Software house Grupa Improve Sp. z o.o. - ul. Marcelińska 94B/181 Poznań
Wróć

Platforma streamingowa – co to znaczy i ile to kosztuje?

Platforma Streamingowa - Co To Znaczy I Ile To Kosztuje? zdjęcie nr 13

Platformy streamingowe cieszą się niesłabnącą popularnością już od dłuższego czasu. Mają bardzo duży potencjał marketingowy. Co musisz na ich temat wiedzieć?

Platforma streamingowa – co to?

Zacznijmy od początku, czyli co to jest platforma streamingowa. Tak nazywane są wszystkie serwisy i aplikacje internetowe umożliwiające oglądanie filmów, seriali, słuchanie muzyki, granie w gry. Jest to możliwe, dzięki nieprzerwanej transmisji danych od dostawcy dla użytkownika. 

Zasoby platform streamingowych są udostępniane na urządzeniach mobilnych, takich jak smartfony, tablety, laptopy, ale również na komputerach stacjonarnych i telewizorach Smart TV. 

Pierwsza telewizja streamingowa zadebiutowała już w latach 90. ubiegłego wieku, a nie tak jak niektórzy twierdzą wraz z powstaniem platformy Netflix. To właśnie wtedy twórcy RealPlayer próbowali, pomimo wolnych z perspektywy czasu łączy internetowych i niskiej jakości odtwarzania, umożliwić streamowanie niektórych kanałów TV.

Pierwsze współczesne platformy streamingowe pojawiły się w 2007 roku. To właśnie wtedy zadebiutował Netflix. Kilka lat później pojawił się Spotify. Nigdy wcześniej nie było możliwe, żeby za cenę miesięcznej subskrypcji oraz połączenia internetowego, każdy uzyskiwał legalny dostęp do tysięcy utworów muzycznych, filmów oraz seriali. 

Podział platform streamingowych

Można wyróżnić przede wszystkim dwa podstawowe rodzaje platform streamingowych:

  • z dostępem „na życzenie” – są to m.in. Netflix, Disney+, Polsat Box Go, Spotify, Apple Music,
  • umożliwiające prowadzenie transmisji na żywo — Twitch, YouTube. 

Przeczytaj również

Wymienione portale streamingowe aktualnie mogą konkurować z tradycyjnymi mediami, ze względu na bardzo ciekawą ofertę i korzystne ceny. Pod wieloma względami zapewniają większą wygodę dla użytkowników, którzy samodzielnie mogą decydować, kiedy i co oglądają, bez sztywno ustalonych ram czasowych. Zwłaszcza jest to doceniane wśród młodych odbiorców. 

Czy telewizja streamingowa posiada reklamy?

Podstawą działania platform streamingowych jest comiesięczne opłacanie subskrypcji przez użytkowników. Płacąc, każdy z nich chce oglądać ulubione filmy i seriale bez reklam. Przez lata nie było do pomyślenia, aby np. Netflix wplatał reklamy pomiędzy odcinki seriali. 

Aktualnie podejście do reklam platform streamingowych nieco zmienia się. W niektórych krajach Netflix już oferuje opcję z reklamami w ramach pakietu podstawowego. Użytkownik płaci nieco mniej, ale musi liczyć się z obejrzeniem krótkiej reklamy przed seansem lub w jego trakcie. Podobne rozwiązanie stosują aktualnie Max, Disnay+ oraz Amazon Prime Video.

Inną politykę w tym temacie stosuje Spotify. Można korzystać z całej biblioteki za darmo, ale z ograniczonymi funkcjami. Reklamy pojawiają się co kilku utworów i nie można ich pominąć. 

Jeszcze inaczej sytuacja wygląda w przypadku platform z transmisjami na żywo, takich jak Twitch. Reklamodawcy mogą tutaj zlecać wyświetlanie reklam na podobnych zasadach jak w telewizji tradycyjnej, czyli w trakcie transmisji. Ponadto mają również możliwość nawiązania współpracy z twórcami, którzy działają na tej platformie, płacąc im za promocję logo marki w trakcie transmisji czy za konkretne aktywności. 

Kanały streamingowe umożliwiają skuteczne prowadzenie działań z zakresu content marketingu, czyli promowanie marki poprzez tworzenie treści, które nie mają jednak bezpośrednio zachęcić odbiorców do zakupu, ale przede wszystkim do skorzystania z rozrywki. Platformy posiadają aktualnie zaawansowane algorytmy do promocji materiałów reklamowych, które wyświetlają się konkretnym użytkownikom, w zależności od tego, co oglądają i jakie są ich zainteresowania. 

