Software house Grupa Improve Sp. z o.o. - ul. Marcelińska 94B/181 Poznań
Wróć

Optymalizacja strony www – poradnik

Optymalizacja Strony Www - Poradnik zdjęcie nr 13

Kompleksowa optymalizacja strony www jest kluczowym elementem pozycjonowania. Poprawne wdrożenie zmian powoduje, że witryna funkcjonuje skutecznie, zwiększa się jej widoczność oraz ilość wyświetleń przez użytkowników. Optymalizację strony internetowej może przeprowadzić specjalista lub właściciel strony (amator). Jak to zrobić?

Co to jest optymalizacja strony?

Optymalizację strony internetowej wykonuje się w celu usprawnienia jej parametrów technicznych, zlikwidowania problemów oraz niedociągnięć, które uniemożliwiają wypracowanie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania oraz uzyskania pozytywnych doświadczeń użytkowników.

Po wdrożeniu optymalizacji korzystanie z serwisu jest wygodniejsze, a algorytmy umieszczają stronę na wyższych pozycjach w rankingu. Również rośnie widoczność strony, co przekłada się na zwiększenie ruchu organicznego. Prawidłowa optymalizacja strony www wpływa pozytywnie na wizerunek i renomę firmy.

Przeczytaj również

W zależności od rozmiaru witryny, optymalizacja może zająć od kilku do nawet kilkuset godzin. Każdą podstronę trzeba przeanalizować, aby usunąć z niej ewentualne błędy. Usługę można zlecić specjaliście od SEO lub przeprowadzić działania samodzielnie. Jeżeli chcesz zrobić wszystko we własnym zakresie, warto się do tego odpowiednio przygotować, przede wszystkim poznając aktualne zasady pozycjonowania witryny.

Na samym początku warto przeprowadzić audyt SEO strony. Jego zadaniem jest wytyczenie kierunku, w jakim należy wprowadzać zmiany, aby osiągnąć najlepsze rezultaty. Lepiej można będzie zrozumieć już istniejącą zawartość strony, dobrać bardziej precyzyjnie słowa kluczowe atrakcyjne dla użytkowników.

Jaki jest pierwszy krok w optymalizacji witryny pod kątem wyszukiwarek?

Wdrożenie kompleksowej optymalizacji strony internetowej wymaga znajomości zasad SEO. Przydają się również umiejętności z zakresu edycji kodu HTML/CSS. W zależności od stopnia rozbudowania witryny, zmiany zająć mogą mniej lub więcej czasu. Poniżej prezentujemy podstawowe działania, jakie trzeba wykonać, aby optymalizacja www miała rację bytu.

Analiza indeksu

Należy sprawdzić, czy wszystkie podstrony wchodzące w skład strony internetowej indeksują się prawidłowo. Czasami w Google Search Console znajduje się informacja o błędach lub ostrzeżeniach. Warto regularnie monitorować stan witryny i reagować na zmiany.

Aspekty techniczne

Sprawdź, czy wszystko na stronie działa poprawnie. Warto usunąć elementy zasłaniające tekst. Jeżeli chcesz na stronie umieścić reklamy, zrób to w najmniej inwazyjnych miejscach.

Kod strony

Warto stworzyć jak najkrótszy. Istotne, aby był estetyczny, bez śmieciowych informacji i zbędnych linijek.

Czas ładowania

Warto sprawdzić, jak długo ładuje się strona internetowa. Jest to istotny czynnik rankingu w Google. Witryny z długim czasem ładowania niechętnie odwiedzane są przez użytkowników. Prędkość zbadać można za pomocą PageSpeed Insights.

Meta dane

Zaliczyć można do nich tytuł strony oraz jej opis. Każdy adres URL musi mieć inne meta dane. Powinny w krótki sposób przedstawiać, jaką zawartość ma skrypt danej podstrony. Title i Description są atrybutami ważnymi dla robotów Google oraz użytkowników. Warto zastosować czynnik CTR.

Atrybut alt

Pozwala opisać zawartość grafik. Odpowiednio uzupełniony ma znaczenie dla SEO. Polepsza widoczność strony internetowej.

