Właściciele stron internetowych muszą pamiętać o ich regularnym aktualizowaniu i prawidłowym utrzymaniu. Rozwój technologii spowodował powstanie systemów zarządzania treścią, które wyręczają przedsiębiorców w wielu procesach. Sprawdź wszystkie możliwości CMS.
Czym jest CMS?
Rozwinięciem skrótu CMS jest Content Management System. System zarządzania treścią umożliwia dodawanie i modyfikowanie contentu na stronie. Zmiany można wprowadzić bez kodowania. Obsługa jest prosta i możliwa przez każdego.
W skład CMS wchodzą:
- CMA (Content Management Application) – zawiera interfejs użytkownika. Zmiany można wprowadzić na stronie, bez edycji kodu.
- CDA (Content Delivery Application) – „przetłumaczenie” wprowadzonych zmian na kod.
System CMS nie wymaga znajomości HTML czy CSS. Przypomina edytor tekstu, dlatego modyfikacje może przeprowadzić każdy, kto nie ma doświadczenia w kodowaniu. Wystarczy umiejętność obsługi komputera i dostęp do internetu. System umożliwia szybką edycję treści. Stosowany jest w serwisach informacyjnych, blogach, sklepach internetowych, rozbudowanych serwerach firmowych.
Przeczytaj również
Systemy CMS, o których warto wiedzieć
CMSy typu Open source
Programy można pobrać za darmo, tylko niektóre usługi i rozszerzenia są dodatkowo płatne. Najpopularniejsze CMSy z tej kategorii to:
- WordPress,
- Joomla,
- Magneto.
CMSy prywatne
Właścicielem jest firma, która zdecydowała się na stworzenie systemu zarządzania treścią. Użytkownicy muszą płacić za korzystanie z oprogramowania. Subskrypcję odnawia się najczęściej co 12 miesięcy. Najpopularniejsze prywatne CMSy to:
- Kentico,
- Oracle WebCenter Content,
- Pulse.
CMSy SaaS
Software as a Service, czyli oprogramowanie jako usługa to programy udostępniane przez internet. Nie wymagają instalacji i aktualizacji. Obowiązki związane z utrzymaniem systemu spoczywają po stronie usługodawcy. Do najpopularniejszych należą:
- WebWave,
- Canva,
- Joomla.
CMSy typu serwisy blogowe
System zarządzania treścią CMS został stworzony z myślą o założeniu i prowadzeniu bloga. Najpopularniejszymi są:
- Blogger
- Drupal,
- WordPressa.
CMSy dla e-commerce
Pozwalają zbudować i obsługiwać sklepy internetowe. Nie tylko umożliwiają zarządzanie treścią, ale także realizację zamówień, pobieranie płatności, posiadają szereg innych funkcjonalności. Najpopularniejsze są:
- Shopify,
- Joomla,
- Drupal.
Najpopularniejsze systemy zarządzania treścią. Który wybrać?
Do wyboru jest wiele CMSów. Ale jaki wybrać? Przedstawiamy najpopularniejsze rozwiązania do zarządzania treścią.
WordPress
Jedno z najpopularniejszych narzędzi do tworzenia stron internetowych. Ok. 35% witryn powstało z jego wykorzystaniem. Początkowym zamysłem było stworzenie rozwiązania dla blogerów. Ze względu na szerokie możliwości i dużą ilość dodatków, szybko platforma zyskała zaufanie również web designerów.
WordPress może okazać się zbyt skomplikowany dla osób początkujących, a większość modyfikacji wymaga znajomości kodowania. Natomiast korzystanie z platformy jest darmowe, jedynie za niektóre dodatki trzeba zapłacić.
Joomla
Rozwiązanie typu Open source cieszy się popularnością, ze względu na dostępność w wielu językach (aż 65!). Skupia wokół siebie wielu aktywnych użytkowników, dlatego można liczyć na wsparcie przy rozwiązywaniu problemów. Niestety, podobnie jak WordPress nie jest to rozwiązanie dla początkujących.
Shopify
Dzięki tej platformie można stworzyć sklep internetowy. Poza typowymi funkcjami CMS dostępnych jest szereg rozwiązań ułatwiających funkcjonowanie biznesu online.
W porównaniu do innych CMSów Shopify jest łatwym narzędziem, a wsparcie techniczne jest dostępne 24 godziny na dobę. Pobierana jest jednak prowizja od transakcji przy korzystaniu z rozwiązań partnerów zewnętrznych. Struktura adresu URL nie jest przyjazna dla SEO.
Oprogramowanie CMS — zalety i wady
Zalety
- Wprowadzanie zmian na stronie bez kodowania.
- Modyfikacje zajmują bardzo mało czasu.
- Nie trzeba korzystać z pomocy programisty, żeby samodzielnie opublikować treści.
- Możliwość stworzenia prostej strony bez kodowania.
- Nad stroną może pracować wiele osób — wystarczy udostępnić login i hasło.
- Wsparcie dla SEO — dostępne są wbudowane narzędzia niezbędne przy optymalizacji. Wtyczki ułatwiają ustawianie meta tytułów i opisów strony, dodawanie przekierować 301 czy prace nad przyspieszeniem ładowania witryny.
Wady
- Wolniejsze ładowanie stron niż stworzonych poprzez ręczne kodowanie.
- Ograniczone funkcje dotyczące tworzenia strony.
- Ograniczone opcje SEO — trzeba zainstalować dodatkowe wtyczki, które obciążają stronę, a to wydłuża czas jej ładowania.
- Stopień skomplikowania — przy zaawansowanych projektach konieczna jest znajomość HTML i CSS, albo instalacja dodatków.
Wybierz najlepszy system CMS
Systemy CMS ułatwiają zarządzanie treściami na stronie internetowej, umożliwiają bezproblemowe wprowadzanie wielu modyfikacji bez kodowania. Prace przebiegają szybko i nie wymagają wiedzy technicznej. Trzeba jednak mieć świadomość, że CMSy są dość skomplikowane dla osób początkujących, które nigdy nie zajmowały się tworzeniem stron internetowych.