Software house Grupa Improve Sp. z o.o. - ul. Marcelińska 94B/181 Poznań
Wróć

Jak zrobić responsywną stronę?

Jak Zrobić Responsywną Stronę? - Grupa Improve zdjęcie nr 13

Strony stworzone w technice RWD dostosowują się do rozdzielczości urządzenia, na którym są wyświetlane. Jak powstają? Czym należy kierować się przy ich tworzeniu?

Czym jest responsywność strony?

Responsywność odpowiada na potrzeby współczesnego świata, w którym użytkownicy większość informacji w internecie poszukują na urządzeniach mobilnych. Strona RWD wyświetla się prawidłowo na każdym urządzeniu, od małego wyświetlacza telefonu po duży ekran komputera. Jest to sposobów na dotarcie do nieograniczonej ilości użytkowników, którzy mają swobodę w wyświetlaniu treści w internecie.

Czym jest strona responsywna?

Rozwinięciem skrótu RWD jest Responsive Web Design. Termin ten określa responsywne strony internetowe, czyli dopasowujące się automatycznie do rozmiaru wyświetlacza. Prawidłowo prezentują wszystkie treści na komputerze stacjonarnym, telefonie, tablecie, telewizorze. 

Strona jest czytelna dla każdego użytkownika, niezależnie, na jakim urządzeniu poszukuje informacji. Proces tworzenia wymaga jednak dopracowania niektórych elementów, w zależności od układu i rozmiaru. 

Strony responsywne automatycznie rozpoznają rozdzielczość ekranu przeglądarki i pokazują właściwy arkusz stylu. W efekcie dobrze wyglądają na każdym ekranie. 

Dlaczego warto zdecydować się na projektowanie stron responsywnych?

Jest to spore ułatwienie dla użytkowników, jak i twórców. Ze strony można łatwo korzystać, jest ona powszechnie dostępna na wszystkich urządzeniach mobilnych i stacjonarnych. 

Responsywność niejako wymusza minimalizm, ale przekłada się to na korzyści dla użytkownika. Otrzymuje najważniejsze informacje, których faktycznie poszukuje. Przekłada się to na mniejszy współczynnik odrzuceń i lepsze pozycjonowanie witryny. Masz szansę pozyskać wielu klientów, którzy pozostaną z Tobą na dłużej.

Jak responsywność wpływa na pozycjonowanie?

Tworzenie stron responsywnych ma pozytywny wpływ na pozycjonowanie. Potwierdzają to specjaliści SEO. Strona posiada mniejszy bouce rate i lepiej konwertuje, a to odpowiada potrzebom użytkowników. Google właśnie takie witryny promuje. 

Responsywne strony są również szybsze. Dochodzi do kompresji grafiki, zmniejszania rozmiarów i formatów. Google już jakiś czas temu zadeklarowało, że będzie wyświetlało wyżej w wynikach wyszukiwania strony responsywne. 

Takie witryny posiadają również dopracowany interfejs, z dobrym menu i wykorzystaniem stopki. Przekłada się to na pozytywne user experience. Użytkownik jest skory poświęcić znacznie więcej czasu na zapoznawanie się z treściami. 

Dobry projekt strony responsywnej zakłada również użycie nagłówków oraz uporządkowanie treści. Do tego dochodzi umiejętne wplecenie słów kluczowych, co ma bardzo duże znaczenie na pozycjonowanie. 

Przeczytaj również

Jak zrobić responsywną stronę?

Responsywną stronę internetową należy traktować jako możliwość stworzenia kilku wersji, które są między sobą spójne, mają podobny układ i prezentują te same treści. Każdy z widoków musi być dopracowany. W wersji mobilnej można zrezygnować z efektownych elementów, w celu zaprezentowania najważniejszych informacji. 

Istotna jest spójność struktury linków. W każdej wersji hiperłącza powinny odsyłać do tych samych miejsc. Warto zainteresować się też procentowymi wielkościami obiektów na stronie, zwłaszcza grafik. Dzięki temu będą one bardzo dobrze wypełniały każdy typ ekranu, niezależnie od jego wielkości. Należy zwrócić uwagę również na rozmiar grafik, aby strony ładowały się szybko. Najlepszy będzie format SVG, który przyspiesza wczytywanie. Warto również pomyśleć o kompresji plików jpg. 

