Podstawą przy realizacji projektu aplikacji mobilnej jest określenie, jakiego produktu oczekujesz: natywnego czy hybrydowego? Warto poznać cechy charakterystyczne obu rozwiązań.
Aplikacja natywna – co to jest?
Aplikacje natywne są tworzone z myślą przede wszystkim o smartfonach. Są pisane pod konkretną platformę. Oznacza to, że inną wersję należy przygotować dla systemu operacyjnego Android, inną dla iOS.
Aplikacja natywna korzysta z zasobów telefonu, poprzez dostęp do funkcji takich, jak aparat, książka adresowa, dane o lokalizacji. Aplikacjami natywnymi są programy do wysyłania SMS-ów, robienia zdjęć czy słuchania muzyki.
Przeczytaj również
Najczęściej program dla Androida przygotowuje się w Javie, a dla iOS w Objective-C oraz Swfit. Całość działa płynnie. Do dyspozycji są liczne narzędzia programistyczne, które pozwalają na przygotowanie produktu szybkiego, niezawodnego i responsywnego.
Zalety aplikacji natywnych
- Pełne wykorzystanie funkcjonalności danego urządzenia, czyli sensorów, mikrofonów, powiadomień, kamer. Aplikacja powstaje z myślą o konkretnym systemie operacyjnym oraz sprzęcie, najczęściej smartfonie z Androidem lub iOS.
- Wysoka wydajność – kod natywny jest znacznie szybszy niż stosowany w aplikacjach hybrydowych.
- Optymalne rozwiązanie dla aplikacji obsługujących zaawansowane grafiki.
- Lepsze działanie w trybie offline. Dostęp do podstawowych funkcjonalności bez internetu.
- Lepsze osiągnięcia z UX. Interfejs aplikacji jest dostosowany do konkretnej platformy, a to gwarantuje przyjazne użytkowanie.
Wady aplikacji natywnych
- Konieczność napisania dwóch różnych kodów, jeżeli natywna aplikacja ma działać na smartfonie z systemem Android oraz iOS. Projekt jest przez to znacznie droższy, ponieważ jest konieczność stworzenia dwóch odrębnych zespołów programistów.
- Koszt utrzymania dwóch wersji aplikacji jest wyższy.
- Pobieranie aplikacji natywnych trwa dłużej, co często zniechęca użytkowników.
Aplikacja hybrydowa – definicja
Aplikacje hybrydowe powstają jednocześnie dla kilku systemów. Wyróżniają się przez to bardzo dużą wszechstronnością. Wykorzystują dostęp do narzędzi webowych, dlatego ich stworzenie jest tańsze i odbywa się w szybszym tempie. Można powiedzieć, że hybrydowe aplikacje łączą cechy produktów natywnych i webowych.
Aplikacje hybrydowe wykorzystują technologie popularne przy tworzeniu aplikacji internetowych, ale korzystają również z funkcji telefonu, podobnie jak natywne aplikacje. Powstają przy wykorzystaniu technologii takich, jak JavaScript, HTML czy CSS.
Użytkownik pobiera aplikację ze sklepu, ale fizycznie otrzymuje wyłącznie tzw. opakowanie. Większość danych przechowywana jest na aktualizowanym na bieżąco serwerze. Odpowiednio przygotowana i zoptymalizowana aplikacja, działa tak samo jak natywna.
Zalety aplikacji hybrydowych
- Nie ma potrzeby tworzenia osobnego kodu dla każdego systemu operacyjnego. Zmniejsza to koszty, jak i czas poświęcony na projekt. Utrzymanie aplikacji również jest tańsze.
- Kod może zostać wykorzystany na stronie internetowej, co sprawia, że funkcjonalnością aplikacja hybrydowa przypomina PWA.
- Wygląd aplikacji jest taki sam dla każdej platformy. Doświadczenia użytkownika za każdym razem są tak samo pozytywne.
- Wydajność jest na tak samo wysokim poziomie, jak aplikacji natywnych.
- Wystarczy użyć odpowiednich wtyczek, aby skorzystać z funkcji posiadanych przez urządzenie.
Wady aplikacji hybrydowych
- Wydajność spada przy obsłudze zaawansowanych grafik oraz 3D.
