Paginacja ma bardzo duże znaczenie dla stron www oraz sklepów mających bardzo dużą ilości treści. Umożliwia ich uporządkowanie, a ponadto ma wpływ na widoczność w wynikach wyszukiwania. Jak przeprowadzić podział na strony, aby działać zgodnie z SEO?
Co to jest paginacja?
Paginacja polega na rozmieszczaniu treści na wielu stronach, a dzięki temu są one uporządkowane, przyjazne dla użytkowników oraz Google. Roboty wyszukiwarki z łatwością mogą przeskanować stronę www, a to na pewno zadziała z korzyścią dla jej pozycjonowania.
Jeżeli popełnionych zostanie dużo błędów w przeprowadzeniu paginacji, strona będzie trudna do zaindeksowania, może być również problem z duplikacją treści.
Paginacja a SEO
Podział na strony jest wymagany w przypadku witryn operujących bardzo dużą ilością treści, a to dotyczy przede wszystkim sklepów internetowych, blogów oraz serwisów internetowych. Prawidłowo przeprowadzone działania umożliwiają:
- zwiększenie widoczności strony w wynikach wyszukiwania,
- zapewnienie pozytywnych doświadczeń użytkownika,
- łatwe zapoznawanie się z treściami,
- bezproblemowe skanowanie treści przez roboty wyszukiwarki.
Paginacja a indeksowanie stron
Paginację przeprowadza się, aby zapewnić lepsze doświadczenia użytkownikom, ale również po to, aby roboty Google nie miały problemów ze zrozumieniem struktury witryny. Zawartość strony jest przejrzysta, a to ułatwia indeksację nawet dużej ilości podstron, a ich widoczność w wynikach wyszukiwania znacząco się zwiększa. Paginacja umożliwia również bezproblemowe zarządzanie adresami URL.
Pod żadnym pozorem nie zapomnij o oznaczeniu kolejnych stron za pomocą atrybutów rel=“prev” i rel=“next”. Bez nich roboty Google nie będą w stanie uporządkować podstron według właściwej kolejności.
Paginacja a doświadczenia użytkownika
Uporządkowane treści są przyjazne w odbiorze przez użytkownika, ułatwiają im dotarcie do interesujących materiałów. Paginacja bardzo duże znaczenie ma w przypadku sklepów internetowych oferujących bardzo dużą ilość produktów. Użytkownik w bardziej komfortowy sposób może zapoznać się z ofertą, a jednocześnie nie dochodzi do przeciążenia pojedynczej podstrony bardzo dużą ilością danych.
Paginacja pozytywnie wpływa na szybkość ładowania strony, co zarówno podoba się użytkownikom, jak i jest ważnym czynnikiem rankingowym Google. Strony z zastosowanym podziałem mogą pochwalić się mniejszą liczbą odrzuceń.
Skorzystaj z tych narzędzi, aby przeanalizować paginację swojej strony
- Google Search Console — umożliwia monitorowanie sposobu przeszukiwania strony przez roboty Google. Uzyskujesz informacje, które strony został zaindeksowane, a na których pojawił się z tym problem.
- Screaming Frog — umożliwia przeskanowanie całej strony internetowej i przeprowadza analizę witryny. Dostajesz informacje m.in. o brakujących tagach czy problemach z szybkim ładowaniem.
- Audyt SEO — dostarcza informacji o poprawnym zaindeksowaniu stron i ewentualnych problemach użytkowników z nawigacją.
Wdrażając paginację, dbasz zarówno o SEO strony, jak i doświadczenia użytkownika. Zapewniasz sobie lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania i regularny ruch od zadowolonych internautów. Paginacja jest niezbędna, gdy jesteś właścicielem strony z dużą ilością treści i produktów.