Tworzenie sklepu internetowego wiąże się z przejściem bardzo skomplikowanego procesu, którego jednym z ważniejszych etapów jest analiza potrzeb rynku oraz szczegółowe zaplanowanie podejmowanych działań. Trudno jest oszacować jednoznacznie koszt założenia strony sklepu internetowego, ponieważ jest to uzależnione od projektu graficznego, skryptu, jak i zastosowanych udogodnień. Analizując poszczególne elementy wchodzące w skład realizacji, postaramy się przedstawić przybliżone fundusze, jakimi należy dysponować.
Sklep internetowy – cena uzależniona od wielu czynników. Jakich?
Przeczytaj również
Cena sklepu internetowego a oprogramowanie
Do wyboru są trzy popularne opcje: abonament SaaS, wolne oprogramowanie, spersonalizowany skrypt pod potrzeby danej firmy. Ten ostatni model wiąże się z bardzo dużym kosztem wdrożenia i jest zarezerwowany dla największych graczy. Warto przede wszystkim skupić się na dwóch pierwszych opcjach.
Model SaaS
W zamian za comiesięczną opłatę użytkownik otrzymuje dostęp do gotowanej platformy sprzedażowej. Do dyspozycji jest gotowy system oraz infrastruktura serwisowa. W zależności od zakresu dostępnych opcji koszt miesięcznych opłat może wynosić od kilkudziesięciu do kilkunastu tysięcy złotych.
Usługa oferuje wszystko, co niezbędne przy prowadzeniu sprzedaży online, oczywiście z pewnymi ograniczeniami. Nie jest jednak optymalną opcją dla szybko rozwijających się działalności, gdzie do obsługi jest wielu klientów. Nie wspiera w aż tak dużym stopniu poprawy wyników sprzedażowych, co może być problematyczne.
Model Open Source
Otwarte oprogramowanie pozwala na tworzenie sklepu internetowego (cena – darmowy dostęp) na własnych serwerach ze spersonalizowanymi funkcjami. Jednym z najpopularniejszych jest Magento. System jest napisany w języku PHP, najczęściej wybierają go średni i duzi przedsiębiorcy, ale jest także dopasowany do potrzeb małych biznesów.
Oprogramowanie oferuje użytkownikom nieograniczone możliwości, pozwala na dowolną personalizację platformy, ze względu na otwarty kod. Z małego sklepu online można stworzyć jedną z największych platform sprzedażowych w Polsce.
Koszt sklepu internetowego a projekt graficzny
Wygląd ma bardzo duże znaczenie w działalności internetowej. Przyciąga klientów, zachęca do zakupów, umożliwia podniesienie wyników sprzedaży. W praktyce wybór projektu jest kwestią bardzo indywidualną, ale zawsze należy kierować się oczekiwaniami głównej grupy docelowej. Można zdecydować się na gotowy szablon lub w pełni spersonalizowany projekt, tworzony na zamówienie.
Gotowy szablon sklepu internetowego
Do dyspozycji jest gotowy wzór, który w pewnych aspektach można edytować. Jest bardzo dobrym rozwiązaniem dla małych sklepów, a także działalności o bardzo ograniczonym budżecie. W standardzie jest tu możliwość zmiany logo firmy, kolorystyki, a także grafiki wyświetlającej się na pasku z kartami w przeglądarce internetowej.
Cena szablonu jest uzależniona od funkcji i poziomu zaawansowania. Jest to pewna oszczędność, ale ograniczone możliwości edycji mogą przeszkadzać bardziej ambitnym przedsiębiorcom.
Indywidualny projekt graficzny
Zastanawiając się, ile kosztuje sklep internetowy, trzeba wziąć pod uwagę koszt stworzenia projektu graficznego, szczególnie na indywidualne zamówienie. To rozwiązanie daje ogrom możliwości w kreowaniu wizerunku w sieci. Można zastosować grafiki, animacje, interakcje wedle uznania. To świetna okazja, aby przyciągnąć uwagę dużej grupy klientów. Za tym jednak idzie dość duży koszt realizacji uzależniony od indywidualnych oczekiwań.
Wszystkie aspekty wizualne sklepu internetowego można bez przeszkód zaprojektować, wdrożeniem zajmie się specjalista, ale możliwości są oczywiście uzależnione od posiadanego budżetu.