- Czasem doświadczenia internauty mogą być gorsze, ze względu na brak indywidualnego dopasowania interfejsu użytkownika do konkretnej platformy.
- Konieczność synchronizacji aplikacji z najnowszymi wersjami bibliotek.
- Konieczność napisania wtyczki od początku, jeżeli chce się wykorzystać konkretne funkcje urządzenia, a takiego rozwiązania jeszcze nie ma. Zwiększa to koszt i czas tworzenia aplikacji. Najczęściej z taką sytuacją mamy do czynienia, gdy aplikacja ma zadziałać na smartfonie będącym nowością na rynku.
- Pełna funkcjonalność aplikacji jest możliwa do osiągnięcia tylko przy połączeniu internetowym.
Aplikacja natywna a aplikacja hybrydowa – którą wybrać?
Decydując się na wybór konkretnej aplikacji, należy wziąć pod uwagę przede wszystkim cele, jakie chce się osiągnąć, realizując projekt:
- niski koszt inwestycji – wybierając aplikację hybrydową, powstaje jeden produkt działający na Androidzie oraz iOS;
- niski koszt utrzymania – korzystna cenowo jest aplikacja hybrydowa, ze względu na konieczność utrzymania tylko jednego produktu dla wszystkich systemów operacyjnych;
- wydajność przy obsłudze zaawansowanych grafik – tutaj wygrywa natywna aplikacja;
- nowe funkcje urządzenia – produkt natywny nie potrzebuje tworzenia nowych wtyczek, aby je obsługiwać;
- pełna funkcjonalność offline – to jest możliwe tylko w przypadku aplikacji natywnych. Produkty hybrydowe potrzebują internetu;
- najlepsze doświadczenia użytkownika – interfejs aplikacji natywnej jest dokładnie taki sam jak urządzenia, co zwiększa UX. Należy jednak podkreślić, że aplikacje hybrydowe są równie przyjazne dla użytkowników.
Możliwości aplikacji natywnych są znacznie większe niż hybrydowych. Trzeba jednak pamiętać o specyfice branży, w jakiej działasz, a także o aspektach, w których chcesz uzyskać przewagę nad konkurencją.
W celu ograniczenia kosztów oraz czasu poświęconego na realizację projektu, warto zdecydować się na aplikację hybrydową.
Aplikacje natywne a aplikacje hybrydowe – w jakich projektach sprawdzą się?
Biorąc pod uwagę zalety i wady obu rozwiązań, można wytypować projekty, do których każda z nich będzie lepiej dopasowana.
Aplikacje natywne najczęściej wybierane są do indywidualnych projektów, które właściciel chce w przyszłości rozwijać. Sprawdzają się znacznie lepiej przy realizacjach wymagających, skomplikowanych, gdzie wydajność ma ogromne znaczenie. Produkty natywne są bardzo zaawansowane, ale przez to pozytywnie odbierane przez użytkowników, ze względu na dostępne funkcjonalności. Na wysokim poziomie są tu UX, szybkie działanie, a także możliwość rozbudowy projektu w przyszłości.
Aplikacje hybrydowe sprawdzają się przy ograniczonym budżecie i chęci szybkiego wejścia na rynek. Bardzo dobrze radzą sobie przy niewielkich projektach, gdzie wydajność i szybkość nie są tak istotne, a ilość danych do przetworzenia mała. Oczywiście podać można również przykłady dużych projektów realizowanych z pomocą aplikacji hybrydowych. Są nimi Facebook oraz Instagram.
Aplikacje hybrydowe a natywne aplikacje – podsumowanie
Budując aplikacje, warto zwrócić uwagę na ich użyteczność oraz funkcjonalność. Jeżeli do zrealizowania jest mały projekt, warto wykorzystać do niego hybrydowe aplikacje. Jeżeli jednak w planach jest rozbudowa w przyszłości, a oczekiwania pod względem wydajności są wysokie, jedynym słusznym wyborem jest aplikacja natywna.
Każda z aplikacji sprawdzi się w innym projekcie, a najważniejsze jest zwrócenie uwagi na realizację celów biznesowych, a także chęć osiągnięcia konkretnych efektów.