Przygotowując strategię SEO, warto zastanowić się nad wyborem odpowiedniej domeny. Krajowe warianty, w kontekście działań związanych z pozycjonowaniem, wyróżniają się unikalnymi zaletami. Można uzyskać dzięki nim solidną podstawę pod długoterminowe budowanie pozycji w wynikach wyszukiwania.
Domeny krajowe – definicja, cechy wyróżniające
Domena krajowa to identyfikator internetowy, który wskazuje na przynależność do danego kraju. Składa się z dwuliterowego rozszerzenia, które jest kodem państwa nadanym przez organizację ISO.
Domeny krajowe budzą zaufanie, są chętnie wykorzystywane przez lokalnych użytkowników. Sprzyjają budowaniu wiarygodnego biznesu.
W Polsce obowiązującą domeną jest .pl. Dla Niemiec jest to .de, a np. dla Francji .fr.
Czy warto zdecydować się na domenę krajową?
Domeny krajowe są skutecznym narzędziem w działaniach SEO, ponieważ dają możliwość efektownego prowadzenia działań w pozycjonowaniu lokalnym. Łatwiej można z ich pomocą osiągnąć silną pozycję w wynikach wyszukiwania. Jeżeli istotnym kierunkiem Twoich działań jest konkretny kraj, warto właśnie na domeny krajowe zdecydować się.
Jeżeli masz aspiracje międzynarodowe, domena .com jest znacznie lepszym wyborem. Wyróżnia się powszechną rozpoznawalnością. Domeny krajowe mają zastosowanie jedynie dla marek lokalnych. Oczywiście można korzystać z kilku domen, ale wiąże się to z dodatkowymi kosztami, zarówno finansowymi, jak i operacyjnymi.
Zalety korzystania z domeny krajowej
- Większe zaufanie lokalnych użytkowników.
- Możliwość osiągnięcia wyższej pozycji w lokalnych wynikach wyszukiwania.
- Wzmocnienie identyfikacji marki w oczach krajowych użytkowników.
Wady korzystania z domeny krajowej
- Jeżeli zastosowanych zostanie wiele domen krajowych i międzynarodowych, koszty mogą okazać się niewspółmierne do osiągniętych rezultatów.
- Konieczność zarządzania wieloma wersjami treści dla każdej domeny.
Czym są domeny krajowe drugiego poziomu?
Istnieją również domeny krajowe drugiego poziomu. Co to takiego? .net.pl oraz .com.pl. Są one alternatywą, gdy nie ma możliwości skorzystania z popularnych domen krajowych, ponieważ zostały już zajęte. Rozszerzając domenę można uzyskać dodatkowe korzyści w związku z działaniami SEO. Zachować można przy tym lokalny charakter budzący zaufanie.
.com.pl to rozszerzenie często wybierane przez podmioty komercyjne. Można jednak skorzystać z jeszcze wielu innych domen krajowych drugiego rzędu, bardziej zakorzenionych w działalności lokalnej. Idealnym przykładem jest .waw.pl. Pozwala określić marki i firmy działające w danym regionie czy mieście. Można potraktować to jako wartość dodaną dla biznesu prowadzonego na określonym obszarze, ściśle związanego z konkretną lokalizacją.
Domeny krajowe a działania SEO – podsumowanie
Domeny krajowe pomagają osiągnąć sukces w działaniach SEO, szczególnie, jeżeli marka chce pozyskać klientów z konkretnego obszaru. Domeny, takie jak .pl zwiększają widoczność i rozpoznawalność marki w danym kraju. Jeżeli potrzebny jest rozmach międzynarodowy, lepszym wyborem jest domena .com.