Płacenie za efekty jest popularną formą rozliczenia w marketingu online. Model CPA, czyli cost per action sprawia, że klient wnosi opłatę za podjęte działania.
CPA – co to?
Idea performance marketingu jest bardzo prosta: klient płaci za rezultaty. Taki model rozliczenia przyjęły jedne z największych marek w internecie, czyli Google oraz Facebook.
CPA jest skrótem od cost per action. Jest to niestandardowy model rozliczenia, który obejmuje szereg czynności, jakie podejmują klienci lub użytkownicy. Rozliczenie w tym modelu może mieć zastosowanie, jeżeli chodzi o pobieranie ebooków, zapis do newslettera, wypełnienie formularza zgłoszeniowego, rezerwację terminu, wysyłanie zapytań.
Przeczytaj również
CPA – marketing wiele na nim zyskuje
Elastyczna forma CPA sprawia, że jest to model rozliczenia bardzo popularny w marketingu. Znajduje zastosowanie przede wszystkim w tzw. performance marketingu. Wykorzystać go można w wielu sytuacjach. Występują ponadto jego różne odmiany:
- CPC: cost per click (opłata za kliknięcie reklamy),
- CPM: cost per mille (opłata za 1000 wyświetleń reklamy, np. bannerowej),
- CPV: cost per vier (opłata za wyświetlenie, np. filmu na YouTube),
- CPS: cost per sale (opłata za sprzedaż, model popularny w e-commerce).
Wykorzystany model zależy przede wszystkim od medium, z którego korzystamy, aby osiągnąć konkretne rezultaty. Jeżeli chcesz zwiększyć ilość kliknięć w reklamę, nie sprawdzi się CPA. Google Ads wymaga zastosowania modelu CPC, który pobiera opłaty za kliknięcia reklamy.
Warto podkreślić, że model cost per action jest łatwy do obliczenia. Wykorzystuje się w tym celu wzór:
Koszt CPA = Sumaryczny koszt kampanii / liczba akcji
Jeżeli na kampanię reklamową nowego e-booka wydało się 10 000 zł i 360 osób zdecydowało się na jego pobranie, koszt CPA wyniesie 27,78 zł.
Jak już dobrze wiesz, z tego modelu rozliczenia chętnie korzysta zarówno Facebook, jak i Google. Obie marki podchodzą do niego w nieco inny sposób.
Google traktuje CPA jak konwersję, czyli efekt osiąganego ostatecznego celu reklamowego. Facebook reklamuje ten model rozliczenia jako możliwość płacenia tylko za działania, które ludzie podejmują w związku z przygotowaną reklamą.
CPA – co to daje dla firmy, jeżeli chodzi o zarabianie?
W CPA nie chodzi o sprzedaż. Oczywiście docelowo każdemu na tym zależy, ale sam model nie opiera się na tym, ile faktycznie jesteś w stanie zarobić. Najważniejsze jest to, jakie działania podejmują klienci. Część z nich zdecyduje się na zakup, ale rzecz jasna nie wszyscy. Do tego modelu należy podchodzić ostrożnie i nie oczekiwać, że uda się osiągnąć spektakularne rezultaty ze sprzedaży w bardzo krótkim czasie.
Dlaczego warto zastosować CPA?
Ten model rozliczeniowy przynosi mnóstwo zalet. Reklamodawca płaci za konkretne działania. Ważne jest, że nie zdarzają się tutaj przypadkowe kliknięcia. Jest możliwość osiągnięcia większej liczby konwersji, ponieważ reklamy wyświetlane są wyłącznie tym odbiorcom, którzy finalne zdecydują się na konwersję.