Software house Grupa Improve Sp. z o.o. - ul. Marcelińska 94B/181 Poznań
Wróć

Czym jest On-Page SEO?

Czym Jest On-Page Seo? zdjęcie nr 13

Działania bezpośrednio na stronie www (on-page SEO) obejmują optymalizowanie zawartości, a także poprawę parametrów technicznych, co ma wpływ na osiąganą przez stronę pozycję w wynikach wyszukiwania. Co dokładnie trzeba zrobić?

Co to jest on-page SEO?

Są to wszystkie działania wykonywane bezpośrednio na stronie, w celu jej ulepszenia, dla osiągnięcia większego zadowolenia użytkowników oraz przystosowania się do algorytmów Google. Optymalizacja obejmuje zarówno kwestie techniczne, jak i pracę nad tekstem.

Optymalizacja działań SEO on site przez lata przeszła bardzo dużą transformację od schematycznego podejścia do kreatywnych rozwiązań mających na celu poprawę doświadczeń użytkownika.

Co to są czynniki rankingowe SEO on-page?

Czynniki rankingowe to elementy i metryki, na które uwagę zwracają roboty Google, ustalając kolejność wyświetlania stron w wynikach wyszukiwania. Nie są znane wszystkie czynniki wpływające na pozycjonowanie, ponadto nie do końca wiadomo, czy podjęte działania przyniosą spodziewane rezultaty. Ranking zmienia się za każdym razem, gdy aktualizowane są algorytmy Google, dlatego wszystko w obrębie strony internetowej wymaga kontroli i reakcji w czasie rzeczywistym.

Przeczytaj również

Niemniej, można wyciągnąć kilka wniosków dotyczących najważniejszych czynników rankingowych, które należy traktować priorytetowo. Części z nich nie jesteśmy w stanie w pełni kontrolować, ponieważ znajdują się poza stroną (off-page SEO), ale bezpośrednio na stronie możemy wdrożyć rozwiązania, które pomogą osiągnąć wysoką pozycję w Google.

Jakie są najważniejsze czynniki rankingowe on-page SEO?

Standardowo brane są pod uwagę 3 obszary czynników on-site: związane z domeną, architekturą strony i optymalizacją kodu HTML oraz treścią na niej się znajdującą. Dbając o nie w należyty sposób, można wypracować bardzo dobre rezultaty związane z pozycjonowaniem.

Czynniki on-site związane z domeną

Historia domeny

To, jakie działania były wcześniej wykonywane na domenie, może mieć wpływ na aktualnie osiągane wyniki. Wpływ przeszłości może być zarówno pozytywny, jak i negatywny, dlatego, zanim zdecydujesz się na zakup domeny, sprawdź jej historię.

Jeżeli pod danym adresem działała strona stosująca nieakceptowane przez Google praktyki, możesz napotkać na wiele przeszkód w pozycjonowaniu. Domena, która ma renomę może być natomiast dla Ciebie ogromnym wsparciem.

Słowa kluczowe w nazwie domeny i subdomenach

Silnym czynnikiem rankingowym jest domena zawierająca w nazwie popularne słowa kluczowe. Tzw. „exact match domains”, czyli silnego dopasowania domeny, okazują się bardzo ważnym wsparciem dla działań marketingowych, łatwo można je skojarzyć i zapadają w pamięć potencjalnym klientom.

Certyfikat HTTP

HTTPS (TLS) to protokół sieciowy zapewniający bezpieczeństwo korzystania ze stron internetowych. Potwierdza on wiarygodność witryny oraz szyfruje przesyłane dane. Jest to czynnik, na który Google zwraca bardzo dużą uwagę.

Warto nadmienić, że współczesne przeglądarki ostrzegają użytkowników, gdy mają ich przenieść na strony z przestarzałymi protokołami, wyświetlają informację o niebezpieczeństwie. Może to odstraszyć potencjalnych klientów, dlatego nie tylko z powodów SEO, ale również UX warto zadbać o ten czynnik rankingowy.

