SEO i marketing internetowy opierają się na wskaźnikach i metrykach, które określają wartość strony internetowej. Jednym z najważniejszych jest autorytet domeny. Co to jest? Jakie ma znaczenie w kontekście działalności internetowej?
Czym jest autorytet domeny?
Autorytet domeny to zagadnienie opracowane przez firmę Moz. Zadaniem metryki jest oszacowanie potencjału rankingowego strony internetowej. Określa również wiarygodność witryny dla robotów Google i pozwala ustalić pozycję strony w porównaniu do konkurencji.
Wartość autorytetu domeny mierzy się w skali od 1 do 100. Im wynik jest wyższy, tym lepsze osiągnięcia ma witryna. Wynik ustalany jest na podstawie wielu czynników m.in. liczby i ilości linków prowadzących do strony, umiejscowienia linków wewnętrznych czy jakości content marketingu.
Najważniejsze czynniki decydujące o autorytecie domeny
Pokrycie tematyczne fraz kluczowych
Wyszukiwarka Google najbardziej docenia strony, które dostarczają internautom kompleksowych informacji na określony temat. Aby osiągnąć najlepszy rezultat z pokrycia tematycznego, konieczne jest tworzenie wysokiej jakości treści ściśle powiązanych z tematem, pamiętając o zastosowaniu najważniejszych fraz kluczowych.
Treści na stronie powinny być aktualne. Najważniejsza jest jakość, a nie ilość. Lepiej stworzyć mniej wartościowych artykułów niż powielać treści, które w żaden sposób nie zainteresują internauty.
Dobre pokrycie tematyczne jest również związane z serwowaniem zróżnicowanych treści, nie tylko tekstu, ale również video, infografik, grafik. Różnorodność pozwala lepiej zaspokoić potrzeby grupy docelowej.
Struktura strony
Dobrze zaprojektowana, ułatwia nawigację po stronie internetowej, a także zapewnia indeksowanie i zrozumienie witryny przez roboty Google. Kluczowe jest stworzenie logicznej hierarchii. Punktem wyjścia musi być strona główna, z której można dotrzeć do podstron oraz kategorii. Ważne jest, aby dopracować menu nawigacyjne. Musi być przejrzyste, łatwe w obsłudze i pozwalać użytkownikom docierać do poszczególnych podstron witryny. Struktura strony musi uwzględniać również wykorzystanie nagłówków H1, H2, H3 itp.
Jakość treści
Wysokiej jakości, uzupełnione o frazy kluczowe treści zatrzymują uwagę internauty i pozwalają stronie dobrze zaprezentować się robotom Google. Warto skupiać się na wartościowych i oryginalnych treściach, dostarczać świeże spojrzenie na dany temat i podawać wyłącznie wiarygodne, sprawdzone informacje. Istotnym aspektem jest ich przydatność dla użytkownika. Im bardziej tekst jest pomocny, tym jest lepiej oceniany przez internautę, jak i wyszukiwarkę.
Linkowanie zewnętrzne
Jakość linków prowadzących do witryny z innych stron powinna być najwyższa. Należy skupić się na powiązaniu ze stronami o wysokim autorytecie. Kluczowa jest również różnorodność źródeł. Powinny to być m.in. blogi, strony branżowe, portale informacyjne.
Linkowanie wewnętrzne
To działanie pomaga w nawigacji użytkownikom, przekierowuje z jednej części witryny do drugiej. Pełni bardzo ważną rolę w optymalizacji w wyszukiwarce. Struktura linkowania wewnętrznego powinna odzwierciedlać logiczną hierarchię treści na stronie.
Unikanie problemów technicznych
Pojawiające się często problemy techniczne oraz z indeksowaniem skutecznie obniżają wartość strony i zniechęcają do korzystania z niej przez internautów. Należy zadbać o prawidłową konfigurację pliku robots.txt. Trzeba również popracować nad szybkością ładowania witryny, jej responsywnością i mobilnością.
Jak zbudować autorytet witryny? Podsumowanie
Budowanie silnego autorytetu strony internetowej wymaga czasu, zaangażowania, a także stosowania się do kluczowych zasad SEO. Trzeba skupić się na tworzeniu wysokiej jakości treści oraz unikaniu problemów technicznych związanych z funkcjonowaniem strony.