Zobacz zalety i wady trzech rozwiązań technologicznych najczęściej wykorzystywanych przy tworzeniu sklepów internetowych: SaaS, open source oraz rozwiązania dedykowane.
Osoby, które aktualnie decydują się na założenie sklepu internetowego mogą skorzystać z wielu rozwiązań technologicznych. Do wyboru są oprogramowania, dzięki którym udaje się przygotować skuteczną platformę e-commerce.
Co to jest SaaS, open source CMS i rozwiązanie dedykowane?
Masz trzy rozwiązania, na których możesz zbudować sklep internetowy: SaaS, open sourceCMS oraz rozwiązania dedykowane. Choć nazwy wydają się skomplikowane i tajemnicze, sprawiają, że zakładanie sklepu online jest dostępne i intuicyjne.
SaaS – co to jest?
Software as a Service to najpopularniejsze i najprostsze w obsłudze rozwiązanie. Sklep internetowy jest umieszczany w chmurze na platformie należącej do właściciela, który postanowił wynająć oprogramowanie. Klient płaci miesięczny, kwartalny lub roczny abonament, dzięki któremu ma możliwość korzystania z systemu.
Open source CMS – co to jest?
Jest to platforma sklepowa z otwartym kodem źródłowym. Występuje w wersji darmowej. Użytkownik może edytować i doskonalić praktycznie każdy aspekt platformy. Najpopularniejszą platformą w tym modelu jest WooCommerce, który stanowi rozszerzenie dla WordPress.
Rozwiązanie dedykowane – co to jest?
Jeżeli chcesz zaprojektować sklep od początku do końca według własnych wymagań, możesz zdecydować się na dedykowaną platformę sprzedażową. Jest w każdym aspekcie dopasowana do naszych oczekiwań.
Wady i zalety SaaS
Wady i zalety SaaS pomogą zrozumieć, czy jest to platforma sklepowa spełniająca wszystkie Twoje oczekiwania.
Zalety SaaS
- Idealna opcja dla początkujących. Jest bardzo prosta w obsłudze, nie ma wielu zaawansowanych funkcji.
- Brak martwienia się o serwer i inne aspekty techniczne. Wszystko to jest zapewnione.
- Dostęp do standardowych funkcji, możliwość integracji m.in. z operatorem przesyłek kurierskich, płatności online oraz magazynowym.
- W trakcie awarii masz wsparcie biura obsługi klienta.
- Nie ma konieczności zatrudnienia specjalistów do obsługi sklepu.
Wady SaaS
- Jeżeli chcesz zbudować duży sklep, koszty mogą Cię zaskoczyć. Konieczne jest opłacanie wysokiego abonamentu, a wraz z rozwojem trzeba będzie dokupować dodatkowe funkcje.
- Bez zgodny dostawcy nie można wprowadzać zaawansowanych zmian na platformie.
- Nie masz pełnej kontroli nad własnym sklepem, ponieważ działasz w modelu wypożyczenia.
Wady i zalety open source CMS
Czy open source CMS jest optymalnym rozwiązaniem dla Ciebie? Rozwiązanie dostarcza wiele udogodnień, ale także ma swoje wady.
Zalety open source CMS
- Jest to darmowe oprogramowanie, ale trzeba wykupić hosting i domenę.
- Dostęp do dużej ilości funkcji, z których można korzystać za darmo. Można także wzbogacić platformę o płatne rozszerzenia, przy prowadzeniu bardziej zaawansowanej działalności.
- Sklep można dopasować do własnych potrzeb.
- Jesteś właścicielem sklepu.
- Tańsza opcja niż rozwiązanie dedykowane.
- Wysoki poziom bezpieczeństwa utrzymują częste aktualizacje.
Wady open source CMS
- Jeżeli chcesz, aby sklep zabezpieczał w pełni interesy klientów, konieczne jest skorzystanie z usług CMS webdevelopera. Wprowadzone zostaną dodatkowe zabezpieczenia.
- Trzeba zdecydować, jakiej wydajności oczekujesz oraz jakie zasoby będą przechowywane na serwerze, aby jego rozmiar był dopasowany do potrzeb i nie powodował przestojów w działalności.
Kiedy warto wybrać rozwiązanie dedykowane?
Sklep oparty na dedykowanym rozwiązaniu jest w każdym aspekcie dopasowany do potrzeb użytkownika. Najczęściej jest to opcja skierowana do już prężnie działających biznesów, które chcą wejść na wyższy level i zaproponować swoim klientom jeszcze lepsze doświadczenia z zakupów. Mają na to środki, chcą dokonać dużej inwestycji. W zamian właściciel otrzymuje możliwość pełnej konfiguracji platformy sprzedażowej i dostęp do wielu modeli personalizacyjnych.
Porównanie najpopularniejszych SaaS-ów i open source CMS-ów
Najprościej zrozumieć funkcjonowanie omawianych mechanizmów na konkretnych przykładach. W sieci znaleźć można wiele platform sprzedażowych, które działają w oparciu o SaaSy i open source CMS-y.
Najpopularniejsze SaaS-y to aktualnie:
- Shoper – jest to gotowe oprogramowanie, które dostarcza sprzedawcom miejsce do założenia własnego sklepu online. Obsługiwany jest cały proces zakupów: od przyjęcia zamówienia, wysyłki, przetworzenia płatności po kwestie rozliczeniowe. Udostępnionych jest ponad 250 funkcji pozwalających na rozwój e-biznesu.
- Abstore – nowoczesna platforma B2C umożliwiająca szybkie zakładanie i prowadzenie sklepów internetowych. Uzyskuje się globalny zasięg, automatyzację procesów i instalację sklepu w bardzo prosty sposób.
Wśród open source CMS-ów prym wiodą:
- WooCommerce – na tej platformie znajdują się DPD, UPS, PayU oraz PayPal. Wtyczka do WordPress udostępnia m.in. prostą integrację z programem księgowym, bramki płatności, programy lojalnościowe dla klientów czy wyszukiwarki produktów.
- PrestaShop – na tej platformie znajduje się Decathlon. Masz możliwość zarządzania serwerem, wystawiania faktur, optymalizację SEO, zarządzanie zamówieniami i wiele innych.
- Magento – na tej platformie działa m.in. sklep Reserved. Zarządzanie serwerem odbywa się z poziomu panelu administratora, udostępniony jest m.in. system płatności, dostawy, konta klientów.
Musisz pamiętać, aby bardzo dokładnie przemyśleć decyzję o wyborze platformy, na której zbudujesz swój sklep internetowy. Późniejsze zmiany mogą być naprawdę kosztowne.