Software house Grupa Improve Sp. z o.o. - ul. Marcelińska 94B/181 Poznań
Wróć

Sprawdzanie pozycji i widoczności strony w Google – sposoby

Sprawdzanie Pozycji I Widoczności Strony W Google - Sposoby zdjęcie nr 13

Podstawą analityki internetowej jest sprawdzanie pozycji i widoczności strony www w Google. Korzystne rezultaty sprawiają, że na witrynie jest duży ruch, ponieważ internauci mają do niej nieograniczony dostęp. Analizę pozycji i widoczność można przeprowadzić przy wykorzystaniu kilku popularnych narzędzi.

Analiza pozycji fraz kluczowych w Google

Google to najpopularniejsza wyszukiwarka zarówno w Polsce, jak i na świecie. Korzysta z niej ponad 92% internautów. Właśnie z tego powodu, założyciele stron internetowych chcą uzyskać wysokie pozycje w Google. Pozwala im to dotrzeć do szerokiego grona odbiorców i osiągnąć założenia biznesowe.

Sprawdzając pozycje stron w Google, można zrozumieć, w jakiej kondycji jest dany serwis. Można zweryfikować, które słowa kluczowe ulec mają poprawie, aby zwiększyć ruch i uzyskać lepszą widoczność.

Z założeń marketerów wynika, że ruch organiczny jest w stanie wygenerować 70% konwersji w e-commerce, a materiały sponsorowane stanowią średnio 30%. Ruch organiczny jest więc efektywniejszy, ponieważ większość odbiorców ignoruje reklamy.

Przeczytaj również

Jak sprawdzić pozycje w Google? Najskuteczniejsze sposoby

Dostępnych jest kilka metod, dzięki którym można sprawdzić pozycję strony w Google. Do przeprowadzenia analiz warto wykorzystać specjalistyczne narzędzia, które dostępne są w wersji płatnej oraz darmowej.

Sprawdzanie pozycji w Google Search Console

Jest to darmowe narzędzie, w którym znajduje się filtr: ŚREDNIA POZYCJA. Ustawiając wybraną datę i wpisując dowolne słowo kluczowe, można przeprowadzić sprawdzenie pozycji strony. To rozwiązanie warto zastosować zaraz po uruchomieniu witryny, ponieważ skutecznie zbierane dane na temat widoczności, kliknięć, a także analizuje współczynnik CTR (Click-Through Rate). Pozwala także zweryfikować, które strony wyświetlają się na konkretne słowa kluczowe.

Google Serach Console wyróżnia się bardzo dużą dokładnością, wyświetla nawet te frazy, z których użytkownicy korzystali zaledwie kilka razy na przestrzeni lat.

Przechodząc do zakładki SKUTECZNOŚĆ, można uzyskać informacje na temat:

  • ilości kliknięć i wyświetleń,
  • wskaźnika CTR,
  • średniej pozycji w konkretnym okresie.

Z pomocą tego narzędzia przeprowadzić można skuteczny monitoring pozycji w Google. Sprawdzić można pojedyncze słowa kluczowe, które są ważne z punktu widzenia przyjętej strategii. Aby przeprowadzić taką analizę, należy zastosować filtr ZAPYTANIE z atrybutem DOKŁADNE ZAPYTANIE. Następnie należy podać słowo kluczowe, wybrać JEDEN DZIEŃ, a to sprawi, że pozycja strony www zostanie określona w konkretnym ujęciu czasowym.

Sprawdzanie widoczności strony w Ahrefs

Jest to zewnętrzne narzędzie, które umożliwia analizę linkowania, ale również sprawdzenie pozycji strony w Google. Oprogramowanie jest płatne, ale istnieje możliwość darmowego podłączenia aplikacji dla założycieli stron internetowych, w celu odczytywania statystyk oraz danych. Informacje na temat wyszukiwań organicznych dostępne są w zakładce PRZEGLĄD.

Z pomocą Ahrefs sprawdzić można:

  • ruch organiczny,
  • ilość fraz kluczowych na pozycjach od 1 do 100,
  • wartość ruchu z wyszukiwarki podaną w dolarach,
  • top 10 konkurentów w kraju.

Aby przeprowadzić analizę pozycji fraz kluczowych w Google, należy wejść do zakładki ORGANICZNE SŁOWA KLUCZOWE. Narzędzie podaje informacje na temat fraz wraz ze szczegółami dotyczącymi przybliżonego ruchu. Można dzięki temu określić, jaki potencjał ma wybrane słowo kluczowe, w skali miesiąca.

