Software house Grupa Improve Sp. z o.o. - ul. Marcelińska 94B/181 Poznań
Wróć

Co to jest moodboard i jak go wykorzystać?

Co To Jest Moodboard I Jak Go Wykorzystać? - Grupa Improve zdjęcie nr 13

Chcesz przygotować kampanię marketingową, która obejmuje wszystkie najważniejsze elementy i gwarantuje sukces? Wszystkie Twoje pomysły umieść na moodboardzie, czyli specjalnej tablicy. Jak ją wykonać?

Co to jest moodboard?

Moodboard to inaczej tablica z inspiracjami stanowiąca wizualne narzędzie, dzięki któremu można przedstawić różne koncepcje, idee i plany związane z realizacją projektu. Kompozycja składa się z różnych elementów graficznych, m.in. zdjęć, ilustracji, próbek materiałów. Razem tworzą spójny obraz prezentujący estetykę projektu.

Moodboardy znajdują zastosowanie przede wszystkim w kreatywnych branżach związanych z projektowaniem wnętrz, architekturą, modą, filmem. Pozwalają osiągnąć dobrą komunikację między projektantem, klientem i zespołem produkcyjnym. Wyznaczają kierunek artystyczny, a przy tym eliminują nieporozumienia związane z ostateczną wizją. 

Przygotowanie moodboardu może odbyć się w formie fizycznej np. poprzez wykonanie kolażu na tablicy korkowej, albo w wersji cyfrowej przy wykorzystaniu takich narzędzi, jak Adobe Photoshop czy Canva. 

Zadaniem każdego moodboardu jest wizualizacja koncepcji. Jeżeli występuje w połączeniu ze styleboardem i colorboardem, gwarantuje bardzo dobrą podstawę do budowania strategii marketingowej. 

Gdzie można wykorzystać moodbord?

Najczęściej moodboard jest wykorzystywany w branżach kreatywnych oraz projektowych. Umożliwia wizualizację koncepcji, a także zapewnia komunikację estetyczną danego założenia. To narzędzie jest chętnie wykorzystywane w projektowaniu graficznym i brandingu, modzie i projektowaniu odzieży, reklamie i marketingu. Znajduje zastosowanie również w przemyśle filmowym i produkcji multimedialnej, web designie i UX/UI, a także przemyśle wydawniczym. Można wykorzystać moodboardy również podczas projektowania wnętrz. 

Stosując tablicę inspiracji, w precyzyjny sposób jesteś w stanie przedstawić opracowaną koncepcję. To gwarantuje uzyskanie zrozumienia między specjalistą z danej branży a klientem.

Co musisz wiedzieć, tworząc cyfrowe moodboardy?

Wiesz już, co to jest moodboard, dlatego warto teraz poznać zasady jego wykonania. Najprostszą tablicę inspiracji stworzysz ze starych gazet, wycinków oraz bristolu. Dobieraj je do wizji, jaką masz na dany projekt. 

Jeżeli chcesz przygotować kampanię marketingową dla sklepu sportowego, musisz poszukać wycinków związanych z aktywnością fizyczną, rywalizacją, zwycięstwem, techniką, treningami. Każda osoba, która zobaczy tablicę, powinna mieć takie same odczucia, czyli chęć wprowadzenia do swojego życia sportu, zatroszczenia się o wygląd podczas aktywności fizycznej oraz samodoskonalenie w treningach. 

Przeczytaj również

Na tablicy inspiracji możesz umieścić zdjęcia pięknych obiektów sportowych czy miejsc, w których można uprawiać sport. 

Usługi programistyczne i marketingowe w Twoim mieście

Przygotowując moodboardy, pamiętaj o kilku kluczowych zasadach:

  • ustal cel projektu oraz grupę docelową — określ, czy moodboard ma przedstawiać ogólną atmosferę, czy konkretne detale projektu. Warto również wziąć pod uwagę odbiorców, do których ma być skierowany cały przekaz;
  • zadbaj o spójność wizualną — elementy znajdujące się na tablicy powinna łączyć kolorystyka, tekstura, a także styl graficzny. Pozwala to uzyskać przejrzystość przekazu, a odbiorca nie będzie miał problemów ze zrozumieniem koncepcji;
  • zadbaj o prawidłowy dobór elementów — każdy element, który wprowadzasz na moodboard, powinien mieć uzasadnione miejsce. Nie warto przeładowywać tablicy grafikami i treściami. Warto unikać nadmiernego chaosu, co z pewnością utrudni odbiór idei;
  • zadbaj o równowagę między inspiracją a oryginalnością — tablica jest tworzona w celach inspiracyjnych, ale warto pokusić się o oryginalność i unikać kopiowania już istniejących rozwiązań. Ważne jest zastosowanie autorskich rozwiązań;
  • dostosuj przekaz do kontekstu, a także miejsc publikacji — jeżeli przygotowujesz projekt drukowany, na tablicy powinny znaleźć się próbki materiałów. Jeżeli projekt jest w wersji cyfrowej, warto przy realizacji posiłkować się najlepszymi narzędziami m.in. Adobe Illustrator;
  • zadbaj o czytelność i hierarchię informacji — uporządkuj pod względem logicznym i estetycznym wszystkie elementy umieszczane na moodboardzie. Ważne jest, aby kluczowe dla projektu motywy były wyróżnione. Pomoże to skupić uwagę odbiorcy na tym, co najważniejsze;
  • moodbord powinien być elastyczny i łatwy w modyfikacji — w trakcie projektu musisz mieć przestrzeń do zmiany zamysłu, dodania lub odjęcia elementów. Warto zostawić miejsce na nowe pomysły oraz oczekiwania klienta. 

Wykorzystując w swojej pracy moodboard, możesz znacząco ułatwić sobie realizację projektu i dostosowanie wizji do oczekiwań klienta. Komunikacja między zespołami projektowymi jest prawidłowa, a to już połowa sukcesu. 

Sprawdź usługi naszego software house

Ostatnie wpisy blogowe

Umów sięna darmową konsultację

    Telefon WhatsApp E-mail