Kolory odgrywają bardzo ważną rolę w życiu codziennym. Niektóre nas przyciągają, inne odpychają. Są barwy, które negatywnie wpływają na odbiorców, dlatego warto wystrzegać się ich w komunikacji biznesowej. W tym artykule sprawdzimy, jak znajomość psychologii kolorów może zwiększyć sprzedaż lub zmienić postrzeganie marki na rynku.
Znaczenie kolorów w marketingu
W marketingu dość powszechne jest wykorzystywanie psychologii kolorów, aby tworzyć skuteczne przekazy pozytywnie oddziałujące na odbiorców. Naukowo udowodniono, że kolory oraz barwy mogą mieć konkretny wpływ na decyzje zakupowe. Jedne pobudzają do działania, inne zniechęcają.
Znając znaczenie kolorów w marketingu, możesz w określony sposób wpływać na odbiorców.
Funkcje kolorów w przekazach reklamowych
Kolory znajdują zastosowanie do tworzenia reklam, ale również opakowań produktów, logo czy całej identyfikacji wizerunkowej marki. Istotne jest, aby dobierać barwy umiejętnie, ponieważ mogą zdecydować o sukcesie.
Funkcja estetyczna
Kolory powinny ze sobą harmonizować, aby efekt wizualny był dla odbiorcy atrakcyjny. Jeżeli barwy wzbudzą zaufanie użytkowników, marka będzie postrzegana w sposób pozytywny.
Funkcja emocjonalna
Bazuje na wykorzystaniu kolorów wzbudzających zaufanie, w celu wywołania określonych emocji u odbiorców. Niektóre barwy są w stanie stworzyć poczucie bezpieczeństwa.
Funkcja informacyjna
Kolory w marketingu mogą nieść wartość informacyjną. Stosując określony kolor, możesz ułatwić użytkownikowi rozpoznanie, że produkt pochodzi z oferty danej marki. Np. produkty bez laktozy są oznaczane kolorem fioletowym, a produkty ekologiczne zielonym.
Funkcja konstrukcyjna
Są to kolory stosowane przede wszystkim w projektowaniu stron internetowych i podczas tworzenia materiałów marketingowych. Ułatwiają organizację i hierarchię treści. Stosując określone barwy, jesteś w stanie podkreślić ważność wybranych elementów.
Przeczytaj również
Psychologia kolorów w biznesie — sposób ich postrzegania przez odbiorców
Jak wiele skrywają kolory w biznesie? Jedne są w stanie wywołać bardzo pozytywne odczucia, a inne wręcz przeciwnie. Oto przegląd najpopularniejszych barw i sposoby ich postrzegania przez odbiorców.
Co oznacza niebieski kolor?
Kolor niebieski wzbudza u odbiorcy pozytywne odczucia, ponieważ zaliczany jest do grona barw zaufania. Wskazuje na profesjonalizm, mądrość i prawdę. Podkreśla poczucie stabilności, czystości, spokoju i opanowania. Ułatwia zbudowanie pozytywnych relacji z klientem.
Usługi programistyczne i marketingowe w Twoim mieście
Kolor niebieski w swojej identyfikacji wizualnej wykorzystały m.in. Facebook czy Linkedln. Powszechnie znajduje zastosowanie również wśród firm działających w branży ubezpieczeniowej oraz bankowej.
Jakie znaczenie ma kolor czerwony?
Ze względu na swoją intensywność, czerwony wzbudza skrajne emocje. Jego bardzo dużym atutem jest przyciąganie uwagi. Z jednej strony barwa odbierana jest jako pozytywna, ponieważ wiąże się z miłością i namiętnością. Może jednak również ostrzegać przed zagrożeniem. Czerwień podkreśla również energię, pobudza do działania i stymuluje intensywne emocje. Natomiast może wskazywać również na agresję.
Ze względu na wywoływanie skrajnych emocji, kolor czerwony stosowany jest w marketingu z bardzo dużą ostrożnością. Wykorzystywany jest do oznaczania promocji lub okazji. Umożliwia również na skuteczne wyróżnienie elementów np. przycisku CTA.
Nie należy przesadzać z wykorzystaniem koloru czerwonego na stronie internetowej. Najlepiej jest połączyć tę barwę z inną lub zastosować tylko do wyróżnienia najważniejszych elementów. Nadmiar czerwieni może być irytujący dla odbiorcy, a tym samym szybko opuści on witrynę.
Najbardziej znanym przykładem wykorzystania koloru czerwonego w identyfikacji wizualnej jest Coca-Cola.
Co oznacza kolor pomarańczowy?