Responsywność

Jest to podstawa, gdy ma zostać przeprowadzona profesjonalna optymalizacja stron www. Strona internetowa musi poprawnie otwierać się na wszystkich urządzeniach, czyli laptopach, komputerach stacjonarnych, smartfonach, tabletach. Jeżeli błędna jest optymalizacja responsywności, masz niskie szanse na osiągnięcie wysokiej pozycji w Google. Ponadto nieresponsywne strony internetowe są mało atrakcyjne dla użytkowników.

Linkowanie wewnętrzne

Warto umieszczać linki w treściach w sposób naturalny, a w ten sposób ułatwisz internautom poruszanie się po witrynie. Wewnętrzne anchory stanowią znak dla robotów Google, jakie adresy URL są najważniejsze w kontekście całej witryny. Najczęściej linkowanie prowadzi się z bloga do podstron.

Przyjazne adresy URL

Warto zadbać o to, aby wszystkie adresy URL były czytelne dla użytkowników. Należy usunąć w tym celu nieprzyjazne znaki m.in. %, #, &. Istotne jest stosowanie myślników zamiast podkreśleń.

Uporządkowane dane

Tym aspektem mogą zająć się osoby zaznajomione z HTML/CSS. Porządkując dane, można ułatwić robotom Google ich klasyfikowanie, a tym samym witryna może wyświetlać się na wyższych pozycjach w wyszukiwarce. Samo Google zachęca do tych działań, gdy wykonywana jest optymalizacja stron.

Struktura kategorii

Odpowiednie rozmieszczenie kategorii, podkategorii i pozostałych podstron ułatwia poruszanie się po witrynie. Warto ograniczyć liczbę podstron kategorii, aby stworzyć przejrzystą i prostą strukturę.

Optymalizacja stron internetowych – podstawy

Optymalizacja strony internetowej obejmuje przede wszystkim jej budowę, ale także rozmieszczenie tekstów. Wszystkie podejmowane zabiegi mają na celu zwiększenie widoczności strony i sprawienie, że będzie bardziej czytelna dla robotów.

Optymalizacja strony SEO powinna być prowadzona pod kątem polepszenia szybkości wyświetlania się jej dla użytkowników. Aby taki cel uzyskać, należy przede wszystkim sprawdzić długość kodu strony, wagę grafik, a także konfigurację połączeń.

Kolejnym aspektem, na który trzeba zwrócić uwagę, jest hierarchia nagłówków HTML, metatagi, a także dane o stronie znajdujące się w kodzie. Przeanalizować należy wszystkie elementy serwera, hiperłącza oraz walidację.

Sprawdzić należy również standardy W3C i zgodność z nimi. Strona internetowa ma być dostępna dla każdego, również dla użytkowników mobilnych.

Pozycjonowanie i optymalizacja stron pod względem znajdujących się na niej treści

Bardzo przydatny jest przeprowadzony na wczesnym etapie podejmowanych działań audyt SEO. Sprawdza on, czy znajdujące się na stronie treści są przydatne i czytelne dla użytkowników. Warto zwrócić uwagę na unikalność przygotowywanych treści. Cały content powinien być oryginalny.

Nie bez znaczenia jest kreatywność przy tworzeniu tekstów na stronę, ale muszą one być ściśle związane z jej wiodącą tematyką. Niezbędne jest również ich uzupełnienie o słowa kluczowe, dzięki którym może zostać poprawnie przeprowadzony proces pozycjonowania.

Przy zastosowaniu fraz w tekstach należy zachować umiar. Duża ilość słów kluczowych zmniejsza czytelność tekstu i nie pomaga w osiągnięciu wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania Google. Frazy nie powinny przekraczać 5% całości tekstu.

SEO optymalizacja wiąże się również ze stosowaniem nagłówków, ponieważ zwiększają one czytelność tekstu. Stosować należy również pogrubienia, kursywy i wypunktowania.