Ile kosztuje zrobienie sklepu internetowego? Zwróć uwagę na User Experience Design
User Experience Design odpowiada za wszystko, czego doświadcza użytkownik, wchodząc na platformę sprzedażową. Aby lepiej zrozumieć to zagadnienie, trzeba zaplanować przedstawiane w treści informacje w jak najbardziej przystępny sposób, dostosowany do grupy docelowej. W przypadku sklepu internetowego niezwykle istotne jest maksymalne skrócenie procesu zakupowego.
UX Designer musi wcielić się w rolę użytkownika i zastanowić się, jak on postępuje, gdy wyszukuje określone produkty na stronie sklepu internetowego. Droga od momentu wejścia do finalizacji zakupu powinna być jak najkrótsza i jak najprzyjemniejsza.
Każda dodana do sklepu internetowego funkcja kosztuje
Koszt założenia sklepu internetowego musi uwzględniać dodatkowe funkcje, jakie zostają do niego wdrożone, w celu poprawy funkcjonowania. Jest to niezbędne, w celu rozwoju platformy sprzedażowej i zapewniania klientom przyjemnych zakupów. Niezbędne moduły mogą kosztować nawet kilka tysięcy złotych.
Najistotniejszymi funkcjami, w jakie należy wyposażyć każdy sklep internetowy, są:
- opcje dostawy, czyli integracje z firmami kurierskimi oraz paczkomatami,
- porównywarki cen,
- obsługa aukcji/marketplace’ów,
- integracja z czatem,
- integracja z newsletterem,
- stworzenie sekcji blogowej,
- stworzenie sekcji z nowościami i polecanymi produktami,
- zaawansowane opcje ustawiania promocji.
Oczywiście to zaledwie przykłady podstawowych modułów, w jakie można wyposażyć sklep online. Dostępnych jest znacznie więcej opcji urozmaicających i uprzyjemniających zakupy. W celu minimalizowania kosztów należy bardzo dokładnie przemyśleć wybór określonych funkcjonalności. Trzeba wtedy stawiać na te najistotniejsze, zapewniające optymalne zyski.
Stworzenie sklepu internetowego – cena musi uwzględniać dodatkowe, nieprzewidziane wydatki
Każdy biznes wiąże się z dodatkowymi wydatkami, które można lub nie przewidzieć. Samo stworzenie platformy sprzedażowej na niewiele się zda. Trzeba zadbać o prawidłowe jej działanie, a także podejmować mądre decyzje inwestycyjne, w celu rozwoju systemu sprzedażowego i jego pełnym dopasowaniu do aktualnych potrzeb klientów.
Ile kosztuje wsparcie techniczne?
Koszt prowadzenia sklepu internetowego musi uwzględniać skorzystanie z pomocy programisty zapewniającego poprawne działanie platformy i usuwanie pojawiających się błędów uniemożliwiających np. finalizację zakupów. Jest to ważne, aby reakcja była natychmiastowa.
Można zdecydować się na stworzenie własnego zaplecza IT, ale to wiąże się z zatrudnieniem kilku specjalistów. Drugą opcją jest outsourcing usługi realizowany przez zewnętrzną firmę. Rozliczenie może odbywać się na zasadzie abonamentu lub opłaty za przepracowane godziny. Zewnętrzny zespół IT będzie czuwał nad rozwiązaniem wszystkich problemów, aktualizacją oprogramowania, wprowadzeniem niezbędnych zmian.
Koszt opisów produktów
Bardzo duże znaczenie dla powodzenia prowadzonej sprzedaży ma opis produktu. Warto skorzystać z pomocy profesjonalnego copywritera, który przygotuje treść w pełni spersonalizowaną. Należy uważać na opisy prosto od producenta (choć to dobry sposób na obniżenie kosztów), ponieważ może wystąpić duplikacja treści.
Koszt wysokiej jakości opisów produktów waha się od 10 do 100 zł netto.
Koszt opracowania regulaminu
Koszt założenia strony sklepu internetowego musi uwzględniać stworzenie regulaminu będącego jednocześnie osobną podstroną lub plikiem PDF do pobrania. Należy w nim zawrzeć wszystkie kluczowe informacje dotyczące umowy kupna-sprzedaży, polityki zwrotów czy ochrony danych osobowych.
Cena usługi waha się od kilkuset złotych do nawet kilku tysięcy złotych, w zależności od stopnia skomplikowania regulaminu.