Problematyczna w przypadku Ahrefs może być cena – miesięcznie ok. 100 dolarów. Oprogramowanie wykorzystywane jest przede wszystkim przez agencje specjalizujące się w SEO. Sprawdza, jaka jest pozycja strony w Google, a także dokładnie analizuje zewnętrzne linkowanie. Niestety, niewidoczne mogą być frazy o niskim poziomie miesięcznego wyszukiwania.

Narzędzie dostępne jest również w darmowej wersji, ale z wieloma ograniczeniami. Pozwala jedynie na przeprowadzenie podstawowej, mało wnikliwej analizy pod kątem widoczności. Można sprawdzić pozycję konkretnej frazy w Google przechodząc do zakładki ORGANIC KEYWORDS 2.0. W okienku SŁOWA KLUCZOWE należy podać frazę.

Jak sprawdzić pozycję strony w Senuto?

Jest to polskie narzędzie, które jest bardzo dokładne i dostępne w przystępnej cenie. Cieszy się bardzo dużą popularnością w branży SEO. Pozwala właścicielom stron internetowych samodzielnie sprawdzać pozycję fraz kluczowych w Google. Analizować można aktualną widoczność, ale również jest dostęp do danych historycznych, co pozwala opracować skuteczną strategię SEO.

Narzędzie jest dostępne w wersji płatnej, ale w korzystnej cenie. Można z jego pomocą uzyskać dane na temat widoczności w postaci kompleksowego raportu w formie PDF. Możliwe jest również monitorowanie konkretnych fraz, które dla domeny mają największe znaczenie. W Senuto sprawdzić można również historię SERP, czyli analizę konkurencji.

Pozycja mojej strony w Google analizowana w SERP Checker

Darmowe narzędzia, które umożliwiają analizę fraz kluczowych dla konkretnej domeny. Wykorzystać można m.in. SERPROBOT, Gspot.intensys czy Webpozycja. Umożliwiają analizę maksymalnie 5-10 fraz jednocześnie. Nie ma jednak dostępu do danych historycznych, co jest dużym minusem.

Właściciel strony internetowej musi samodzielnie określić, jakie frazy kluczowe chce poddać analizie. Narzędzia nie udzielają podpowiedzi w tym temacie. Daje jednak możliwość na sprawdzanie pozycji strony, a także przeprowadzenie analiz w odniesieniu do konkurencji.

Narzędzia, które pozwalają przeanalizować ruch organiczny oraz widoczność strony w Google

Dostępnych jest wiele narzędzi, dzięki którym można sprawdzić pozycję i widoczność w Google. Oczywiście mają zalety i wady, dlatego warto poszukać najlepszego dla siebie rozwiązania dopasowanego do aktualnych potrzeb.

Obowiązkowo warto zapoznać się z podanymi wyżej Google Search Console, Ahrefs czy Senuto, a do przeprowadzenia analizy w SERP wykorzystać można także SEMSTORM, SEMrush, Ubersuggest.

Trzeba mieć świadomość, że weryfikacja efektywności domeny nie może opierać się wyłączenia na pozycji fraz kluczowych i widoczności. Istotną rolę odgrywa ruch organiczny, który powinien być największy. Do jego analizy najlepsze jest Google Analytics. Dane uzyskać można z zakładki ODBIORCA – PRZEGLĄD. Uzyskać można informacje ogólne o odbiorcach. W celu przeanalizowania ruchu organicznego należy wybrać filtr RUCH BEZPŁATNY i usunąć WSZYSCY UŻYTKOWNICY.

Choć wspomniane wcześniej narzędzia, takie jak Senuto oraz Ahrefs pozwalają przeanalizować ruch dla różnych fraz kluczowych, to uzyskać można jedynie dane przybliżone. Największą dokładnością wykazuje się zdecydowanie Google Search Console.

Warto wiedzieć, jak sprawdzić pozycjonowanie strony oraz jak sprawdzić pozycję strony w Google, ponieważ są to przydatne informacje na każdym etapie budowania strategii marketingowej. Można w ten sposób zweryfikować, czy serwis pracuje wydajnie pod kątem przyjętych założeń SEO. Otrzymywane raporty są podstawą do podejmowania kolejnych decyzji, wprowadzania modyfikacji, aby ulepszać widoczność strony w Google i zwiększać ruch organiczny.

Strona widoczna czy niewidoczna w Google? Pomoże GSC

Weryfikacja widoczności z pomocą tego narzędzia odbywa się w bardzo prosty sposób. Jeżeli witryna jest skonfigurowana poprawnie, wyświetli się panel narzędzia. Należy otworzyć zakładkę PEŁNY RAPORT, aby otrzymać informacje co do widoczności, pozycji CTR, kliknięć w linki.

