Pozycjonowanie zagraniczne jest skomplikowane. Trzeba opracować długofalową strategię i wystrzegać się wielu błędów. Jakich? Sprawdź.
1.Jednakowy adres URL dla wszystkich wersji międzynarodowych stron
Niezbędne jest zoptymalizowanie witryny w kontekście dobrania właściwego języka obowiązującego w kraju docelowym. Znaczenie ma tutaj także zastosowanie odpowiedniego adresu URL. Jeżeli wszystko przebiegnie poprawnie, Google Twoją stronę zaindeksuje na właściwej pozycji w rankingu. Należy tutaj unikać regionalnego indeksowania, które polega na samodzielnym zidentyfikowaniu języka pożądanego przez użytkownika.
Warto stworzyć odrębną strukturę witryny dla każdego kraju, w którym chcesz działać. Google może nie skanować poprawnie wszystkich treści, jeżeli proponujesz je w wielu językach. Korzystając z oddzielnych konfiguracji adresów URL i dodając do nich adnotację hreflang rel=”alternate”, uda się uniknąć najczęściej występujących błędów przy klasyfikowaniu strony przez Google.
2. Skupianie się wyłącznie na wytycznych Google
W Polsce największą popularnością cieszy się wyszukiwarka Google. Nie jest tak jednak we wszystkich krajach na świecie. W Chinach znacznie większą popularnością cieszy się Baidu. Jeżeli ten rynek chcesz podbić, musisz zapoznać się z wytycznymi SEO właśnie w tej wyszukiwarce obowiązującymi. Dotrzesz wtedy z łatwością do zaplanowane grupy docelowej.
3. Ta sama treść, wiele krajów
Jeżeli chcesz rozwijać się na rynkach zagranicznych, nie możesz przygotować jednego SEO i tłumaczyć treści na wiele języków. Każdy kraj ma swoją specyfikę, inne materiały przemawiają do grupy docelowej. Ważne jest, aby tworzyć unikalne treści, z uwzględnieniem różnych terminów, synonimów i szyków zdań, które w danym języku będą brzmiały po prostu dobrze.
Duplikując treści nawet w różnych językach narażasz się na problemy z pozycjonowaniem, może to wpłynąć na spadek ruchu i widoczności Twojej witryny w sieci.
Istotne jest dobranie odpowiednich słów kluczowych dobrze rokujących w danym kraju. Nie możesz automatycznie dobierać tych samych fraz dla wielu krajów. Musisz zrozumieć grupę docelową np. z Chin, która może okazać się inna niż w Polsce.
4. Pojedyncze ccTLD dla wielu krajów
ccTLD to adresy URL, które są zakończone skrótami przypisanymi do wybranej lokalizacji geograficznej. W Polsce jest to .pl, a w Wielkiej Brytanii .uk. Wykorzystując konkretne ccTLD możesz jasno zakomunikować, dla kogo witryna została przygotowana. Zwiększysz w ten sposób lokalną widoczność strony, co będzie miało bardzo duży wpływ na SEO zagraniczne.
Jeżeli przy użyciu jednej witryny chcesz promować się w różnych krajach, warto zastosować uniwersalny ccTLD, czyi np. .com czy .org.
Jak uniknąć błędów przy pozycjonowaniu zagranicznym?
- Poświęć czas na zrozumienie nowej grupy docelowej. Zrób reaserch, zatrudnij specjalistów zaznajomionych ze specyfiką danego kraju.
- Dopasuj wygląd witryny do obowiązujących w danym kraju zasad, pod względem praktycznym, jak i wizualnym.
- Poprawnie zoptymalizuj stronę pod kątem technicznym.