Software house Grupa Improve Sp. z o.o. - ul. Marcelińska 94B/181 Poznań
Wróć

Identyfikacja wizualna firmy – dlaczego jest ważna?

Identyfikacja Wizualna Firmy - Dlaczego Jest Ważna? zdjęcie nr 13

Czym jest identyfikacja wizualna? To podstawowy element tworzenia wizerunku firmy lub marki. Można w ten sposób wyróżnić markę, przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów, a także zbudować wobec niej zaufanie.

Co to jest identyfikacja wizualna?

Identyfikacja wizualna – definicja określa, że jest to narzędzie służące do kreowania wizerunku na rynku. W skład wchodzi wiele symboli i zachowań stosowanych w celu uzyskania spójnej oraz czytelnej identyfikacji rynkowej. Pozwala to na wyróżnienie się spośród konkurencji. Spójny wizerunek jest bardzo ważnym elementem prowadzonej działalności.

System identyfikacji wizualnej – definicja

System całościowej wizualnej identyfikacji przedsiębiorstwa obejmuje opis procedur i oznaczeń graficznych. W sposób logiczny mają nawiązywać do posiadanego przez markę logotypu, a przede wszystkim wyznaczonych przez nią wartości. Kontrahenci mają możliwość łatwego rozpoznania firmy, co jest szczególnie ważne na początku prowadzonej działalności. Identyfikacja musi wywoływać określone odczucia i emocje, oczywiście jak najbardziej pozytywne.

Identyfikacja wizualna marki – zasady tworzenia

Każdy system identyfikacji wyróżnia się określonymi cechami. Musi być dopasowany do charakteru firmy lub marki, unikalny, przejrzysty, zauważalny oraz zapamiętywany.

Oczywiście niezbędne jest, aby identyfikacja wizualna firmy wywoływała wyłącznie pozytywne emocje i skojarzenia u odbiorców. Wszystkie podejmowane działania muszą być zgodne z polityką firmy, jej wartościami, jak i określonymi celami.

Elementy identyfikacji wizualnej

W skład identyfikacji wizualnej wchodzą elementy wizualne oraz poza wizualne. Szeroko traktując omawiany system, można zwiększyć jednocześnie jego oddziaływanie, a to często przynosi wymierne korzyści dla przedsiębiorstwa.

Tożsamość wizualna firmy budowana jest w oparciu o następujące elementy:

  • logo lub logotyp firmy,
  • kolorystyka i typografia firmowa – krój i wielkość czcionek,
  • szata graficzna materiałów drukowanych firmy, marketingowych i promocyjnych,
  • wygląd produktów i ich opakowań,
  • wygląd strony internetowej,
  • dress code pracowników,
  • design siedziby i otoczenia firmy, stoisk targowych, szyldów i innych elementów wyposażenia obiektu.

Księga identyfikacji wizualnej – co to jest?

Przedstawione powyżej elementy identyfikacji wizualnej są gromadzone w specjalnej księdze identyfikacji wizualnej. Opisane są w niej wszelkie możliwe aspekty, dzięki którym firma może zbudować swoją tożsamość.

Składa się z dwóch elementów:

  • podstawowej księgi znaków,
  • księgi standardów identyfikacji (oznaczenia graficzne marki).

Identyfikacja wizualna określona w księdze może zostać poszerzona również o księgę komunikacji werbalnej. Znajdują się tam informacje dotyczące:

  • nazwy firmy,
  • sloganu firmowego,
  • haseł reklamowych,
  • słów kluczowych,
  • nazewnictwa produktów i oferty,
  • wzorowych tekstów.

Podstawowy element identyfikacji wizualnej, czyli logo

Dobrze opracowane logo skutecznie zapada w pamięć, pozwala do firmy przyciągnąć wielu klientów. Projekt musi być perfekcyjny pod względem technicznym. Przełoży się to na jego szerokie zastosowanie.

Logo firmowe nie może być ani banalne, ani oczywiste. Powinno przybrać formę symbolu, ale niezbyt dosłownego. Co ważne, nie musi zawierać zarówno elementu graficznego, jak i logotypu (nazwy marki). Może to być sam logotyp, będący wstępem do poznania kompleksowej identyfikacji wizualnej firmy.

Po co są identyfikacje wizualne?

Wdrażając zasady identyfikacji wizualnej, można stworzyć spójną komunikację marki na różnych rynkach. Ważne jest, aby zachować konsekwencję przy wszystkich materiałach i komunikatach, każdy z nich powinien do siebie logicznie nawiązywać.

Materiały graficzne pozwalają marce komunikować się z odbiorcami oraz budować określone odczucia i skojarzenia.

Pierwszym etapem identyfikacji firmy jest zlecenie wykonania projektu logo. W następnej kolejności powstają strony internetowe, katalogi produktów, a także reklamy do działań promocyjnych. Istotne jest, aby wszystkie wykonywane projekty były ze sobą spójne, bez przypadkowych grafik, kolorów czy motywów przewodnich.

Co daje spójna identyfikacja wizualna dla firm?

Spójny proces tworzenia marki rozpoczynający się od identyfikacji wizualnej pozwala nie tylko na zapewnienie sobie poprawnego odbioru przez klientów, ale także na ustalenie wysokiego poziomu komunikacji. Tożsamość wizualna marki jest oparta na wszystkich elementach prowadzonej działalności, ma na celu jak najlepsze odwzorowanie wartości i ustalonych celów.

Stworzenie identyfikacji wizualnej jest bardzo dobrą inwestycją w rozwój firmy. Choć na początku może się wydawać, że potrzebne jest jedynie logo oraz wizytówka, z czasem wszystkie podejmowane działania identyfikacyjne, prowadzone w profesjonalny sposób, zwrócą się z nawiązką. Kolejne projekty mogą zwiększyć popularność i pozwolić na pozyskanie dużo większej ilości klientów. Cały proces budowania identyfikacji wizualnej marki powinien być długotrwały i wieloetapowy. I oczywiście bardzo dobrze przemyślany.

Identyfikacja firmy – podsumowanie

Profesjonalna identyfikacja graficzna skutecznie wyróżnia firmę na rynku, przyciąga uwagę potencjalnych klientów, a także jest podstawą do zbudowania zaufania wśród klientów. Zadaniem każdego projektanta jest wydobycie najważniejszych cech firmy i wyrażenie ich w postaci znaków graficznych.

Należy pamiętać, że logo jest jedynie jednym z elementów identyfikacji wizualnej firmy. Rozpoczyna całą układankę, pozwala wyznaczyć kierunek działań promocyjnych. Ważne jest, aby logo firmy było proste do zapamiętania, ale jednocześnie wpływało na emocje odbiorców.

Kompletny system identyfikacji wizualnej składa się z wielu elementów, dlatego należy zapoznać się z wszystkimi dostępnymi możliwościami, w celu zbudowania niepowtarzalnych materiałów graficznych. Twoja marka wyłącznie może na tym zyskać, ze względu na ogromną moc przekazów wizualnych, oddziałujących na emocje i odczucia odbiorców.

Sprawdź usługi naszego software house

Ostatnie wpisy blogowe

Umów sięna darmową konsultację