Jak zacząć dropshipping? Zobacz, co musisz zrobić, aby odnieść sukces w biznesie internetowym na nowych zasadach.
Dropshipping – jak to działa?
Działalność dropshippingowa polega na prowadzeniu sklepu internetowego bez własnego zaplecza magazynowego. Należy znaleźć hurtownię, podpisać z nią umowę, a można będzie rozpocząć sprzedaż określonych produktów. To po stronie hurtowni jest pakowanie i wysyłanie towarów do klientów, którzy robią u Ciebie zakupy.
Atutem działalności dropshippingowej jest brak kosztów związanych z magazynowaniem. Nie ma ryzyka zalegania zakupionych już towarów. Nie trzeba podejmować wcześniejszej inwestycji, zanim pojawi się popyt na towar. Płaci się za niego dopiero wtedy, gdy klient zdecyduje o zakupie.
Sklep dropshipping jest korzystnym rozwiązaniem dla początkujących sprzedawców, wymaga jedynie umiejętności promowania produktów w różnych kanałach sprzedażowych, a także profesjonalnej obsługi klienta. Reszta aspektów technicznych jest po stronie hurtowni.
Dropshipping krok po kroku
Przed rozpoczęciem działalności dropshippingowej, należy przeprowadzić analizę konkurencji, a także sprawdzić popyt na określone produkty. Warto sporządzić biznesplan sklepu internetowego, z uwzględnieniem planowanego rozwoju, sposobów promocji czy potrzeb rynkowych. Można będzie upewnić się, że przyjęty model sprzedaży zapewni nam zyski na satysfakcjonującym poziomie.
1. Wybierz produkty do sklepu internetowego
Weź w pierwszej kolejności pod uwagę preferencje rynku, a nie to, co Ty konkretnie chcesz sprzedawać. Asortyment sklepu internetowego powinien uwzględniać aktualne potrzeby klientów. Warto wybierać produkty o niskiej konkurencyjności oraz takie, których liczba zwrotów jest bardzo mała. Warto unikać sprzedaży ubrań oraz butów.
Zalecane jest znalezienie niszy. Można to zrobić, analizując jakich produktów najczęściej poszukują klienci. Dostępne są darmowe analityczne narzędzia Google m.in. Google Trends, które pokazują specyfikę zmieniających się trendów sprzedażowych.
2. Załóż działalność gospodarczą
Niezbędne jest zarejestrowanie działalności gospodarczej, aby otworzyć sklep internetowy. Dropshipping można będzie wtedy realizować legalnie i rozpocząć współpracę z hurtowniami na podstawie umowy. Dostawcy do sklepu internetowego w 99% tego właśnie wymagają.
Znalezienie odpowiedniej hurtowni nie jest jednak łatwym zadaniem. Należy dokładnie sprawdzić czas realizacji zamówień, ilość dostępnych produktów, ceny, a także opcje wsparcia.
3. Dowiedz się, jak założyć sklep dropshippingowy w sieci. I to zrób!
Tworzenie sklepu internetowego możesz rozpocząć od podstaw na dedykowany rozwiązaniu lub wykorzystać gotowe oprogramowanie. Dostępnych jest wiele CMS-ow, takich jak WooCommerce czy Shopify, które pomagają wkroczyć do e-commerce. Dropshipping oparty na tych platformach zapewnia intuicyjną obsługę i proste zintegrowanie z hurtowniami.
4. Integracja sklepu internetowego z hurtownią
Dropshipping wymaga automatyzacji. Integracja sklepu internetowego z hurtownią zapewnia oszczędność czasu, ale także mniejsze ryzyko popełnienia błędów m.in. oferowania produktów, których nie ma w magazynie.
5. Promocja i profesjonalna obsługa klienta
Jako właściciel sklepu dropshippingowego musisz skupić się przede wszystkim na dwóch aspektach: promocji działalności i oferowanych produktów, a także profesjonalnej obsłudze klienta.
Warto zadbać o SEO, przejrzystość prezentowanych towarów, korzystne opisy produktów, a także atrakcyjne zdjęcia. Sklep warto promować w różnych kanałach marketingowych. Wykorzystać można do tego reklamę Google Ads, remarketing, a także social media.
Czy warto otworzyć internetowy sklep? Dropshipping ma wiele zalet
Czysty zysk zapewnia dropshipping. Marża narzucona na produkty pozwala zarobić, a początkowy wkład własny jest niewielki, ze względu na brak konieczności zakupu wszystkich oferowanych towarów. Można sprawdzić swoje siły w branży sprzedażowej, zorientować się, czy jest to opcja idealna dla Ciebie. Ponadto działalność można prowadzić z dowolnego miejsca na świecie – wystarczy dostęp do internetu oraz komputera, w celu zapewnienia profesjonalnej obsługi klienta oraz prowadzenia działań promocyjnych.
W dropshippingu nie ma ograniczeń pod względem oferowanej ilości towarów. Twój sklep może być po brzegi wypełniony produktami, ponieważ znajdują się one w zintegrowanej z działalnością hurtowni. Co więcej, można współpracować z kilkoma magazynami. W razie potrzeby i zmieniającego się popytu, w każdej chwili można zmienić zakres oferowanych produktów, przebranżowić się.
Model biznesowy, jakim jest dropshipping, daje pełną swobodę prowadzenia firmy, zapewnia oszczędności na starcie, a także daje szansę na duży zysk bez wychodzenia z domu.
Wady działalności dropshippingowej
Jak każdy model biznesowy, również dropshipping ma pewne ograniczenia. Jakie z nich są najbardziej dotkliwe?
Łatwość wynikająca ze sprzedaży w modelu dropshippingowym sprawia, że na tę formę decyduje się wiele osób, a tym samym trzeba liczyć się z dużą konkurencją. Mogą wystąpić trudności z wyróżnieniem się i zainteresowaniem ofertą szerokiego grona klientów.
Istotne jest, aby oferować duży, ale jakościowy asortyment, a trudno jest zweryfikować jakość wszystkich produktów, prowadząc tak rozległą działalność. Jednocześnie, klienci mogą wysyłać skargi ze względu na problemy z dostawą zamówionych towarów, a Ty nie masz zupełnie nad tym kontroli. Wszystko jest po stronie hurtowni.
Zysk w branży dropshippingowej jest uzależniony od indywidualnie ustalonej marży i ilości przeprowadzonych transakcji. Jeżeli masz duży ruch, hurtownia zaoferuje niższe ceny, a Ty więcej zarobisz. W przeciwnym razie działalność może okazać się nieopłacalna.
E Commerce dropshipping – podsumowanie
Zakładając sklep internetowy – dropshipping, nie musisz mieć dużego wkładu własnego. Jest to idealna opcja dla osób, które chcą sprawdzić swoje siły w branży sprzedażowej.