Koszt systemu szybkiej płatności
Ważne jest, aby na platformę sprzedażową wdrożyć system płatności, oczywiście przede wszystkim uwzględniający płatność online. Standardowa instalacja i konfiguracja trwa między 7 a 12 godzin, ale już wdrożenie zaawansowanego systemu płatności może zająć znacznie dłużej.
Koszt sklepu internetowego i jego utrzymania
W niektórych przypadkach koszty utrzymania sklepu internetowego mogą przewyższać jego wdrożenie. Warto ten aspekt oszacować już na etapie tworzenia projektu, aby nie mieć problemów z dopięciem budżetu.
Koszt serwera
Ma on ogromne znaczenie dla prowadzenia działalności e-commerce. Należy wybrać wydajny serwer, który będzie przystosowany do planowanego ruchu.
Jeżeli działalność jest prowadzona na bardzo małą skalę, można zdecydować się na hosting współdzielony z dyskiem SSD (ok. 150 zł netto rocznie). W przypadku średniej wielkości ruchu można postawić na hosting VPS (od 1000 zł netto), a dla dużych sklepów rekomendowany jest dedykowany hosting (od 2000 zł netto).
Koszt domeny
Koszt nie jest wysoki, chyba że chcesz zainwestować w domenę o bardzo konkurencyjnej nazwie. Wtedy trzeba liczyć się z wydatkiem nawet kilkunastu lub kilkudziesięciu tysięcy złotych.
W przypadku standardowych domen z rozszerzeniem .pl wydatek to około kilka-kilkanaście złotych na rok. Za drugie najpopularniejsze rozszerzenie, czyli .com trzeba zapłacić kilkadziesiąt złotych na rok. Za domeny zagraniczne trzeba zapłacić w granicach kilkudziesięciu-kilkuset złotych.
Certyfikat SSL
Zakup certyfikatu SSL jest niezbędny, w celu zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa dla osób korzystających ze sklepu internetowego. Do wyboru jest kilka opcji:
- Domain Validation (DV) – najbardziej budżetowa opcja, której koszt to kilkadziesiąt złotych.
- Organization Validation (OV) – dopasowany do potrzeb średniej wielkości sklepów internetowych. Cena to kilkaset złotych.
- Extended Validation (EV) – dostosowany do potrzeb dużych i bardzo dużych sklepów internetowych. Najdroższa z możliwych opcji.
Ile kosztuje sklep internetowy, uwzględniając prowadzony marketing?
Budowanie widoczności sklepu internetowego w sieci jest bardzo ważną sprawą. To od tego zależy powodzenie biznesu i możliwość osiągnięcia sukcesu, także finansowego. Trzeba inwestować w płatne kampanie reklamowe, pozycjonowanie, publikacje sponsorowane. To wszystko jednak wiąże się z dodatkowymi kosztami.
Niektórymi aspektami promocyjnymi można zająć się we własnym zakresie, ale doskonałą opcją jest kompleksowa obsługa realizowana przez agencje marketingowe. Nawiązując jednak taką współpracę, trzeba liczyć się z wydatkiem kilku czy nawet kilkunastu tysięcy złotych netto miesięcznie.
Pozycjonowanie
Aby osiągnąć wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania, należy zainwestować w pozycjonowanie. Ceny wahają się od 300 do 500 zł, ale aby osiągnąć realne efekty, należy jednocześnie wdrożyć działania SEO, a są one znacznie droższe. Jakościowa obsługa może kosztować od 3000 zł netto miesięcznie.
Specjalista, aby wypracować najlepsze rezultaty, na daną platformę sprzedażową musi poświęcić około 15h miesięcznie.
Content marketing
Ważne jest, aby na sklep internetowy dostarczać nowe, atrakcyjne treści. Muszą być zgodne z zaleceniami Google, atrakcyjne dla odbiorców, niosące za sobą określoną wartość. Warto wzbogacać je o odpowiednio dobrane słowa kluczowe, dostosowane do zapytań użytkowników.
Na stronie sklepu internetowego nie powinno być żadnych duplikatów obniżających pozycję w wynikach wyszukiwania, ani niskiej jakości contentu, który jedynie wpływa na negatywny odbiór platformy.
Media społecznościowe
Istotne jest, aby połączyć sklep internetowy z portalami społecznościowymi. W prosty sposób można kontaktować się z grupą docelową. Najważniejsze jest, aby działalność opierała się na dobrze opracowanej przez specjalistę strategii. Musi to być część zaplanowanej kampanii reklamowej.
