Efekt ROPO zyskuje na popularności w polskiej przestrzeni internetowej. Wielu konsumentów decyduje się na zakupy, bazując na informacjach zawartych na stronach www. Poszukiwania w internecie inspirują, dlatego dużą uwagę należy przywiązywać do zamieszczanych na portalach treści.
Efekt ROPO – definicja
Research Online Purchase Offline to poszukiwanie informacji o produktach i usługach w internecie, których zakup następnie dokonywany jest w sklepach tradycyjnych, czyli offline. Efekt polega na tym, że konsument, zanim podejmie decyzje o zakupie, najpierw poszukuje informacji o produkcie na różnych forach internetowych, portalach społecznościowych i stronach internetowych. Przekonują go do zakupu również reklamy dostępne w sieci.
Jak przebiega efekt ROPO?
Myśl o zakupie nowego sprzętu do domu pojawia się u Klienta po obejrzeniu reklamy w sieci. Podejmuje decyzję, aby poczytać na jego temat i zdobyć jak najwięcej informacji, w tym opinii od innych użytkowników. Poszukiwania najlepiej jest przeprowadzić w internecie, ze względu na bardzo dużą dostępność. Posiadając wiedzę na temat właściwości, wad, cech i ceny, można dokonać świadomego zakupu w jednym ze sklepów stacjonarnych lub sklepów internetowych określonej marki.
Przeczytaj również
Wzrost zakupów w takiej formie został spopularyzowany przez portale społecznościowe i aukcje internetowe. W internecie konsumenci mogą korzystać również z porównywarek cenowych, zbierać informacje na temat produktów w nieograniczony sposób.
Odwrócone ROPO – na czym polega?
Przedstawiony wyżej ROPO model jest klasycznym. Występuje jednak również tzw. Reverse-ROPO. Polega na zbieraniu informacji o produktach w sklepach stacjonarnych i kupowaniu ich w internecie. Ma to związek z rozszerzoną na bardzo dużą skalę działalnością internetową i ogromną dostępnością produktów w sieci w zróżnicowanych cenach. Zachętą jest również obniżka cen usług kurierskich.
Możliwość zaprojektowania od A do Z wyglądu i funkcjonalności sklepu internetowego, udostępnienia spersonalizowanych zakupów oraz dogodnych form płatności, sprawiły, że posiadanie biznesu e-commerce jest bardziej opłacalne od standardowego sklepu. Formy oszczędności są ogromne. Przede wszystkim nie trzeba dzierżawić lokalu.
Konsumenci bardzo chętnie poszukują wysokiej jakości produktów w konkurencyjnych cenach, sprawdzając ich wygląd i funkcjonalność stacjonarnie, ale dokonując zakupów przez internet. Sklepy online oferują dostawę bezpośrednio do domu, często również za darmo, po przekroczeniu odpowiedniej kwoty zakupu.
Czym jest efekt ROPO dla branży e-commerce?
Branże, które najbardziej zyskały na obecności efektu ROPO to przede wszystkim RTV/AGD, produkty farmaceutyczne oraz materiały budowlane i wykończeniowe.
Odwrócone ROPO pomaga natomiast branży obuwniczej, także RTV i AGD, ma wpływ również na zwiększoną sprzedaż perfum i kosmetyków.
ROPO w każdym wariancie ma wpływ na całą branżę e-commerce. Zakupy online stają się przyszłością dla wielu sprzedawców, a dzięki temu, że korzystają z kilku kanałów sprzedaży, mogą docierać do szerokiej grupy konsumentów.