony poprawnie, warto wrócić do Google Analytics, a dokładnie do zakładki USTAWIENIA USŁUGI. Znajduje się tam punkt dotyczący łączenia konta z Google Search Console. Uzyskać można w ten sposób bogatszy zestaw danych, bardzo przydatnych przy pozycjonowaniu strony.

Jakie zalety ma GSC?

Google Search Console daje wiele możliwości w zakresie monitorowania i weryfikowania poprawnego działania strony internetowej. Analizując otrzymywane raporty, można prowadzić świadomą działalność przynoszącą bardzo dużo korzyści.

Raport skuteczności

Raport dostarcza wiedzę na temat wydajności strony internetowej w wynikach wyszukiwania wraz ze wskazówkami dotyczącymi:

  • łącznej liczby kliknięć,
  • łącznej liczby wyświetleń,
  • CTR,
  • średniej pozycji w wynikach wyszukiwania, z uwzględnieniem najwyższych wartości.

W jaki sposób dane w Google Search Console są przedstawiane użytkownikom?

Wszystkie wskaźniki prezentowane są w formie wykresu na osi czasu. Istnieje możliwość zastosowania niestandardowych dat, w celu cofnięcia się w przeprowadzanych analizach. Raport może również dotyczyć konkretnych fraz czy podstron.

Analizy raportów skuteczności powinny dostarczać informacji na temat tego, czy pozyskiwany ruch pochodzi z zastosowanych fraz, a także mobilizować do podejmowania działań, dzięki którym widoczność najistotniejszych podstron (OFERTA) będzie jeszcze lepsza.

Raport indeksacji strony w Google

Na wykresie prezentowane są prawidłowo zindeksowane podstrony, jak i wszystkie błędy, jakie ewentualnie pojawiły się po drodze. Jeżeli takie występują, od razu pojawiają się możliwe scenariusze, dlatego mamy z nimi do czynienia.

Ten raport szczególnie warto śledzić, aby mieć pewność, że wszystkie podstrony są dodawane poprawnie przez Google. W przypadku błędów należy podjąć skuteczne działania, w celu ich szybkiego usunięcia.

Mapy witryn

To działanie pozwala przyspieszyć indeksację strony i to w bezproblemowy sposób. Istnieje możliwość wprowadzania zmian na aktualnych plikach, w celu osiągnięcia lepszych rezultatów.

Wsparcie dla urządzeń mobilnych

Ma to szczególne znaczenie w ostatnich kilku latach, ze względu na ogromną popularność wyświetlania stron na urządzeniach mobilnych. W dobie algorytmu mobile-first indexing bezbłędna wersja strony mobilnej to podstawa.

Raport GSC podpowiada, jakie błędy pojawiają się na urządzeniach mobilnych na stronie. Najczęstszymi są:

  • zbyt blisko osadzone przyciski,
  • tekst niemieszczący się na stronie,
  • zastosowanie skryptów, które nie ładują się poprawnie.

Weryfikacja linków

Czy w Google Search Console sprawdzisz linki do swojej domeny? Oczywiście, że tak. Weryfikacja dotyczy linków wewnętrznych i zewnętrznych, z podziałem na najczęściej występującej linkowane strony i witryny z największą liczbą linków przychodzących, a także najczęściej linkowany tekst.

Warto nadmienić, że w tym aspekcie narzędzie ma pewne ograniczenia, nie dostarcza aż tak pogłębionych analiz, ale dla początkujących użytkowników jest wystarczające.

Czy w Google Search Console sprawdzisz dane konkurencji?

Niestety nie. Udostępniane są jedynie szczegółowe analizy dotyczące Twojej strony internetowej. Właśnie z tego powodu tak ważna jest początkowa weryfikacja przeprowadzana przez Google. Narzędzie ma pomagać w poprawie jakości i bezbłędnego działania witryn, a nie dostarczać wiedzy na temat konkurencji.

Warto wykorzystać Google Search Console na własną korzyść

Liczne raporty otrzymywane z narzędzia od Google są bardzo dobrą podstawą do wprowadzania ewentualnych zmian w funkcjonowaniu Twojej strony internetowej. Możesz rozwijać się, otrzymywać wskazówki, co do błędów, jakie zostały popełnione na każdym etapie działalności.

Twoja witryna jest już sprawdzana przez algorytm mobile-first indexing czy komputerowe roboty. Analizy są wieloetapowe, co jest wartością dodaną. Szybkie wyłapywanie błędów chroni przed całkowitym spadkiem z wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania Google.

Zdecydowanie warto korzystać z GSC, jeżeli zależy Ci na osiąganiu bardzo dobrych wyników. Narzędzie jest bardzo przydatne nie tylko dla pozycjonerów, ale także dla samych właścicieli stron internetowych. Mogą w świadomy sposób zarządzać swoją witryną, a także korzystać z bezcennej, zaawansowanej wiedzy pomagającej w rozwoju w internecie.

Narzędzie jest całkowicie bezpłatne, wystarczy zalogować się do konta Google, aby cieszyć się z możliwości, jakie daje Google Search Console.

Sprawdź usługi naszego software house

Ostatnie wpisy blogowe

Umów sięna darmową konsultację