Do niedawna mieliśmy do czynienia z Web 2.0., a już trzeba oswajać się ze środowiskiem 3.0. Co to Web 3.0? Czego można się po nim spodziewać?
Wprowadzenie do środowiska Web
W ciągu ostatnich ponad 20 lat środowisko internetowe zmieniło się nie do poznania. Mieliśmy już Web 1.0 zapewniające statyczne doświadczenia dla użytkowników, bez możliwości tworzenia rozbudowanych treści. Web 2.0 zapewniło dostęp do mediów społecznościowych i dynamicznych stron www, ale kosztem centralizacji.
Przeczytaj również
Web 3.0 skupia się na kontroli nad informacjami online, a także tworzy sieć semantyczną. Maszyny są w stanie z łatwością odczytywać oraz przetwarzać treści generowane przez użytkowników. Silna jest decentralizacja, wsparcie wolnej tożsamości cyfrowej z portfelami kryptowalut, a na znaczeniu zyskuje otwarta gospodarka cyfrowa.
Co to jest Web 3.0?
Inna nazwa sieci to Web3. Następna generacja technologii internetowej opiera się na uczeniu maszynowym, sztucznej inteligencji oraz technologii backchain. Sieć została opracowana przez Gavina Wooda, założyciela firmy Polkadot i współtwórcę Ethereum. Web 3.0 zapewnia większą kontrolę nad danymi online. Ma to na celu stworzenie otwartych, połączonych i inteligentnych stron internetowych oraz aplikacji z ulepszonym, opartym na maszynach zrozumieniu danych.
Bardzo ważną rolę w rozwoju tej sieci ogrywają decentralizacja oraz gospodarka cyfrowa. Pozwalają nadać wartość treściom tworzonym w sieci.
Warto również zrozumieć, że nie ma jednej definicji Web 3.0, ze względu na bardzo dynamiczne środowisko, w którym się rozwija. Każdy może inaczej zrozumieć założenia tej sieci.
Jak działa internet 3.0?
Internet w modelu 3.0. szybko dostarcza do użytkownika spersonalizowane treści, dzięki zastosowaniu AI i technik uczenia maszynowego. Duża uwaga przywiązywana jest do własności użytkownika co do treści oraz gospodarki cyfrowej.
Każda witryna powinna dostosowywać treści do potrzeb użytkownika. Aktualnie pojawiają się statyczne informacje. W środowisku 2.0. użytkownicy utracili prawo własności oraz kontroli.
Kluczową postacią dla rozwoju internetu 3.0. jest informatyk Tim Berners-Lee, wynalazca World Wide Web. Stworzył wizję połączenia człowieka z komputerem już w 1999 roku. Zamarzył o internecie, w którym komputer jest w stanie analizować dane przepływające przez sieć. W ten sposób mogą powstawać zdecentralizowane informacje dla stron internetowych i aplikacji. Blockchain działa jako rozwiązanie do zarządzania tą internetową tożsamością, danymi i własnością w uczciwy sposób.
Porównanie ewolucji sieci
Web 1.0
Pierwszy internet. Termin powstał w 1999 roku, a jego autorem jest projektant stron internetowych Darci DiNucci. Założeniem było tworzenie statycznych stron internetowych do wyświetlania informacji. Interakcje społeczne ograniczały się do komunikatorów czatowych oraz forów.
Web 2.0.
Pod koniec lat 90. zaczęła zwiększać się tendencja do interaktywności internetu. Użytkownicy zyskali możliwość wchodzenia w interakcję z witryną poprzez bazy danych, przetwarzanie przez serwer, formularze kontaktowe oraz media społecznościowe. Korzystanie z sieci stało się dynamiczne.
W internecie 2.0. treści generowali użytkownicy, występowała duża interoperacyjność między stronami i aplikacjami. Od połowy lat 2000 większość stron internetowych działała już w modelu 2.0.
Basemark Web 3.0
Od statycznych do dynamicznych treści – tak zmieniał się internet. Choć nadal sieć 3.0. nie jest do końca zdefiniowana, opiera się na technologiach peer-to-peer (P2P), takie jak blockchain, oprogramowanie open-source, wirtualna rzeczywistość, internet rzeczy (IoT) i inne. Celem jest uczynienie internetu otwartym i zdecentralizowanym.
Aktualnie użytkownicy polegają na dostawcach sieci, którzy mają dostęp do ich danych osobowych oraz informacji. Pojawienie się technologii rozproszonych ksiąg rachunkowych ma to zrewolucjonizować, dając użytkownikowi prawo własności do swoich danych.
Dlaczego Web Basemark 3.0 jest lepszy od poprzedników?
Sieć 3.0. przynosi wiele zauważalnych korzyści, na których warto się skupić, aby zrozumieć rozwój internetu.
Nie ma centralnego punktu kontroli
Dostawcy usług internetowych nie mają dostępu do danych użytkownika, a tym samym nie mogą ich kontrolować. Wolność zmniejsza ryzyko cenzury ze strony rządów lub korporacji. Obniża się ryzyko ataków typu DoS.
Łączność informacji
Nieograniczone zbiory danych na temat produktów dostarczają algorytmom wiele materiałów do analiz. Dzięki temu do użytkownika docierają spersonalizowane informacje zgodne z jego potrzebami.
Efektywne przeglądanie
Skraca się czas zdobywania informacji w wyszukiwarkach. Każdy jest aktualnie w stanie znaleźć informacje, których potrzebuje, w bardzo krótkim czasie.
Spersonalizowane reklamy i marketing
Inteligentne systemy AI mają za zadanie zmniejszyć nachalność reklam i serwować dla użytkownika wyłącznie te, które są zgodne z jego potrzebami.
Wsparcie dla klienta
Strony internetowe mogą aktualnie korzystać z inteligentnych chatbotów, które są w stanie obsługiwać wielu klientów jednocześnie. Użytkownikom zapewniane są znacznie lepsze doświadczenia, a koszty operacyjne ulegają zmniejszeniu, ze względu na brak konieczności zatrudnienia dodatkowego personelu do obsługi klienta.