Miesięcznie za obsługę mediów społecznościowych najczęściej pobierana jest opłata od 1500 zł netto.
Google Ads
W celu szybkiego zwiększenia obrotów w sklepie internetowym warto skorzystać z profesjonalnego narzędzia, jakim jest Google Ads. Pozwala na opracowanie spersonalizowanej reklamy, która bezbłędnie trafi do grupy docelowej. Ceny rozpoczynają się od 3000 zł netto miesięcznie, ale tak naprawdę są uzależniona od wielu czynników, przede wszystkim stopnia zaawansowania projektu.
Trzeba mieć na uwadze, że Google Ads jest w stanie wygenerować bardzo dobre wyniki sprzedaży, dlatego nie należy tego narzędzia bagatelizować w prowadzonych działaniach marketingowych.
Najniższa cena sklepu internetowego? Od ok. 500 zł. Czy to możliwe?
Każdy projekt można zrealizować tanio. Trzeba jednak zastanowić się, jakim kosztem. Niektóre projekty naprawdę nie powinny mieć racji bytu, nawet jeżeli kosztowały 500 zł. Klienci nimi skuszeni, często nie zwracają uwagi na haczyki, które sprawiają, że koszt prowadzenia sklepu internetowego wielokrotnie przewyższa początkowe wydatki. Nieuczciwe agencje przyciągają bardzo niskimi kosztami początkowymi, by następnie odbijać sobie z nawiązką, naliczając krocie za usuwanie prostych błędów czy za wprowadzenie kolejnych zmian na stronie.
Biorąc pod uwagę, ile pracy trzeba włożyć w przygotowanie nawet najprostszego sklepu internetowego, zdecydowanie nie należy nabierać się na oferty w tak niskiej kwocie. Strona sklepu w zaniżonej cenie może wiązać się z wieloma problemami, przede wszystkim brakiem odpowiednich zabezpieczeń płatności, co może spowodować wiele kłopotów dla potencjalnych klientów. Zdecydowanie w cenie ok. 500 zł nie można spodziewać się profesjonalnego wykonania.
Oczywiście, sklep tworzony na WordPress może kosztować 500 zł, ale jego finalna cena i tak zakończy się na 3000 zł lub więcej. Trzeba pamiętać o wymaganych kosztach dodatkowych, takich jak zakup certyfikatu SSL, przygotowanie bramek płatności oraz wielu innych aspektach niezbędnych do prowadzenia profesjonalnej działalności gospodarczej.
Tani sklep internetowy można stworzyć także przy pomocy darmowych kreatorów i generatorów. Początkowo faktycznie nie wyda się nic, ale oczywiście za każdą dodatkową usługę i możliwość skorzystania z innych funkcji niż podstawowe, trzeba zapłacić. W dłuższej perspektywie może to wiązać się z dość dużymi wydatkami, szczególnie gdy działalność będzie rozwijała się, a wraz z nią potrzeby klientów.
Rozpoczynając działalność w internecie, trzeba liczyć się z pewnymi kosztami, które należy ponieść, aby móc zaproponować swoim klientom bardzo dobrą platformę sprzedażową umożliwiającą zrobienie bezpiecznych, atrakcyjnych i przyjemnych zakupów.
Koszt założenia sklepu internetowego – podsumowanie
Przytłaczające może być utrzymanie i stworzenie sklepu internetowego. Cena w niektórych przypadkach jest naprawdę ogromna, ale otrzymuje się pełną funkcjonalność i możliwość dotarcia do szerokiej grupy odbiorców. Proces tworzenia sklepu internetowego składa się z wielu czynników, a te z kolei wpływają na ostateczny koszt oraz powodzenie całego projektu.
Samo kupienie domeny oraz gotowego szablonu graficznego to za mało, aby osiągnąć sukces w dzisiejszej działalności internetowej. Niezwykle istotne jest zadbanie o dopasowany do grupy docelowej projekt graficzny, wybranie właściwego skryptu realizującego przynajmniej podstawowe potrzeby, a także zastosowanie funkcji, które pomogą w osiągnięciu ustalonych celów, także finansowych.
Dbając o każdy aspekt działalności sklepu internetowego, można skutecznie wyróżnić się na tle konkurencji i rozwijać z sukcesem swój biznes. Ile kosztuje zrobienie sklepu internetowego? Trzeba liczyć się z wydatkiem od kilku do kilkunastu tysięcy złotych netto.