Zastanawiasz się, co oznacza kolor pomarańczowy? Utożsamiany jest przede wszystkim z dobrą zabawą, pozytywną energią i dobrymi emocjami. Skutecznie zachęca do działania. Wykorzystywany jest przede wszystkim, aby zwrócić uwagę klienta na promocje i okazje.
Kolor ten w swojej identyfikacji wizualnej stosują już od dłuższego czasu Allegro oraz ING Bank Śląski.
Znaczenie koloru żółtego w psychologii
Następny po czerwonym intensywny kolor, który jest bardzo dwuznaczny. Żółty nawiązuje do słońca, radości, energii i wakacji, ale jest również wykorzystywany w znakach ostrzegawczych. Istotne jest, aby umiejętnie wykorzystać tę barwę w przekazie marketingowym.
Marką, która zbudowała swój wizerunek na żółtym kolorze, jest McDonald’s. Niemal każda osoba na całym świecie utożsamia żółtą literę M z popularnym fast foodem. Niewielu pamięta, ale w logo marki przez pewien czas znajdował się również kolor czerwony. Postanowiono go jednak usunąć. Dziś takie połączenie jest uważana za bardzo krzykliwe. Żółta litera M jest umieszczana albo na ciemnozielonym, albo brązowym tle.
Znając znaczenie koloru żółtego w psychologii, możesz również wykorzystać go do innych działań marketingowych. Podobnie jak pomarańczowy i czerwony, żółty umożliwia podkreślenie unikalnych cech produktu lub oferty, a także zwraca uwagę na promocyjne ceny. Na stronie internetowej tą barwą możesz również pokreślić przycisk CTA.
Kolor zielony — psychologia
Co symbolizuje kolor zielony? Bezpieczeństwo, naturę, spokój, harmonię. Pobudza kreatywność i zwiększa wiarygodność. Bardzo często barwa wykorzystywana jest przez banki, firmy medyczne oraz prozdrowotne. Naturalnym wykorzystaniem zielonego jest podkreślenie ekologicznej działalności.
Bez problemu kolor zielony można w dużej ilości wykorzystać na stronie internetowej. Barwa jest bardzo kojąca dla oczu. Ludzie podświadomie kojarzą pozytywnie wszystko, co zielone.
Co symbolizuje kolor czarny?
Wiesz już, co oznacza niebieski kolor oraz wiele innych barw. Co symbolizuje kolor czarny? Mrok. Jest nacechowany negatywnie, ale umiejętne jego wykorzystanie w marketingu, może wywołać bardzo dobry efekt. Dla wielu jest to kolor związany z elegancją i luksusem, szczególnie jeżeli przedstawiany jest w minimalistycznym zestawieniu.
Najbardziej prestiżowe marki, takie jak Chanel, Hugo Boss czy Nike wykorzystują właśnie ten odcień w swojej identyfikacji wizualnej. Kolorem tym można podkreślić wysoką jakość produktów i oferty, solidność, ponadczasowość, skuteczność.
Co oznacza kolor biały?
Uznawany jest za uniwersalną barwę stanowiącą tło dla innych kolorów. Oznacza niewinność, delikatność i subtelność. Stanowi bazę do tworzenia reklam chusteczek, papieru toaletowego czy środków czystości. Wykorzystywany jest również w kampaniach prestiżowych produktów m.in. biżuterii, perfum oraz sprzętu elektronicznego.
Kolor biały jest charakterystyczny dla marek takich, jak Apple, Tesla czy Zara.
Kolor bordowy — znaczenie
Barwa to podkreśla pewność siebie, elegancję, wyrafinowanie, władzę i luksus. Jest wyrazista i intensywna. Oznacza również pasję i namiętność. Umożliwia zbudowanie ekskluzywnego wizerunku marki, która oferuje ponadczasowe produkty. Bardzo dobrze sprawdza się w branży winiarskiej oraz w promocji luksusowych samochodów.
Kolor bordowy jednoznacznie kojarzy się z markami, takimi, jak, Dior, Gucci oraz Valentino.
Znasz już znaczenie kolorów w marketingu. Wykorzystaj je na własną korzyść!
Zastosowanie odpowiedniego koloru pozwala dopełnić przekaz i wywołać u odbiorcy określone emocje. Warto więc dużą uwagę przywiązywać do psychologii kolorów. Dzięki temu dobrze dobierzesz barwę opakowania, kolorystykę strony internetowej czy podkreślisz wybrane cechy produktów. Pamiętaj, że kolory w marketingu mają bardzo dużą moc i mogą pozytywnie wpłynąć na konwersję.