Software house Grupa Improve Sp. z o.o. - ul. Marcelińska 94B/181 Poznań
Wróć

Headless WordPress – co to jest?

Headless Wordpress - Co To Jest? - Grupa Improve zdjęcie nr 13

Systemy zarządzania treścią są niezwykle funkcjonalne, a potrafią jeszcze więcej, gdy przybierają formę Headless, czyli „bezgłowych”. Dziwna nazwa, prawda? Należy jednak tym tematem zainteresować się, ponieważ Headless CMS odpowiada na potrzeby klientów w zakresie zarządzania treścią w nowych kanałach cyfrowych. 

Co to jest Headless CMS?

Warto podzielić tę nazwę na czynniki pierwsze. CMS to skrót od Content Management System, czyli systemu do tworzenia, przechowywania i organizowania treści. 

Użytkownicy odwiedzający stronę widzą jej front-end, ale za przechowywanie i zarządzanie treściami odpowiada back-end. Tradycyjny CMS opiera się na bazie treści na stałe powiązanej z szablonami. Headless programuje się nieco inaczej. Jeżeli CMS jest “bezgłowy” oznacza to, że repozytorium treści back-end jest oddzielone od warstwy front-end. 

Jak działa Headless WordPress?

W 2016 roku wydano wersję WordPress 4.7 z domyślnie włączonym REST API. Aby zrozumieć, czym w tym kontekście jest Headless, warto poznać definicję REST API. 

Interfejs programowania aplikacji, czyli API to oprogramowanie umożliwiające aplikacjom komunikowanie się ze sobą. Natomiast Representational State Transfer (REST) API umożliwia zewnętrznym aplikacjom dostęp do treści w postaci nieprzetworzonych danych zaimportowanych bezpośrednio z WordPressa. Daje to programistom możliwość integracji WordPress z aplikacjami oraz zewnętrznymi witrynami. 

Przeczytaj również

REST API jest odpowiedzialne za wywoływanie zawartości przechowywanej na zapleczu strony i przesyłanie jej na platformy oraz urządzenia. Aby zbudować szybkie, adaptowalne strony internetowe, a przy tym zagwarantować sobie wydajność bezgłowego front-endu, trzeba zdecydować się na odpowiedni język kodowania i framework. Najczęściej wybierane są:

  • React JS, 
  • Gatsby JS, 
  • Vue JS, 
  • Angular JS,
  • Foundation.

Dla kogo jest WordPress Headless?

Jeżeli nie masz odpowiednich zasobów technologicznych oraz wsparcia zewnętrznego programisty, Headless CMS będzie uciążliwym, trudnym do ogarnięcia rozwiązaniem. Jeżeli jednak możesz zdecydować się na wsparcie i masz odpowiedni budżet, bezgłowa architektura strony jest w wielu sytuacjach niezwykle korzystna. 

  • Możesz przygotować unikalną witrynę wyświetlającą się na wielu różnych urządzeniach.
  • Masz pełną kontrolę nad SEO, strukturą witryny i widokiem treści.
  • Możesz aktualizować treści w jednym miejscu, ale publikować je na wielu kanałach.
  • Możesz zarządzać submarkami promowanymi na wielu witrynach.
  • Podstawowym celem Twojej działalności jest opracowywanie, publikowanie i edytowanie treści, ale nie chcesz cały czas korzystać z zespołu technicznego. 
  • Masz do dyspozycji niestandardowe narzędzie, które nie jest zintegrowane z tradycyjnym CMS.
  • Na co dzień zajmujesz się zarządzaniem platformami e-commerce, oferujesz różne produkty i usługi.
  • Działasz w branży, w której niezbędne są regularne aktualizacje treści, opracowywanie złożonych artykułów. Zwykle dotyczy to linii lotniczych, usług finansowych oraz handlu detalicznego.
  • Chcesz korzystać ze swobody technologicznej, bez ograniczeń systemowych i skomplikowanego języka kodowania. 

Jakie zalety ma Headless WordPress?

Jeżeli znudził Ci się tradycyjny WordPress, możesz pokusić się o nieco bardziej innowacyjne rozwiązanie do zarządzania treściami. Wiele przemawia za tym, aby skorzystać z bezgłowej wersji:

  • wsparcie strategii omnichannel — nie musisz ograniczać się do jednego wyglądu witryny. Użytkownicy mogą korzystać z treści z pominięciem strony internetowej;
  • skalowalność — bezproblemowe wdrażanie treści wyświetlanych na smartfonach, w aplikacjach mobilnych, urządzeniach IoT oraz wielu innych;
  • wiele „głów” – zarządzanie stronami internetowymi oraz kanałami jest możliwe przy pomocy kilku „głów”, ale na jednym back-endzie. Nie trzeba osobno wprowadzać zmian na każdej platformie. Bezgłowe rozwiązania aktualizują wszystko w jednym miejscu;
  • większa efektywność — renderowanie treści odbywa się znacznie szybciej niż w klasycznym WP. Nie ma również problemów z opóźnieniami spowodowanymi wdrożonymi wtyczkami i motywami. Można z łatwością zmodernizować lub przebudować front-end bez wprowadzania zmian w kodzie. Ponownie można przesłać stare treści;
  • elastyczny front-end — WordPress Headless zdejmuje systemowe ograniczenia klasycznego WP. Istnieje tu możliwość zlecenia wykonania front-endu w innym oprogramowaniu. Programista ma pełną swobodę twórczą. Może dostosować działania do potrzeb Twojego biznesu.

Jakie wady ma Headless CMS?

  • Pomoc programisty — ta wersja wiąże się z pracą z kodem. Nie ma takiej możliwości, aby poradzić sobie z przeprowadzeniem działań bez wsparcia doświadczonego programisty. Bezgłowa architektura jest niezwykle złożona, trzeba opracować własny front-end. Niezbędne jest również utrzymanie technologii i regularne wprowadzanie zmian i aktualizacji.
  • Trudna edycja — nie widzisz interfejsu takim, jakim widzą go użytkownicy. Nie możesz sprawdzić w bieżącym podglądzie, jak wygląda przygotowany content. Zarządzanie treściami jest o wiele trudniejsze. Niezbędne jest doświadczenie w kodowaniu.
  • Inwestycja — potrzebne są czas i pieniądze. Musisz zadbać o kilka platform poprzez opracowanie front-endu i kodowanie wtyczek specyficznie dostosowanych do każdego systemu. Wdrażanie własnych rozwiązań oznacza również nieustanne sprawdzanie kodu. 

Headless WordPress to przyszłość

Twórcy mają do dyspozycji coraz więcej kanałów i urządzeń, dlatego potrzebują rozwiązania, dzięki któremu będą mogli nimi zarządzać w jednym miejscu. Programiści chętnie z tego korzystają, ponieważ mają dużo większą swobodę twórczą, mogą zapewniać lepsze doświadczenia użytkownika. Wdrożenie i utrzymanie jest czasochłonne oraz kosztowne, ale korzystając ze wsparcia profesjonalisty, można stworzyć wyjątkową witrynę.

Sprawdź usługi naszego software house

Ostatnie wpisy blogowe

Umów sięna darmową konsultację

    Telefon WhatsApp E-mail