Wybierając filtr WIDOCZNOŚĆ, można weryfikować statystyki wraz z innymi danymi, w celu kontrolowania osiąganych rezultatów. Aby otrzymać dokładniejsze dane, warto skorzystać z funkcji NOWA, która pozwala określić parametry filtrów, które są przydatne w danym momencie.

Dostępne w Google Search Console filtry pozwalają na efektywną analizę pozycji i widoczności domeny w Google. Na uwagę zasługują przede wszystkim:

  • ZAPYTANIE – dane są filtrowane na podstawie zapytań użytkowników. Można wykluczyć konkretne frazy kluczowe. Nie zostaną zaprezentowane na wykresie;
  • STRONA – dane są filtrowane na podstawie adresu URL. Można również wskazać, że dany adres URL nie ma być brany pod uwagę;
  • KRAJ – można wybrać kraj, dla którego dane chce się przeanalizować;
  • URZĄDZENIE – można wybrać wersję na komputer, tablet, smartfon;
  • WYGLĄD W WYSZUKIWARCE – filtrowane są dane takie, jak dobre działanie strony, wyniki związane z produktem, fragment opinii, wyniki Web Light.

W jaki sposób podłączyć Google Search Console do domeny?

W celu regularnego korzystania z Google Search Console i sprawdzania widoczności, pozycji, CTR oraz kliknięcia, należy zarejestrować się na oficjalnej stronie tego narzędzia, czyli search.google.com/search-console.

Zakładając konto, można uzyskać dostęp do wielu danych dotyczących swojej strony internetowej. Aby uruchomić narzędzie, można zrobić to na kilka sposobów:

  • Przesłanie pliku HTML – wymaga przesłania pliku i opublikowania go w witrynie pod określonym adresem URL.
  • Tag HTML – wymaga edytowania kodu źródłowego HTML strony.
  • Kod śledzenia Google Analytics – narzędzie powinno działać poprawnie.
  • Menedżer tagów Google – Google powinno znać już Twoją tożsamość, a logowanie odbędzie się podobnie, jak dla użytkowników Google Analytics.

Niezależnie, z której metody skorzystasz, każda jest równie skuteczne i umożliwia dostęp do danych z Google Search Console.

Czy sprawdzanie pozycji w GSC jest dokładne?

Pojawia się wiele wątpliwości, czy dane wyświetlane przez Google Search Console są faktycznie dokładne. Samo narzędzie potwierdza prawidłowość informacji i wskazuje, że nie są to matematyczne wyliczenia, a rzeczywiste dane. Ma to szczególne znaczenie w kontekście parametru POZYCJA. Właściciel chce uzyskać informację, na jakiej pozycji konkretnie znajduje się jego strona internetowa w wyszukiwaniach Google. Warto zwrócić tutaj jednak uwagę, że są to dane personalizowane, dlatego nie u każdego użytkownika na identyczne zapytanie wyświetlą się dokładnie te same domeny w tej samej kolejności.

Choć dane wyświetlane w GSC są nad wyraz dokładne, problematyczna może być ich interpretacja. Mimo pewnych rozbieżności zwykle można polegać na informacjach zaczerpniętych z tego narzędzia, a komenda „sprawdź pozycje w Google” na pewno pozwoli włączyć do swojego działania wyłącznie wiarygodne statystyki.

Jak monitorować zmiany w pozycjach strony www?

Pozycja strony w Google online jest bardzo ważna, tak samo jak stałe monitorowanie, czy coś w tym temacie się nie zmienia. Wykorzystać można do tego wiele popularnych narzędzi, a część z nich już została omówiona: Google Search Console, Ahrefs, czy Senuto. Pozwalają one w mniejszym lub większym stopniu monitorować pozycję strony internetowej w Google.

W tym kontekście nie należy jednak polegać na Google Search Console. Znacznie lepszym wyborem jest Ahrefs i dostępna w nim funkcja RANK TRACKER. Monitoring odbywa się na wybrane przez użytkownika słowa kluczowe. Okazuje się to bardzo przydatne podczas pozycjonowania strony i sprawdzania rezultatów z przeprowadzanych działań.

Darmowe narzędzia, dzięki którym możliwy jest monitoring pozycji w Google

  • Google Search Console
  • Ahrefs
  • Senuto
  • SEMSTORM
  • SEMrush
  • Ubersuggest
  • Mangools
  • SurferSEO

Jak wpłynąć na poprawę pozycji fraz w Google?