Platformy streamingowe — ceny i porównanie pakietów

Netflix

  • Basic z reklamami: 33 zł/miesiąc
    • Rozdzielczość: 1080p (Full HD)
    • Jednoczesne odtwarzanie: 1 urządzenie
    • Reklamy: Tak
    • Pobieranie: Nie
  • Standard: 49 zł/miesiąc
    • Rozdzielczość: 1080p (Full HD)
    • Jednoczesne odtwarzanie: 2 urządzenia
    • Reklamy: Nie
    • Pobieranie: Tak (2 urządzenia)
  • Premium: 67 zł/miesiąc
    • Rozdzielczość: 4K (jakość Ultra HD) + HDR
    • Jednoczesne odtwarzanie: 4 urządzenia
    • Reklamy: Nie
    • Pobieranie: Tak (6 urządzeń)
    • Dźwięk przestrzenny

Max (dawniej HBO MAX)

  • Pakiet standardowy z reklamami: 29,99 zł/miesiąc
    • Rozdzielczość: 1080p
    • Jednoczesne odtwarzanie: 2 urządzenia
    • Reklamy: Tak
  • Standard bez reklam: 99,99 zł/miesiąc
    • Rozdzielczość: 1080p
    • Jednoczesne odtwarzanie: 2 urządzenia
    • Reklamy: Nie
    • Pobieranie: Tak (30 tytułów)
  • Premium: 49,99 zł/miesiąc
    • Rozdzielczość: 4K (jakość Ultra HD) + HDR
    • Jednoczesne odtwarzanie: 4 urządzenia
    • Reklamy: Nie
    • Pobieranie: Tak (100 tytułów)
    • Dźwięk przestrzenny

Disney+

  • Standard: 29,99 zł/miesiąc
    • Oglądaj wideo maks. Full HD 1080p
    • Dźwięk maks. 5.1
    • Oglądaj na 2 urządzeniach jednocześnie
    • Filmy i seriale bez reklam
    • Maks. 10 urządzeń
  • Pakiet Premium: 49,99 zł/miesiąc
    • Oglądaj wideo maks. 4K UHD i HDR
    • Realistyczny dźwięk maks. Dolby Atmos
    • Oglądaj na 4 urządzeniach jednocześnie
    • Filmy i seriale bez reklam
    • Maks. 10 urządzeń
  • Dodatkowy użytkownik: 17,99 zł/miesięcznie
    • Oglądaj Disney+ z członkiem rodziny lub znajomym, nawet jeśli mieszka poza Twoim gospodarstwem domowym
    • Oglądaj na jednym urządzeniu naraz
    • Utwórz i korzystaj tylko na jednym profilu
    • Uzyskaj dostęp do tych samych funkcji treści, co właściciel konta

Amazon Prime Video

  • Prime Video (w ramach Amazon Prime): 49 zł/rok lub 10,99 zł/miesiąc
    • Rozdzielczość: do 4K (wybrane treści)
    • Jednoczesne odtwarzanie: 3 urządzenia
    • Pobieranie: Tak
    • Dodatkowe korzyści: Darmowa dostawa Amazon, Amazon Music, Prime Reading

Apple TV+

  • Standardowy: 34,99 zł/miesiąc
    • Rozdzielczość: 4K HDR
    • Jednoczesne odtwarzanie: 6 urządzeń (w ramach Family Sharing)
    • Reklamy: Nie
    • Dźwięk: Dolby Atmos

Czy masz swoje ulubione strony streamingowe?

Telewizja streamingowa daje użytkownikom szeroki dostęp do treści audiowizualnych w czasie rzeczywistym. Wystarczy jedynie dostęp do internetu. Możesz w ten sposób oglądać ulubione filmy, seriale, programy rozrywkowe, a nawet transmisje z wydarzeń sportowych. Już nie ma konieczności korzystania z tradycyjnych kanałów telewizyjnych. 

Portale streamingowe zyskały popularność, dzięki elastyczności, bogatej ofercie oraz personalizacji treści. Stanowią alternatywę dla tradycyjnej telewizji, ze względu na indywidualne dopasowanie do potrzeb odbiorców. 

Sprawdź usługi naszego software house

Ostatnie wpisy blogowe

Umów sięna darmową konsultację

    Telefon WhatsApp E-mail