Rozszerzenie ccTLD domeny 

TLD to rozszerzenie domeny, generyczne (.org, .com itd.) lub przypisane do konkretnego państwa (.pl, .de itp.). Szczególnie istotny jest drugi czynnik, zawsze lepiej jest uzyskać odpowiedź w języku użytkownika. Jeżeli klient wyszukuje firmę lub usługę, interesują go jedynie lokalne wyniki.

Czynniki SEO on site związane z architekturą i wydajnością serwisu

Google chce proponować swoim użytkownikom same pozytywne doświadczenia, dlatego promuje strony wyświetlające się bardzo szybko, wydajne i posiadające zoptymalizowany kod serwisu. Techniczne SEO warto więc wziąć pod lupę.

Core Web Vitals

Do podstawowych wskaźników internetowych należą:

  • LCP (ang. Largest Contentful Paint) – mierzy czas ładowania głównego, „najcięższego” elementu strony;
  • FID (ang. First Input Delay) – określa czas umożliwiający pierwszą interakcję ze stroną;
  • CLS (ang.Cumulative Layout Shift) – opisuje stabilność wizualną elementów strony w trakcie jej ładowania i bierze pod uwagę tylko te części, które przesuwają się samoistnie. 

Mierzone przy pomocy Core Web Vitals elementy wydajności witryny, są bardzo ważnym czynnikiem rankingowym. Do użytkowników mają trafiać strony, które zapewniają szybkie wejście i bezproblemowe załatwienie sprawy.

Szybkość ładowania strony internetowej

Wpływ na SEO on site ma czas ładowania witryny. Jest to istotny aspekt, na który Google zwraca baczną uwagę. Im krótszy, tym lepszy. Optymalizacja strony pod tym kątem ma więc bardzo duże znaczenie w podejmowanych działaniach.

Znaczniki meta

Stosowanie meta tagów gwarantuje przypodobanie się robotom Google. Można ulepszyć indeksowanie strony. Ze względu na rozwój algorytmów sztucznej inteligencji, ten czynnik obecnie ma bardzo duże znaczenie.

W tagu warto zastosować odpowiednie słowa kluczowe. Zawartość meta tagów wyświetla się jako tytuł strony w Google. Nie jest to aktualnie czynnik rankingowy Google, ale bardzo pomocny przy pozycjonowaniu.

Opisy alternatywne i optymalizacja grafiki

Sam fakt wprowadzenia na stronę internetową grafik nie jest uznawany za czynnik rankingowy. Ale już opisując je przy pomocy alt tekstów, można wpłynąć na osiągane wyniki.

Upewnij się, czy wszystkie grafiki na stronie są poprawnie opisane i odpowiednio skompresowane.

Linki wewnętrzne

Linki wewnętrzne opatrzone odpowiednimi anchor textami mają w pewnym stopniu wpływ na pozycjonowanie. Częste i przemyślane linkowanie pozytywnie wpływa również na doświadczenia użytkownika oraz nawigację wewnątrz witryny.

Nawigacja okruszkowa, czyli breadcrumbs

Przez Google tzw. okruszki są traktowane jak każdy inny link wewnętrzny, ale są również brane pod uwagę jako czynnik rankingowy, ze względu na szybkie powstawanie i łatwe odnajdywanie się w hierarchii serwera.

Optymalizacja pod urządzenia mobilne i responsywny design

Bardzo silnym czynnikiem rankingowym jest poprawne działanie strony internetowej na urządzeniach mobilnych. To jeden z najważniejszych aspektów SEO on-page, który należy dopracować. Dzieje się tak, ponieważ Google automatycznie indeksuje wersję mobilną strony. Liczy się pełne dopasowanie oraz przyjazność dla użytkownika.

Adresy URL

Choć już wielokrotnie było poruszane przez ekspertów, że obecność słów kluczowych oraz długość adresów URL nie są mocnym czynnikiem rankingowym, warto na tym aspekcie się skupić. Dostarczysz w ten sposób wyszukiwarce dodatkowych informacji o Twojej stronie.

Dobrze zoptymalizowany adres URL zawiera:

  • targetowane słowa kluczowe,
  • niewielką długość,
  • sygnał dla robotów oraz użytkowników, gdzie w danej strukturze strony aktualnie się znajdują.

