Software house Grupa Improve Sp. z o.o. - ul. Marcelińska 94B/181 Poznań
Wróć

Techniki manipulacji w reklamie

Techniki Manipulacji W Reklamie - Grupa Improve zdjęcie nr 13

Podstawowym celem reklamy jest takie zmanipulowanie odbiorcy, aby uzyskać jak najkorzystniejsze wyniki finansowe lub wizerunkowe. Większość agencji reklamowych stosuje dobre praktyki promocyjne, ale są również tacy, którzy korzystają z mniej moralnych rozwiązań. Warto poznać najpopularniejsze techniki manipulacji w reklamie.

1. Manipulacja w reklamie — wywoływanie skrajnych emocji

Reklama często wzbudza skrajne, mocne emocje, w celu zwrócenia uwagi konsumenta i utrwalenia przekazu w pamięci. Mogą to być radość, smutek, zaskoczenie. Emocje mają motywować do działania, zachęcać do zakupu produktu lub skorzystania z usługi. 

Tworząc emocjonalne podejście, marka chce zbudować silną relację z odbiorcą i być przez niego na długo zapamiętana. 

2. Techniki manipulacji w reklamie — produkt niezbędny do życia

Reklamodawcy bardzo często sugerują, że dany produkt jest niezbędny do poprawy komfortu życia, aby przekonać Cię do jego zakupu. Przekaz ma za zadanie wywołanie uczucia braku lub niedostatku. 

Przeczytaj również

Strategia marketingowa oparta jest na ludzkiej potrzebie posiadania i pragnienia. Produkt staje się dzięki temu kluczowy do życia.

3. Manipulacja w reklamach — normy społeczne

W reklamach bardzo często prezentowane są zaakceptowane w społeczeństwie standardy i oczekiwania. Pokazując w tym kontekście produkt, agencja reklamowa chce skłonić Cię do myślenia, że zakup produktu podwyższy Twój status społeczny lub zyskasz dzięki niemu akceptację konkretnej grupy. 

Takie podejście odzwierciedla ludzką potrzebę przynależności i bycia częścią większej całości.

4. Manipulacja w reklamie — ograniczony czas

Tworząc ograniczenia czasowe, np. sygnalizując w reklamie, że „tylko teraz” można kupić produkt w obniżonej cenie, agencja reklamowa chce wywołać u klienta szybką reakcję w kontekście podjęcia decyzji zakupowej. Technika wykorzystuje strach przed utratą okazji. 

Reklamy manipulacyjne działają na zasadzie efektu niedostępności. Ludzie znacznie bardziej cenią rzeczy, które są ograniczone.

5. Techniki manipulacji w reklamie — tylko atrakcyjne dla reklamodawcy informacje

W reklamach prezentowane są wyłącznie te informacje, które w samych superlatywach przedstawiają produkt lub usługę, pomijając nieatrakcyjne fakty. 

Wybiórcza prezentacja faktów zakrzywia obraz produktu lub usług.

6. Manipulacja w reklamie — przykłady stosowania fachowo brzmiących terminów

Specjalistyczny język w reklamie ma na celu wzbudzić w kupującym przekonanie, że produkt jest nowoczesny, innowacyjny i oparty na solidnych badaniach. Choć niektóre terminy mogą brzmieć profesjonalnie i imponująco, nie zawsze odzwierciedlają wartość produktu, jego przydatność oraz wysoką jakość. 

Bardzo często fachowe, obco brzmiące nazwy pojawiają się w reklamach sprzętów elektronicznych. Do opisów wprowadzane są nazwy technologii oraz laboratoriów, w których urządzenie było testowane, zanim zostało dopuszczone do sprzedaży.

7. Manipulacja w reklamach — obraz konkretnej płci

Prezentując produkt w kontekście mężczyzny lub kobiety, odbiorca może postrzegać siebie oraz to, jak powinien wyglądać lub się zachowywać. Najczęściej ma to zastosowanie w branżach kosmetycznej lub modowej, w których kreowane są pewne standardy urody. 

8. Perswazja w reklamie — przykłady powtarzających się dźwięków i melodii

Agencje reklamowe bardzo często tworzą przekazy, w których wykorzystywane są łatwo wpadające w ucho melodie i dźwięki. Przekaz pozostaje w głowie konsumenta na dłużej, a produkt jest przez niego o wiele bardziej rozpoznawalny. 

Melodie oraz dźwięki mogą nieświadomie przypominać konsumentowi o marce. To podobnie, jak zapachy przypominają nam o konkretnych osobach lub wydarzeniach.

9. Reklamy manipulacyjne — autorytet eksperta

Jeżeli w reklamie pojawia się opinia eksperta, symulowana jest wiarygodność produktu i to, że jest on w pełni profesjonalny. Trzeba jednak mieć na uwadze, że nie wszystkie osoby występujące w reklamach faktycznie są specjalistami w swojej dziedzinie. Bywa, że są to podstawieni aktorzy lub ich opinie zostały w jakiś sposób zasponsorowane. 

Manipulacja w reklamie — przykłady błędów i nadużyć

Błędy i nadużycia zdarzają się dość często w przekazach reklamowych. Mogą mieć długotrwały negatywny wpływ na konsumenta. Bywa, że odbiorca jest wprowadzany w błąd poprzez zatajenie lub zniekształcenie faktów. W reklamach można ukrywać informacje o kosztach lub skutkach ubocznych stosowania produktu. Jest to podejście nieetyczne i nielegalne.

Reklamy manipulacyjne wykorzystują emocjonalne punkty, takie jak strach, niepewność, poczucie niedostateczności, aby zmusić konsumenta do zakupu. W niektórych kampaniach mylnie jako eksperci występują osoby powszechnie znane, które opowiadają o zastosowaniach produktu, o których nie mają wiedzy. 

Błędy i nadużycia w reklamach mogą zaszkodzić nie tylko konsumentom, ale również samej firmie, która decyduje się na ich wypuszczenie. Marka może utracić wiarygodność i zaufanie, dlatego tak ważne jest etyczne podejście do tworzenia reklam, nie tylko w obawie przed konsekwencjami prawnymi, ale w kontekście rosnącej świadomości konsumentów.

Sprawdź usługi naszego software house

Ostatnie wpisy blogowe

Umów sięna darmową konsultację