Sklepy internetowe cieszą się bardzo dużą popularnością, zapewniają sprzedawcom dochód, a klientom bezproblemowy dostęp do towarów. Trzeba przygotować biznesplan sklepu internetowego, aby odnieść sukces. Jak zrobić to właściwie? Przedstawiamy działania krok po kroku.
Biznesplan sklepu internetowego – podstawowe informacje
Bardzo poważnym krokiem w przyszłość, zapewniającym rozwój jest założenie biznesu online. Ważne jest, aby w e-commerce znaleźć sprzedażową niszę. Należy przeprowadzić analizę rynku, jakich produktów klienci poszukują najczęściej, jak działa konkurencja oraz jak stworzyć biznes bezpieczny i przynoszący zyski. Na tej podstawie można stworzyć ustrukturyzowany dokument, czyli biznesplan. Sklep internetowy powstały na jego podstawie ma szansę odnieść sukces.
Jak napisać biznesplan sklepu internetowego krok po kroku
Sklep internetowy jest doskonałym pomysłem na stałą pracę lub dodatkowy dochód. Jego założenie, jak i późniejsze działanie musi opierać się na przemyślanym biznesplanie. Przedstawiamy wzór biznesplanu sklepu internetowego.
Jak napisać biznesplan sklepu internetowego – podstawy
Sklep internetowy może okazać się udanym przedsięwzięciem, jeżeli przed jego założeniem przemyślisz i przeanalizujesz wiele kwestii. Niezbędne jest napisanie dobrego biznesplanu.
Ustrukturyzowany dokument warto przygotować niezależnie, czy jest niezbędny do uzyskania dofinansowania na działalność gospodarczą, czy opierając biznes o własne środki.
Pomysł na własny biznes
Warto pomyśleć nad tym, czym się interesujesz, jakie rzeczy chcesz sprzedawać. Wiedza i zainteresowanie na pewno pomogą w rozpoczęciu działalności, którą poprowadzisz z pasją. Ułatwi to wybór wysokiej jakości asortymentu atrakcyjnego dla klientów. Oczywiście są to podstawy, ponieważ biznesplan na sklep internetowy musi uwzględniać także bardzo dokładną analizę konkurencji, monitoring ich działań, jak i ciągłe aktualizowanie wiedzy.
Analiza rynku i konkurencji
Jeśli już wiesz, co chcesz sprzedawać, kolejnym krokiem jest poznanie rynku i najbliższej konkurencji. Jest to bardzo ważny punkt, jaki powinien zawierać Twój biznesplan. Sklep internetowy musi oferować unikalne produkty, wyróżniać się funkcjonalnością, a także spełniać oczekiwania odbiorców. Oczywiście liczy się pasja i zaangażowanie, ale także skonstruowanie odpowiedniej strategii marketingowej.
Analizując rynek i konkurencję, można dopasować ofertę do aktualnych potrzeb, wypełnić lukę w branży, a tym samym zaspokoić oczekiwania klientów.
Określenie grupy docelowej
Sklepy internetowe cieszą się ogromną popularnością. Łatwość wejścia do branży e-commerce sprawia, że trzeba liczyć się ze znaczną konkurencją. Najchętniej sprzedawanymi towarami są odzież, dodatki, akcesoria, książki, filmy, płyty, multimedia i elektronika. Na popularności zyskują również produkty związane ze zdrowym stylem życia, akcesoria dla zwierząt, meble i dodatki do wnętrz.
Istotne jest, aby znaleźć swoją własną niszę sprzedażową. Celując w mniej popularne produkty, nie trzeba posiadać nawet kapitału początkowego, by z czasem wygenerować przyzwoite zyski. Lepiej rozpocząć od małej grupy docelowej niż próbować docierać do masowego odbiorcy.
Wybór produktów
W sklepie internetowym można sprzedawać konkretne produkty, produkty wirtualne lub usługi. Ważne, aby był to asortyment unikalny, dostępny w atrakcyjnej cenie, który ma potencjał zainteresować klientów.
Naturalnym wyborem są produkty wytwarzane przez Twoją firmę. Mając specjalistyczne doświadczenie, możesz szybko zdobyć zaufanie grupy docelowej.
Można jednak zdecydować się również na prowadzenie działalności na sprowadzanych z zagranicy produktach lub takich, które już cieszą się w Polsce popularnością. Trzeba jednak tutaj przygotować się na bardzo dużą konkurencję. Jaki jest najbardziej ryzykowany biznesplan? Sklep internetowy z odzieżą prowadzi się najtrudniej, ponieważ przesyt towarów w tej branży jest naprawdę ogromny.