Priorytety

Musisz określić, co jest najważniejsze na Twojej stronie internetowej. Wymaga tego mały ekran. Najważniejsze elementy powinny znajdować się na górze.

Spójność

Między wersjami strony mogą występować różnice, ale najważniejsze elementy muszą wyświetlać się w każdej z nich. Możesz pokusić się o dodatkowe grafiki na wersji desktopowej czy rozbudowane menu. Kluczowe rzeczy, takie jak treści, muszą być spójne.

Odpowiednia liczba widoków

Przyjmuje się, że strony responsywne mają trzy widoki: telefon, tablet, telewizor. Natomiast problematyczne okazują się duże telefony, na których najmniejsze widoki wyglądają nienaturalnie. Tworzenie stron responsywnych wymaga uwzględnienia czwartego, pośredniego widoku między telefonem na tabletem. Można uzyskać dzięki temu odpowiednią przejrzystość. 

Możliwości urządzeń mobilnych

Na stronach responsywnych możesz zastosować akcje umożliwiające wybieranie numeru telefonu po naciśnięciu ikony. Dzięki temu nie trzeba będzie go kopiować. Podobnie jest z nawigacją. Po kliknięciu odpowiedniego miejsca automatycznie użytkownikowi zostanie wskazany adres. 

Znaczenie rozmiaru fontu

Dobrze dobrane fonty i zachowanie odpowiedniej struktury nagłówków są kluczowe dla czytelności strony. Przygotowując profesjonalną typografię obejmującą wysokiej jakości fonty, można ten cel osiągnąć. Najbardziej pożądane są fonty bezszeryfowe, czyli bez kresek (Times New Roman jest szeryfowy, Lato jest bezszeryfowe). 

Znaczenie ma również rozmiar tekstu. 20 pikseli wysokości dla zwykłego tekstu to absolutne minimum. Nagłówki powinny być natomiast odpowiednio większe. Mają również wpływ na pozycjonowanie. 

Grafiki

Projektowanie stron responsywnych powinno uwzględniać zastosowanie grafik wektorowych, najlepiej w formacie SVG. Zapewniają szybkie ładowanie strony i doskonale skalują. Podstawą jest, aby wykorzystywać formaty łatwe w kompresowaniu, czyli .jpg i .png. 

Tło

Stonowane tło to must have, jeżeli chodzi o strony responsywne. Nie może przeszkadzać w czytaniu. Znaczenie ma wysoki kontrast między treścią a kolorem pod spodem. Warto pójść w klasykę i zastosować białe tło, a na nim czarne litery. 

Czy budowanie responsywnej strony jest trudne?

Stronę responsywną możesz stworzyć przy użyciu gotowego szablonu. Wystarczy podmienić elementy. Pozostaje jedynie utrzymać stronę i sprawdzać, czy nie pojawiają się na niej błędy. 

Stworzenie strony responsywnej od zera może okazać się jednak sporym wyzwaniem. Dodanie responsywności do już istniejącego, dużego serwisu wymaga ogromnych nakładów pracy. Czasem lepiej jest zacząć wszystko od początku.

Zalety i wady strony responsywnej

Strona responsywna — zalety

  • Przejrzysty, elegancki wygląd.
  • Jedna strona do zarządzania. Brak problemów z przekierowaniem.
  • Proste pozycjonowanie, ponieważ wszystkie wersje znajdują się na jednej domenie.
  • Google wspiera RWD.
  • Treści poprawnie prezentują się na wszystkich urządzeniach, niezależnie od wielkości ekranów. Ma to pozytywny wpływ na UX.

Responsywność strony — wady

  • Konieczne są nakłady finansowe, aby przygotować nowoczesny projekt.
  • Zastosowanie dużych i ciężkich multimediów nie ma sensu, ponieważ automatycznie dojdzie do spowolnienia strony, co przełoży się na obniżenie UX użytkowników urządzeń mobilnych.
  • Mniejsza ilość wezwań do działania. 

Wiesz już, jak zrobić responsywną stronę, jakie są jej zalety i wady. Ze względu na duże wsparcie Google, możliwość osiągnięcia wysokiej pozycji w Google, jak i zadowolenia użytkowników, zdecydowanie w tę wersję warto inwestować.

Sprawdź usługi naszego software house

Ostatnie wpisy blogowe

Umów sięna darmową konsultację