Software house Grupa Improve Sp. z o.o. - ul. Marcelińska 94B/181 Poznań
Wróć

SaaS, open source CMS czy rozwiązanie dedykowane?

Saas, Open Source Czy Dedykowany Cms - Co Wybrać Dla E-Commerce? zdjęcie nr 13

Zobacz zalety i wady trzech rozwiązań technologicznych najczęściej wykorzystywanych przy tworzeniu sklepów internetowych: SaaS, open source oraz rozwiązania dedykowane.

Osoby, które aktualnie decydują się na założenie sklepu internetowego mogą skorzystać z wielu rozwiązań technologicznych. Do wyboru są oprogramowania, dzięki którym udaje się przygotować skuteczną platformę e-commerce.

Co to jest SaaS, open source CMS i rozwiązanie dedykowane?

Masz trzy rozwiązania, na których możesz zbudować sklep internetowy: SaaS, open sourceCMS oraz rozwiązania dedykowane. Choć nazwy wydają się skomplikowane i tajemnicze, sprawiają, że zakładanie sklepu online jest dostępne i intuicyjne.

SaaS – co to jest?

Software as a Service to najpopularniejsze i najprostsze w obsłudze rozwiązanie. Sklep internetowy jest umieszczany w chmurze na platformie należącej do właściciela, który postanowił wynająć oprogramowanie. Klient płaci miesięczny, kwartalny lub roczny abonament, dzięki któremu ma możliwość korzystania z systemu.

Open source CMS – co to jest?

Jest to platforma sklepowa z otwartym kodem źródłowym. Występuje w wersji darmowej. Użytkownik może edytować i doskonalić praktycznie każdy aspekt platformy. Najpopularniejszą platformą w tym modelu jest WooCommerce, który stanowi rozszerzenie dla WordPress.

Rozwiązanie dedykowane – co to jest?

Jeżeli chcesz zaprojektować sklep od początku do końca według własnych wymagań, możesz zdecydować się na dedykowaną platformę sprzedażową. Jest w każdym aspekcie dopasowana do naszych oczekiwań.

Wady i zalety SaaS

Wady i zalety SaaS pomogą zrozumieć, czy jest to platforma sklepowa spełniająca wszystkie Twoje oczekiwania.

Zalety SaaS

  • Idealna opcja dla początkujących. Jest bardzo prosta w obsłudze, nie ma wielu zaawansowanych funkcji.
  • Brak martwienia się o serwer i inne aspekty techniczne. Wszystko to jest zapewnione.
  • Dostęp do standardowych funkcji, możliwość integracji m.in. z operatorem przesyłek kurierskich, płatności online oraz magazynowym.
  • W trakcie awarii masz wsparcie biura obsługi klienta.
  • Nie ma konieczności zatrudnienia specjalistów do obsługi sklepu.

Wady SaaS

  • Jeżeli chcesz zbudować duży sklep, koszty mogą Cię zaskoczyć. Konieczne jest opłacanie wysokiego abonamentu, a wraz z rozwojem trzeba będzie dokupować dodatkowe funkcje.
  • Bez zgodny dostawcy nie można wprowadzać zaawansowanych zmian na platformie.
  • Nie masz pełnej kontroli nad własnym sklepem, ponieważ działasz w modelu wypożyczenia.

Wady i zalety open source CMS

Czy open source CMS jest optymalnym rozwiązaniem dla Ciebie? Rozwiązanie dostarcza wiele udogodnień, ale także ma swoje wady.

Zalety open source CMS

  • Jest to darmowe oprogramowanie, ale trzeba wykupić hosting i domenę.
  • Dostęp do dużej ilości funkcji, z których można korzystać za darmo. Można także wzbogacić platformę o płatne rozszerzenia, przy prowadzeniu bardziej zaawansowanej działalności.
  • Sklep można dopasować do własnych potrzeb.
  • Jesteś właścicielem sklepu.
  • Tańsza opcja niż rozwiązanie dedykowane.
  • Wysoki poziom bezpieczeństwa utrzymują częste aktualizacje.

Wady open source CMS

  • Jeżeli chcesz, aby sklep zabezpieczał w pełni interesy klientów, konieczne jest skorzystanie z usług CMS webdevelopera. Wprowadzone zostaną dodatkowe zabezpieczenia.
  • Trzeba zdecydować, jakiej wydajności oczekujesz oraz jakie zasoby będą przechowywane na serwerze, aby jego rozmiar był dopasowany do potrzeb i nie powodował przestojów w działalności.

Kiedy warto wybrać rozwiązanie dedykowane?

Sklep oparty na dedykowanym rozwiązaniu jest w każdym aspekcie dopasowany do potrzeb użytkownika. Najczęściej jest to opcja skierowana do już prężnie działających biznesów, które chcą wejść na wyższy level i zaproponować swoim klientom jeszcze lepsze doświadczenia z zakupów. Mają na to środki, chcą dokonać dużej inwestycji. W zamian właściciel otrzymuje możliwość pełnej konfiguracji platformy sprzedażowej i dostęp do wielu modeli personalizacyjnych.

Porównanie najpopularniejszych SaaS-ów i open source CMS-ów
Najprościej zrozumieć funkcjonowanie omawianych mechanizmów na konkretnych przykładach. W sieci znaleźć można wiele platform sprzedażowych, które działają w oparciu o SaaSy i open source CMS-y.

Najpopularniejsze SaaS-y to aktualnie:

  • Shoper – jest to gotowe oprogramowanie, które dostarcza sprzedawcom miejsce do założenia własnego sklepu online. Obsługiwany jest cały proces zakupów: od przyjęcia zamówienia, wysyłki, przetworzenia płatności po kwestie rozliczeniowe. Udostępnionych jest ponad 250 funkcji pozwalających na rozwój e-biznesu.
  • Abstore – nowoczesna platforma B2C umożliwiająca szybkie zakładanie i prowadzenie sklepów internetowych. Uzyskuje się globalny zasięg, automatyzację procesów i instalację sklepu w bardzo prosty sposób.

Wśród open source CMS-ów prym wiodą:

  • WooCommerce – na tej platformie znajdują się DPD, UPS, PayU oraz PayPal. Wtyczka do WordPress udostępnia m.in. prostą integrację z programem księgowym, bramki płatności, programy lojalnościowe dla klientów czy wyszukiwarki produktów.
  • PrestaShop – na tej platformie znajduje się Decathlon. Masz możliwość zarządzania serwerem, wystawiania faktur, optymalizację SEO, zarządzanie zamówieniami i wiele innych.
  • Magento – na tej platformie działa m.in. sklep Reserved. Zarządzanie serwerem odbywa się z poziomu panelu administratora, udostępniony jest m.in. system płatności, dostawy, konta klientów.

Musisz pamiętać, aby bardzo dokładnie przemyśleć decyzję o wyborze platformy, na której zbudujesz swój sklep internetowy. Późniejsze zmiany mogą być naprawdę kosztowne. 

Sprawdź usługi naszego software house

Ostatnie wpisy blogowe

Umów sięna darmową konsultację