Dane strukturalne

Niektóre dane na stronie internetowej warto oznaczyć mikrodanymi strukturalnymi. Wpływa to na szybką i dobrą interakcję z robotami Google, do zawartości przypisywane są odpowiednie zapytania.

Przekierowania stron

Liczba przekierowań adresu URL nie jest typowym czynnikiem rankingowym, ale wraz ze wzrostem tego parametru, URL traci swoją moc, co może wpłynąć negatywnie na jego pozycję. Istotne jest, aby utrzymywać porządek w łańcuchach przekierowań. W ten sposób uda się wykorzystać pełny potencjał każdej podstrony.

Lokalizacja i adresy

Geolokalizacja ma wpływ na pozycjonowanie lokalne. Twoja strona internetowa musi zawierać poprawne informacje o fizycznej lokalizacji prowadzonej działalności. Musi być do tych danych łatwy dostęp, najlepiej w stopce oraz zakładce KONTAKT.

Czynniki rankingowe związane z treściami na stronie

Content to bardzo silny czynnik rankingowy, który wpływa przede wszystkim na wyniki organiczne. Treści na stronie muszą być unikalne, zawierać słowa kluczowe i zapewniać pełne dopasowanie do potrzeb użytkownika.

Jakość i unikalność

Jakościowy content jest kluczowym czynnikiem rankingowym. Warto zadbać o wysoki poziom merytoryczny treści. Użytkownikom warto dostarczać rzetelne i najświeższe informacje wyczerpujące dany temat.

Należy zadbać nie tylko o komunikat, ale również formę jego przekazania. Artykuły nie powinny zawierać błędów, muszą być pisane zrozumiałym dla grupy odbiorców językiem oraz ważne jest przedstawienie treści z wykorzystaniem czytelnego formatowania.

Należy wystrzegać się duplikatów treści. Google bardzo szybko wyklucza z wyszukiwarek strony podejrzane o nie unikalność.

E-E-A-T

Są to wytyczne Google: experience (doświadczenie), expertise (ekspertyza), authoritativeness (autorytatywność), trustworthiness (zaufanie).

Tym zbiorem zasad powinni kierować się webmasterzy oraz twórcy stron internetowych, którzy tworzą strony typu YMLY, czyli wpływające na życie odbiorców. Wiele kwestii związanych z tymi wytycznymi może mieć wpływ na wiarygodność witryny, jak i osiąganą pozycję w Google.

Słowa kluczowe i optymalizacja SEO

Wysoka jakość treści i autorytet autora to podstawy, ale ważniejszym czynnikiem rankingowym jest optymalny dobór słów kluczowych znajdujących się w treści. Powinny one pojawić się w tytule witryny, nagłówkach H1-H6, anchorach tekstów linków wewnętrznych, atrybutach alt i tytułach obrazków.

Odpowiednie rozmieszczenie słów kluczowych w treści, a także stosowanie zasad formatowania pod kątem SEO to aspekty, na jakie trzeba zwracać szczególną uwagę. Nie wolno nadużywać fraz, ponieważ bardzo mocno obniża to pozycję w wynikach wyszukiwania Google.

On site SEO vs off site SEO, czyli działania, których potrzebuje Twoja witryna. Podsumowanie

W tym artykule skupiliśmy się przede wszystkim na czynnikach rankingowych on-page SEO, ale jeżeli chcesz osiągnąć wysoką pozycję w Google, musisz również pamiętać o off-page SEO. Kompleksowe podejście do tematu jest kluczowe, żadnego z aspektów nie wolno zaniedbać.

Musisz zatroszczyć się o jakość witryny, znajdujące się na niej treści oraz kwestie techniczne. Przy tym trzeba budować autorytet i zasięg na zewnątrz poprzez m.in. pozyskiwanie linków zewnętrznych.

Optymalizacja i pozycjonowanie strony internetowej to zadania dla specjalistów, dzięki którym można uzyskać wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania Google.

Sprawdź usługi naszego software house

Ostatnie wpisy blogowe

Umów sięna darmową konsultację