Rynek pozycjonerski jest – podobnie jak sam rynek stron internetowych – coraz bardziej konkurencyjny i zatłoczony. Wyodrębniają się w nim także konkretne dziedziny takie jak np. optymalizacja stron pod późniejsze pozycjonowanie. Zaczynając promować swój biznes w internecie trudno wybrać odpowiednią ofertę. Ich ceny potrafią wynosić od kilkuset złotych, aż do kilku tysięcy miesięcznie. Od czego może to zależeć?
Pozycjonowanie i cennik
Szukając odpowiedniej dla swojej firmy oferty należy przede wszystkim wiedzieć jaki efekt chcemy osiągnąć i z jak mocną konkurencją chcemy się mierzyć. Im bardziej popularne tematy będziemy chcieli promować tym trudniej będzie się przebić do czołowych wyników wyszukiwań Google. Pozycjonowanie ma także to do siebie, że wymaga stałej opieki. Zdecydowanie się na model abonamentowy, w którym dana firma opiekuje się naszymi wynikami przez dłuższy okres wydaje się być najskuteczniejsze. Dzięki temu rozwiązaniu pozycjonerzy dbają bowiem o to byśmy nie stracili uzyskanej już pozycji.
Cena za wykonana usługę zawsze będzie zależeć od tego jak wysoko chcemy się znaleźć w wyszukiwarce i jak konkurencyjne będą frazy, które wybierzemy. Dlatego też warto dobrze przemyśleć jakiego klienta szukamy. Przykładowo (jeżeli prowadzimy sklep) pozycjonowanie się na „plecak” może być bardzo kosztowne, ze względu na ogromną konkurencję. Łatwiej będzie uzyskać dobry wynik na frazę „plecak szkolny”, a jeszcze łatwiej na „plecak szkolny czerwony”. Im dłuższa fraza tym bardziej konkretne musi być hasło szukane przez osoby zasiadające przy przeglądarce. Zawężamy sobie w ten sposób pole działania, jednak wcale nie musi to być nieskuteczne. Inwestowanie w hasła, które są słabo obstawione może bowiem, w sumie, dać lepszy efekt. Siłowanie się z wielkimi korporacjami, które już „pozajmowały” dla siebie najmocniejsze i najkrótsze frazy nie zawsze ma sens. Chyba, że decydujemy się na inwestycję kilku, a może i więcej, tysięcy złotych miesięcznie w opłacanie bardzo dużych kampanii pozycjonerskich. Dalej będzie to jednak wymagać czasu.
Jak mądrze wybrać
Każda poważna firma, do której zgłaszamy się w sprawie pozycjonowania zaczyna swoją pracę od zbadania branży, w której chcemy się przebić. Dlatego też trudno o uniwersalny cennik tego typu usług, najczęściej jest on tworzony indywidualnie. Nie powinniśmy się tym jednak martwić bo wycena usług w zdecydowanej większości przypadków jest darmowa.
Uważajmy jednak na niepewnych wykonawców. Jeżeli cena wydaje się nam podejrzanie niska warto dwa razy zastanowić się przed skorzystaniem z tego typu firmy. Uzyskamy bowiem krótkotrwały, szybki efekt, bywa jednak, że Google karze pewne strony za korzystanie z nieuczciwych metod pozycjonowania. Jeżeli nasza strona zostanie w ten sposób oznaczona nie tylko stracimy pozycję w wyszukiwarce, ale i znacznie trudniej będzie nam na nią wrócić. Oznacza to także, że firma która podejmie się ratowania tej sytuacji znacznie podniesie koszt pozycjonowania – będzie bowiem wymagać ono o wiele więcej pracy.
Mimo wszystko rynek robi się jednak coraz bardziej przyjazny, także dla amatorów i małych firm. Pozycjonowanie profesjonalne i bezpieczne potrafimy uzyskać już za około 400 PLN miesięcznie co powinno być w zasięgu każdej małej firmy, która chce się rozwijać i zaistnieć w internecie. Tworzenie tego typu krótkich kampanii (choćby miesięcznych) pomoże także twórcom portali fanowskich, blogów etc. jeżeli tylko chcą podbić swoją pozycję w Google.