Określenie zalet i wad swojej działalności
Rynek e-commerce cieszy się bardzo dużą popularnością, ponieważ sklepy są dostępne 24 godziny na dobę, 365 dni w roku. Przynosi to wiele korzyści zarówno dla sprzedawców, jak i klientów. W odróżnieniu od tradycyjnego handlu nie ma konieczności posiadania punktu sprzedaży, nie trzeba zatrudniać dużej ilości pracowników, wiele działań można wykonać samodzielnie.
Działalność internetowa daje dostęp do nieograniczonych rynków, łatwiej można zaprezentować swoją ofertę klientom, a działalność generuje znacznie niższe koszty. Dostępność do produktów jest 24/7, i to do nieograniczonej ich ilości. Skuteczność działań marketingowych prowadzonych w internecie znacząco przewyższa reklamy telewizyjne, ogłoszenia w gazetach czy bilbordy.
Musisz jednak przygotować się na pokonanie stosunkowo dużej konkurencji, która pojawia się nieustannie. Klienci są coraz bardziej nieufni do sprzedawców internetowych, ze względu na dużą ilość oszustw i wyłudzeń. Trzeba poświęcić sporo czasu, aby dostosować się do wymagań klientów i zbudować lojalną grupę docelową. Ponadto niezbędne jest reagowanie na nowe trendy, aktualizowanie sklepu internetowego, a także działanie w taki sposób, aby uzyskać jak najmniej negatywnych opinii od klientów.
Masz gotowy biznesplan sklepu internetowego? Poznaj koszty swojej działalności
Istotnym elementem przy rozpoczynaniu każdego biznesu jest określenie budżetu na jego wdrożenie. Najdroższe są rozbudowane sklepy internetowe, na początek można zdecydować się na prosty format.
Przy małych możliwościach finansowych warto skorzystać z gotowych rozwiązań, które z czasem można rozwijać i udoskonalać, gdy przyjdą zyski. Polecane są przede wszystkim platformy open source — czyli z otwartym dostępem do kodu.
Należy również pamiętać o przeznaczeniu budżetu na działania promocyjne, przynajmniej na 6 miesięcy do przodu. Bez wydatków w tym segmencie żaden biznes nie odniesie sukcesu. Jeżeli chcesz, aby sklep internetowy wyświetlał się wysoko w wynikach wyszukiwania Google, warto zdecydować się na płatną reklamę w Google Ads, Google Zakupy, a także na pozycjonowanie.
Sklep B2B czy B2C?
Są to dwa modele sklepów internetowych różniące się rodzajem świadczonych usług, skalą działalności, a także przeznaczeniem usług. Różnice dotyczą także procesu zakupowego, rodzaju płatności, infrastruktury oraz sposobu prowadzenia działalności w ramach e-commerce.
B2C to sklep dla klientów detalicznych. Obejmuje e-sklepy, katalogi produktów oraz e-learning. B2B to natomiast oferta skierowana do klientów biznesowych. Obejmuje katalogi produktów oraz platformy zamówieniowe.
Rejestracja firmy i działalności gospodarczej
Gdy biznesplan na sklep internetowy jest już gotowy, masz przekonanie o tym, że istnieją duże szanse na sukces, przychodzi czas na zalegalizowanie działalności. Formalności można obecnie dopełnić w bardzo prosty sposób, w Urzędzie Gminy lub Urządzenie Miasta, właściwym dla Twojego miejsca zamieszkania. Urzędnicy pokierują działaniami i pomogą w zarejestrowaniu firmy.
Jak odnieść sukces w internecie?
Do odniesienia sukcesu nie wystarczy poprawnie przygotowany biznesplan dla sklepu internetowego. Niezbędne jest także wyczucie specyfiki handlu elektronicznego, zrozumienie zachowania klientów w sieci, a także zbudowanie pozytywnego wizerunku, co do którego konsumenci będą mieli pełne zaufanie.
Obecnie klientów nie przyciągają wyłącznie niskie ceny, ale przede wszystkim wysoka jakość obsługi: dostępność, szybkie dostawy, brak dodatkowych kosztów za zwrot towarów.
Oczywiście warto na początku przygotować obszerny biznesplan. Sklep internetowy musi jednak dopasowywać się do aktualnych trendów e-commerce, należy wdrażać coraz to nowe strategie działań, aby pozyskiwać nowych klientów.
Wzór biznesplanu sklepu internetowego – podsumowanie
Rynek sprzedaży w internecie rozwija się dynamicznie. Tworząc sklep internetowy, nie należy zapominać o biznesplanie, aby mieć szansę na zaplanowanie działań i wyprzedzenie konkurencji. Ustrukturyzowany dokument oczywiście nie jest receptą na sukces, ale solidną podstawą.