Optymalizacja zdjęć stanowi bardzo ważny element strategii SEO, szczególnie w przypadku sklepów internetowych. Wykonując odpowiednie działania, jesteś w stanie osiągnąć o wiele wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. Sprawdź, jak to zrobić.
Aspekty, na jakie musisz zwrócić uwagę podczas optymalizacji zdjęć
Podstawowym zadaniem jest przygotowanie zdjęć w taki sposób, aby pozytywnie wpływały na wydajność strony internetowej, pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania oraz doświadczenia użytkownika.
Kluczowe jest zdecydowanie się na odpowiedni format pliku graficznego, a także wykonanie kompresji zdjęcia do mniejszego rozmiaru, zachowując przy tym jego wysoką jakość. Należy przeprowadzić również kadrowanie i skalowanie, a także zoptymalizować nazwę. Niezbędne jest również dodanie atrybutów ALT i Title, a także zastosowanie mapy witryny dla grafik. Zadbaj również o przyjazny adres URL oraz responsywność.
Oto szczegóły działań, jakie warto wykonać podczas optymalizacji plików graficznych.
Jakość, rozmiar oraz waga zdjęcia
Wysokie rozdzielczość zapewniają wyraźną i ostrą grafikę, ale zmniejszają prędkość ładowania strony internetowej. Kompresja obrazów pozwala zachować balans. Pomogą w tym narzędzia takie, jak m.in. TinyPNG oraz Compress JPEG. Przyjmuje się, że rozmiar zdjęcia nie powinien przekraczać 200 KB.
Format zdjęcia
Najlżejszym formatem, na jaki możesz się zdecydować jest WebP. W celu ukazania jak największej ilości detali na zdjęciach postaw na JPG.
Atrybut Title
Przekazujesz za jego pomocą dodatkowe informacje o zdjęciu, gdy użytkownik najeżdża na nie myszką. Istotne jest, aby przygotować go w sposób krótki, wpływający na zrozumienie przez użytkownika kontekstu grafiki.
Atrybut ALT
Tzw. opis alternatywny grafiki. Przygotowujesz go z myślą o robotach wyszukiwarki Google i czytnikach ekranów. Mogą one dobrze zrozumieć treść obrazu. Istotne jest przygotowanie atrybutu w sposób dokładny, z niezbędnymi słowami kluczowymi. Należy dodać opis nawiązujący do tematyki serwisu.
Nazwa pliku i adres URL
Nazwę pliku należy przygotować w sposób konkretny, bezpośrednio odnoszący się do grafiki, czyli np. niebieska-sukienka-wieczorowa.jpg. Unikaj ogólników typu image5.jpg. Stosując słowa kluczowe w nazwie, roboty wyszukiwarki są w stanie szybko zrozumieć, co znajduje się na grafice.
Mapa witryn dla grafik
Jest to specjalny plik XML, który gromadzi wszystkie informacje o obrazach znajdujących się na stronie internetowej. Ułatwia wyszukiwarkom odnajdywanie i indeksowanie plików graficznych.
Trzymaj się powyższych zasad, a przeprowadzisz poprawną optymalizację zdjęć pod SEO
Optymalizacja zdjęć znacząco wpływa na skrócenie czasu ładowania strony internetowej, a to przekłada się na pozytywne doświadczenia użytkownika. Wyszukiwarki nie mają również problemów ze zrozumieniem treści grafik, dlatego bez problemu je indeksują. Twoja strona internetowa może osiągnąć wyższą pozycję w wynikach Google.
Zanim przystąpisz do działań optymalizacyjnych, wykonaj audyt SEO. Raport dostarczy cennych informacji na temat tego, co warto zmienić na stronie internetowej.