Najstarsza forma wymiany handlowej, czyli barter, w erze influencer marketingu przeżywa prawdziwe odrodzenie. Na czym aktualnie polega?
Wymiana barterowa — co to jest?
Pierwszy system handlowy, znany ludziom, opierał się na realizacji transakcji poprzez wymianę dóbr, bez uczestnictwa pieniędzy. Stosowana była zasada „towar za towar” lub „usługa za usługę”. Jego założeniem jest, że wymieniane dobra mają taką samą, albo zbliżoną wartość. Jest to jednak kwestia subiektywna, nie zawsze mająca odzwierciedlenie w rzeczywistości.
Przeczytaj również
Dużym atutem wymiany barterowej jest swobodne podejście do kwestii umowy. Transakcja jest również neutralna podatkowo. Z tych właśnie powodów barter nadal cieszy się bardzo dużą popularnością zarówno w skali lokalnej, jak i globalnej.
Na czym polega wymiana barterowa w internecie?
Rozumiejąc podstawy barteru, warto przejść do aktualnej jego wersji, często stosowanej przez małych przedsiębiorców lub influencerów.
Przedsiębiorca, który dopiero rozpoczyna działalność i ma ograniczone środki może wykorzystać tę formę współpracy, aby osiągnąć określone korzyści. Na przykład startująca agencja SEO może zaproponować twórcy strony internetowej przeprowadzenie audytu lub pozycjonowania, w zamian za zrealizowanie na jej rzeczy projektu wizytówki internetowej.
Współprace barterowe są również na porządku dziennym między influencerami oraz markami. Firma dostarcza twórcy internetowemu produkt lub zaprasza go do skorzystania z usług, a on w zamian przygotowuje materiały video na social media z pozytywną prezentacją marki. Czy to się opłaca? Oczywiście, że tak, ponieważ firma nie ponosi dużych kosztów, a zyskuje rozpoznawalność i dotarcie do grupy docelowej, która ufa influencerowi i z jego polecenia kupi niemal wszystko.
Usługi programistyczne i marketingowe w Twoim mieście
Wymiana barterowa opłaca się również influencerom, ponieważ daje im wstęp do ubiegania się o kolejne, już płatne współprace. Wystarczy, że którejś marce spodoba się przygotowany post i sposób narracji, a być może będzie gotowa wyłożyć niemałe pieniądze, aby nawiązać współpracę z twórcą internetowym.
Co to jest platforma barterowa?
Wiedzieliście, że istnieje coś takiego, jak platforma barterowa? Okazuje się, że tego typu serwisy w Polsce rozwijają się bardzo prężnie i cieszą dużym zainteresowaniem. Tworzą je przedsiębiorcy, którzy chętnie w ramach barteru wymieniają się usługami. To daje szczególnie tym najmniejszym możliwość uzyskania produktów oraz usług premium, za które nie są w stanie zapłacić, ze względu na ograniczony budżet.
Przedsiębiorca w prosty sposób może wymienić swój produkt lub usługę, oszczędzając przy tym gotówkę. To dobry sposób, aby zwiększyć rozpoznawalność swojej firmy, a także jej obroty.
Współprace internetowe pod znakiem barteru
Nie ma co ukrywać, że większość influencerskich współprac, szczególnie jeżeli chodzi o początkujących twórców internetowych to barter w najczystszej postaci. Konsumentom pozostaje jedynie bacznie obserwować, czy ich ulubieńcy proponują im faktycznie wysokiej jakości produkty.