Wiesz już, jak sprawdzić pozycję w Google. Co jednak zrobić, gdy nie zmienia się ona na lepsze pomimo podejmowanych działań? Warto zastosować się do jednej z poniższych porad.

Podwyższenie jakości contentu

Warto zweryfikować treści, jakie pojawiają się na stronie. Muszą być unikalne i wysokiej jakości. Nie należy ignorować fraz sezonowych, warto wpasować się w konkretną niszę oraz obowiązujące trendy.

Lepszy hosting

Czasem dostawca hostingu jest uznawany przez Google za mało wiarygodny, ze względu na stosowanie słabych zabezpieczeń. Ma to wpływ na pozycję Twojej domeny. Pozostaje jedynie zmienić usługodawcę.

Korzystanie wyłącznie z wysokiej jakości linkowania wewnętrznego i zewnętrznego

Warto kontrolować, z jakich źródeł pochodzą linki. Być może są to strony już niewiarygodne, a to obniża również Twoje pozycje w Google. Struktura wewnętrznych linków musi być przejrzysta i aktualizowana regularnie.

Warto być na bieżąco z nowymi technikami

Warto stosować się do przyjętych zasad SEO, ale reagować również na zmieniające się w tym temacie trendy. To, co było skuteczne jeszcze kilka miesięcy temu, teraz może okazać się niewystarczające.

Należy poprawiać nad współczynnikiem odrzuceń

Warto przeanalizować treści pod kątem tego, jak długo zapoznają się z nimi użytkownicy. SEO to nie tylko kwestie techniczne, a źle przygotowany content odrzuca użytkowników i zniechęca ich do ponownego wejścia na stronę.

Aktualizacja algorytmów

Google nieustannie usprawnia boty, ale nie wszystkie zmiany, podawane są do wiadomości publicznej. Warto obserwować zmiany po aktualizacjach, aby wprowadzać je na stronie na bieżąco.

Poprawa szybkości strony

Warto regularnie weryfikować, jak długo ładuje się Twoja strona internetowa. Wystarczy, że ten parametr nawet minimalnie ulegnie pogorszeniu, a algorytmy ocenią stronę znacznie gorzej. Należy natomiast zoptymalizować witrynę, jeżeli w tym kontekście pojawiają się problemy.

Social Media

Żadna działalność nie istnieje obecnie bez portali społecznościowych. Są to miejsca, dzięki którym można zwiększyć ruch na swojej stronie internetowej. Ponadto pomagają w budowaniu wizerunku marki.

Dopasowanie strony do urządzeń mobilnych

Większość fraz wyszukiwanych jest aktualnie z urządzeń mobilnych, dlatego warto zrobić wszystko, aby strona internetowa wyświetlała się na nich w jak najbardziej atrakcyjny sposób.

Cierpliwość to klucz do sukcesu

Wiesz już, jak sprawdzić pozycjonowanie strony, ale musisz również wiedzieć, że wszystkie podejmowane przez Ciebie działania wymagają cierpliwości. Wprowadzając zmiany, trzeba nieco poczekać na rezultaty. Należy regularnie robić testy, ale efekty nie przyjdą natychmiast, a za jakiś czas.

Kilka czynników, które mają wpływ na pozycje stron w Google

Aby poprawnie działać w sieci, musisz wiedzieć, jak sprawdzić pozycję strony w Google, a także co na nią wpływa. Okazuje się, że jest to ponad 200 czynników rankingowych, a za najważniejsze uznawane są:

  • wiek, autorytet oraz historia domeny, poprawne adresy URL,
  • bezpieczeństwo, dostępność, responsywność oraz szybkość witryny,
  • user experience,
  • linkowanie,
  • regularna optymalizacja contentu.

Łatwo zauważyć, że pozycja strony w Google jest uzależniona od klasycznych aspektów optymalizacyjnych. Warto skupić się na tych kluczowych kwestiach, aby osiągnąć bardzo dobre rezultaty.

Jak sprawdzić pozycję strony w Google? Podsumowanie

Dostępnych jest wiele darmowych narzędzi, dzięki którym możliwe jest sprawdzenie pozycji strony, a najpopularniejsze jest zdecydowanie Google Search Console. Wystarczy podłączyć do tego narzędzia swoją domenę, a oprogramowanie zacznie zbierać i analizować związane z nią dane.

Sprawdź pozycje w Google i ciesz się z podejmowania dobrych decyzji optymalizacyjnych oraz realizacji strategii marketingowej z pełnym sukcesem.

Sprawdź usługi naszego software house

Ostatnie wpisy blogowe

Umów sięna darmową konsultację