Optymalizacja słów kluczowych

Wspomniany wcześniej audyt SEO pomaga określić, jakie słowa kluczowe są najbardziej wartościowe dla witryny i na jakie warto ją pozycjonować, aby odnieść sukces. Jest to bardzo ważne z punktu widzenia robotów Google, które muszą mieć jasno określone, które frazy najlepiej opisują stronę. Na tej podstawie zaczynają ją rozumieć.

Słowa kluczowe dla witryny nie mogą być zbyt ogólne, zawsze muszą być powiązane z zamieszczanymi na niej treściami. Istotna jest konkurencyjność fraz. Gdy zostaną wyłonione konkretne słowa kluczowe, należy umiejętnie rozmieścić je w tekście. Na tym polega optymalizacja SEO słów kluczowych dla witryny.

Optymalizacja grafiki na stronie internetowej

Istotne jest, aby sprawdzić, jaką wagę mają poszczególne pliki graficzne. Gdy są one zbyt duże, należy zmodyfikować ich rozmiar, co przełoży się na przyspieszenie ładowania strony internetowej. Dozwoloną praktyką jest przycinanie obrazków, w celu uwydatnienia ich najważniejszych elementów.

Dobrym pomysłem jest zastąpienie obrazków GIF i JPEG popularnym formatem PNG. W celu zmniejszenia ilości żądań http warto łączyć grafiki. Niezbędne jest również stosowanie opisów nad lub pod zdjęciami, ponieważ są one istotne dla robotów Google.

Optymalizacja linków wewnętrznych

Warto zoptymalizować strukturę linków wewnętrznych, aby zarówno roboty, jak i użytkownicy mogli z łatwością poruszać się po Twojej stronie internetowej.

Linki muszą mieć formę tekstową i być wolne od jakichkolwiek błędów. Niedopuszczalne jest linkowanie do pustych stron. W anchorach lepiej unikać zwrotów typu „KLIKNIJ TU”. Warto również zadbać o logiczne rozmieszczenie linków.

Jak zoptymalizować stronę pod SEO? Te narzędzia okażą się pomocne

Przeprowadzając kompleksową optymalizację strony internetowej, warto wykorzystać specjalistyczne narzędzia, które to ułatwią. Do wszystkich działań należy podchodzić cierpliwie, na bieżąco analizując efekty SEO. Należy pamiętać o elastycznym podejściu do przyjętej strategii.

Google Analytics

Podstawowe narzędzie umożliwiające analizę efektów SEO. Dostarcza wiedzy na temat ilości osób odwiedzających stronę i jej poszczególne podstrony. Narzędzie pomaga mierzyć konwersję, czas trwania sesji, a także weryfikuje źródło ruchu. Narzędzie jest całkowicie darmowe, a jego zastosowanie bardzo proste.

Google Search Console

Darmowe narzędzie dostarczające informacji na temat organicznych wyników wyszukiwania. Pozwala zweryfikować, kiedy i na jakie frazy kluczowe wyświetla się strona internetowa w Google.

Senuto

Oprogramowanie pomaga dobierać i monitorować pozycję fraz kluczowych.

Ahrefs

Rozbudowane narzędzie do analizy linkowania zewnętrznego. Pomaga w monitorowaniu fraz kluczowych oraz efektów SEO.

SEMrush

Pomaga w dobieraniu fraz kluczowych oraz weryfikowaniu ich konkurencyjności. Wspiera wiele języków, dlatego jest najbardziej uniwersalnym narzędziem, z którego mogą skorzystać specjaliści SEO na całym świecie.

Screaming Frog

Narzędzie przydatne, gdy ma zostać przeprowadzona skuteczna optymalizacja strony. Weryfikuje jej strukturę, w prosty sposób analizuje meta dane, linki kanoniczne, a także tworzy mapy XML.

Kiedy niezbędna jest optymalizacja strony www?

Optymalizacja strony internetowej jest niezbędna do weryfikacji jej poprawnego działania. Pomaga w odkryciu występujących na niej błędów, które są przyczyną problemów z osiągnięciem wysokiej pozycji w Google. Aby tego dokonać, należy wykonać wszystkie działania zgromadzone w powyższym artykule. 

Sprawdź usługi naszego software house

Ostatnie wpisy blogowe

Umów sięna darmową konsultację