RWD, czyli responsive web design to sposób projektowania stron internetowych, który pozwala na ich uniwersalne dopasowanie do każdej wielkości okna przeglądarki, niezależnie od urządzenia. Strona internetowa wyświetla się poprawnie na tabletach, smartfonach, a także na laptopach.
Początkowo, podstawowym standardem wyświetlania stron internetowych była rozdzielczość 1024px x 768px. Wraz z pojawieniem się smartfonów i tabletów ten parametr musiał ulec zmianie, aby zapewnić użytkownikom komfortowe zapoznawanie się z danymi na urządzeniach mobilnych. Wprowadzono tzw. media queries implementowane w kodzie CSS, które udostępniają osobny arkusz stylów pod wymaganą rozdzielczość, w zależności od potrzeb.
Tworzenie responsywnych stron internetowych – podstawowe zasady
- Na pierwszym miejscu mobilność
W związku z tym, że większość osób wyszukuje dane obecnie na urządzeniach mobilnych, responsive web design stał się bardzo popularny. Strony internetowe projektuje się z myślą o mobilności, czyli od najmniejszej do największej rozdzielczości. Zasada ta obowiązuje w przypadku każdej witryny.
- Układ blokowy
Jest to proste rozwiązanie, które wpływa na czytelność i użyteczność projektu. To, co zostało zaprojektowane w lewej kolumnie, na urządzeniach mobilnych wyświetla się wyżej, a elementy znajdujące się po prawej, schodzą niżej. Taki układ zapewnia logiczne uporządkowanie treści.
- Mniej znaczy więcej
Jest to zasada nowoczesnego projektowania, której warto się trzymać. Większość animacji stworzonych na wersję komputerową będzie po prostu niewidocznych dla użytkowników mobilnych. Warto unikać panoramicznych fotografii, pstrokatego tła czy skomplikowanych konfiguracji.
Trendy w responsive web design
Wiele funkcjonalnych aspektów zmienia się wraz z pojawieniem się nowych technologii. Branża web ewoluuje. Jak zaprojektować responsywną stronę internetową zgodną z aktualnymi trendami? Sprawdź.
Scrolling transformations
Stosuje się obecnie klasyczny scroll w poziomie, czyli góra-dół, ale także scroll wertykalny, czyli prawo-lewo. Scrollytelling umożliwia przenikanie się treści, jak i stosowanie wielu kreatywnych rozwiązań.
Dark mode
Ciemniejsza stylistyka stron internetowych staje się coraz popularniejsza. Wiąże się to z wieloma aspektami praktycznymi. Przede wszystkim interfejs nie jest aż tak bardzo męczący dla oczu, a urządzenia zużywają mniej energii.
3D Illustration
Postęp technologiczny sprawił, że projektowanie 3D jest obecnie jak najbardziej możliwe. Można dołączać do RWD abstrakcyjne kształty, nowe interfejsy czy bardziej nasyconą paletę barw.
Responsive design a SEO
Najlepsze praktyki w responsive web design wpływają pozytywnie na optymalizację SEO. Działania można przeprowadzić jednorazowo dla różnych wersji jednego serwisu, a przy tym nie ma obaw związanych z powielaniem treści czy błędnym ich wyświetlaniem. Choć na różnych urządzeniach dostarczana jest ta sama zawartość, Google indeksuje to poprawnie, bez podejrzenia o plagiat.
Google uwielbia RWD, indeksuje strony za pomocą kilku Googlebotów. Ponadto, takie rozwiązanie jest sporym ułatwieniem dla użytkowników. Przesyłając między sobą link do strony mają pewność, że uruchomi się niezależnie od tego, z jakiego urządzenia dana osoba korzysta.
Zalety responsive web design
Stawiając na RWD uzyskujesz:
- stronę, która bez żadnych problemów wyświetla się na wszelkiego typu urządzeniach stacjonarnych, jak i mobilnych,
- brak oddzielnej wersji witryny dla urządzeń mobilnych, co jest sporym ułatwieniem, jeżeli chodzi o działania SEO,
- dużą elastyczność podejmowanych działań,
- wygodne użytkowanie strony,
- łatwą implementację strony do konkretnych warunków.
Google zaleca Responsive Web Design – podsumowanie
Bezproblemowa dostępność do treści jest ważna dla Google, dlatego wspiera responsive web design. Przykłady stron, które zyskały na stworzeniu kompatybilnej wersji wyświetlanej na wszystkich urządzeniach można by mnożyć bez końca.
Nie ma przesady w stwierdzeniu, że obecnie responsive design na WordPressie to standard, z którego trzeba, a nie tylko wolno korzystać.