Software house Grupa Improve Sp. z o.o. - ul. Marcelińska 94B/181 Poznań
Wróć

Co to jest stopka strony i co w niej umieścić?

Co To Jest Stopka Strony I Co W Niej Umieścić? - Grupa Improve zdjęcie nr 13

Strona internetowa składa się z wielu ważnych elementów. Projektanci skupiają się przede wszystkim na jej funkcjonalności oraz atrakcyjnym wyglądzie. Warto jednak zwrócić uwagę, jaką rolę odgrywa stopka.

Co to jest stopka strony www?

Inna jej nazwa to footer. Wchodzi w skład sekcji znajdujących się na każdej stronie internetowej. Znajduje się na samym dole witryny i zawiera najważniejsze dane oraz przekierowania do istotnych podstron. 

Przeczytaj również

Bardzo często stopkę oddziela się od pozostałej zawartości strony charakterystycznym elementem graficznym lub kolorem, aby była bardzo dobrze widoczna dla internauty.

Jaką rolę odgrywa stopka strony internetowej?

Wielu twórców skupia się na górnym obszarze strony, uznając go za najważniejszy. Zaniedbywanym elementem jest natomiast stopka. Oczywiście ważne jest, aby witryna miała intuicyjne menu i prostą nawigację. Trzeba jednak pamiętać o pohamowaniu się w jej rozbudowie, aby odbiorca nie miał problemów z wyszukiwaniem informacji. Najlepiej, gdy każda z zakładek składa się z 3-5 kategorii.

Dla każdego użytkownika stopka strony jest bardzo ważnym elementem, w którym znajduje się wiele potrzebnych informacji. Niektórzy twórcy uznają jednak ją za mało ważny aspekt. Warto jednak wykorzystać to miejsce, aby wzmocnić markę i przekazać użytkownikowi najważniejsze informacje o adresie, danych kontaktowych i wskazać przekierowania do najważniejszych części serwisu. 

Na jakie aspekty należy zwrócić uwagę, projektując stopkę?

Projekt stopki należy bardzo dokładnie przemyśleć. Powinna być prosta, ciekawa i atrakcyjna wizualnie. Trzeba zastanowić się, czego oczekuje odwiedzający Twoją stronę internetową. 

Jakie elementy powinna zawierać stopka na stronie?

Stopka powinna odpowiadać potrzebom użytkowników, dlatego tym, czego potrzebują i poszukują najczęściej, powinniśmy kierować się przy jej konstruowaniu. Uda się dzięki temu zrealizować cele biznesowe i zadowolić Klienta. 

Zawartość footera zwykle jest bardzo podobna na każdej stronie internetowej, ale oczywiście możemy i w tym aspekcie wyróżnić się, stosując charakterystyczne dla witryny dodatki.

Pamiętaj, aby nie umieszczać w stopce wszystkich wymienionych poniżej elementów, a jedynie wybrane, które uznasz za najatrakcyjniejsze dla Twoich odbiorców. 

Social Proof

Jeżeli strona internetowa jest ważnym elementem budowania wizerunku Twojej marki, warto umieścić w stopce elementy podkreślające profesjonalizm i dobry stosunek do klienta. Mogą to być opinie, certyfikaty, wyróżnienia i nagrody.

Mapa strony

To bardzo niedoceniony element strony internetowej. Stanowi rozbudowany podział kategorii, jakie wchodzą w jej skład. Choć odnośniki często nie są klikane przez użytkowników, dla wyszukiwarek mają wysoką wartość. 

Polityka prywatności i warunki korzystania

W stopce możesz umieścić link do polityki prywatności. Umieszczone są tam dane o danych zbieranych przez stronę internetową, w jaki sposób są przechowywane i wykorzystywane. 

Na niektórych stronach znajduje się podstrona „warunki korzystania”. Zawiera podobne informacje jak w polityce prywatności, ale wyjaśnia również warunki, jakie musi spełnić jej przeglądający oraz na co się zgadza, kiedy je akceptuje. Na przykład wchodząc na stronę sprzedającą alkohol, musimy zapewnić, że mamy ukończone 18 lat.

Dane kontaktowe

To konieczny element stopki, ponieważ zawiera informacje, których poszukuje niemal każdy. Jeżeli dane są na wyciągnięcie ręki, można łatwo nawiązać kontakt z firmą i skorzystać z jej usług. 

Warto w stopce zawrzeć informacje o e-mailu czy numerze telefonu. Nawet jeżeli zostały umieszczone w innym miejscu na stronie, warto również tutaj je powtórzyć. 

Mapa dojazdu

Jeżeli prowadzisz działalność stacjonarną, warto, aby stopka strony internetowej zawierała wskazówki dojazdu wraz z mapą Google. Zwiększysz wiarygodność swojej firmy. Te dane wpływają również na SEO. 

Nawigacja

Jeżeli użytkownik dotarł do końca strony, ale nadal nie znalazł tego, czego szukał, linki nawigacyjne być może okażą się dla niego niezawodnym wsparciem. Można zaoferować m.in. powrót do najistotniejszych tematów czy przejście do najważniejszych sekcji i podstron witryny.

Stopka strony nie może być jednak za długa, dlatego należy postawić wyłącznie na najważniejsze odnośniki. Trudno będzie użytkownikowi połapać się w gąszczu linków. 

Odnośniki społecznościowe

Są one normą przy projektowaniu stopek. Przekierowują internautów do social mediów, gdzie również mogą zapoznać się z wieloma aktualnymi informacjami na temat Twojej działalności. Nie warto jednak umieszczać takich odnośników na górze strony, ponieważ jest spora szansa, że nie wrócą do klasycznej strony internetowej. 

Logo i misja

Footer wygląda dzięki temu profesjonalnie. Odpowiednio sformułowany opis działalności wpłynie pozytywnie na odbiorców i przekona ich do ponownego skorzystania z usług. Oczywiście powinna to być krótka, 2-zdaniowa informacja. 

Dobrze zaprojektowana stopka na stronie to podstawa

Projektując stopkę strony od A do Z samodzielnie, można przygotować ją zgodnie z przedstawionymi w tym artykule zasadami. Można ułatwić sobie cały proces, korzystając z gotowych kompozycji. Projekty są mniej lub bardziej rozbudowane. Ważne, aby footer był dostosowany do potrzeb użytkownika i Twoich celów biznesowych.

Sprawdź usługi naszego software house

Ostatnie wpisy blogowe

Umów sięna darmową konsultację