Liczba nowych klientów w branży e-commerce wzrasta nieustannie. Handel online rośnie w siłę i nic nie wskazuje na to, aby ten trend uległ zmianie. Firmy muszą liczyć się jednak z dużą konkurencją, dlatego warto poznać skuteczne metody pozyskiwania klientów.
Jak pozyskać klientów? To musisz wiedzieć na początek!
Do pozyskania nowych klientów niezbędne są zarówno kreatywność, jak i nieszablonowe myślenie. Potrzeba umiejętności analizowania danych i właściwe podążanie za osiągniętymi wynikami. Metody pozyskiwania klientów zmieniają się z biegiem czasu. To, co było skuteczne 5 lat temu, aktualnie może okazać się niewystarczające. Jest to spowodowane tym, że klienci widzieli już naprawdę wiele i coraz trudniej przyciągnąć oraz zatrzymać ich uwagę.
Aktualnie popularne jest zjawisko nazywane „ślepotą bannerową”. Użytkownicy, wchodząc na stronę internetową, ignorują reklamy. Zbyt mocno przyzwyczaili się już do ich widoku, dlatego nie zwracają na nie uwagi. Pozyskanie klienta jest coraz większym wyzwaniem, ale oczywiście nie jest to niemożliwe.
Wpływ polityki cenowej na pozyskiwanie klientów
Oferta e-commerce jest niezwykle szeroka. Klienci mogą przebierać w propozycjach, nie dziwi więc bardzo duża konkurencyjność cen za oferowane produkty. Sprzedawcy prześcigają się w promocjach i rabatach, aby zwrócić uwagę kupujących.
Przez lata była to bardzo skuteczna metoda zdobywania klientów. Aktualnie konsumenci zwracają uwagę nie tylko na cenę, ale również jakość obsługi klienta, szybkość dostawy, zakres dostępnego asortymentu, wygodę procesu zakupowego.
Działania marketingowe nie mogą opierać się wyłącznie na oferowaniu atrakcyjnych, konkurencyjnych cen. Trzeba wdrożyć nowatorskie rozwiązania, dzięki którym potencjalni klienci zechcą skorzystać z Twoich usług i ponowią decyzję o zakupie.
Jak pozyskać nowych klientów? Traktuj go jak przyjaciela
Zdobywanie nowego klienta jest bardzo podobne do budowania relacji wśród znajomych. Liczy się pierwsze wrażenie. Niebagatelne znaczenie ma także skuteczne inicjowanie kontaktu.
Pozycjonowanie
Klient nie powinien mieć problemów z odnalezieniem oferty Twoich usług, dlatego warto zainwestować w dobre pozycjonowanie. Marka i Twoje produkty będą wyświetlały się wysoko w wynikach wyszukiwania na zapytania Klientów.
Warto skorzystać również z płatnych form reklamy oferowanych przez Google, przede wszystkim CSS. Na podstawie katalogu produktowego dostępnego na Twojej stronie, zaprezentowane zostaną oferty produktów potencjalnym klientom, w odpowiedni na precyzyjne frazy wpisywane w wyszukiwarce.
Content marketing
Wspomnieliśmy na początku, że wiele metod pozyskiwania klientów jest nieaktualnych po upływie kilku lat. To wyjątek od tej reguły. W 1996 roku Bill Gates przygotował esej o tytule „Content marketing is king”. Nadal jest to aktualne pomimo upływu lat. Dostarczając jakościowe treści, możesz zagwarantować sobie lojalność klientów.
Aby zainteresować nowych klientów, warto zwiększać ich wiedzę na temat oferowanych produktów. Warto postępować zgodnie z ustaloną strategią budowania marki, odpowiadając w tekstach na najczęstsze zapytania klientów. Oferując konkretne produkty, jesteś ekspertem, od którego klient chce się dowiedzieć jak najwięcej o kupowanych rzeczach.
Analiza słów kluczowych
Nawet najbardziej atrakcyjny tekst przepadnie w internetowym gąszczu, jeżeli nie zostanie wzbogacony o odpowiednie słowa kluczowe. Muszą być związane z Twoją firmą, oferowanymi produktami i usługami.
Aby skutecznie dobrać słowa kluczowe, korzystaj z narzędzi SEO, w celu identyfikacji popularnych fraz w branży, w jakiej działasz. Najbardziej pomocne są Google Keyword Planner czy Ubersuggest, które podpowiadają słowa kluczowe o największym potencjale oraz pomagają w monitorowaniu poczynań konkurencji. Zwiększysz w ten sposób widoczność strony w wynikach wyszukiwania i zyskasz szansę na zdobycie nowych klientów.
Jak pozyskiwać klientów? Pierwsze wrażenie jest najważniejsze
Klient, gdy znajdzie się na Twojej stronie, musi mieć przeświadczenie, że oferta została przygotowana z myślą o jego potrzebach.
Niezbędne informacje
Na temat produktów na stronie powinny być wszelkie niezbędne informacje, które nie będą wzbudzały u klienta żadnych wątpliwości. Wyczerpujące, unikalne opisy produktów, wzbogacone o specyfikację techniczną i atrakcyjne zdjęcia lub video, są podstawą.
UX
Wygoda procesu zakupowego jest związana z doświadczeniami użytkownika. Powinny być wyłącznie pozytywne. Ścieżka prowadząca do kasy powinna być jak najprostsza, intuicyjna i wygodna. Najważniejsze elementy warto wyróżnić graficznie, aby klient nawet przez moment nie musiał zastanawiać się, jak sfinalizować transakcję.
Karta produktowa powinna zawierać takie informacje, jak:
- cena,
- wariant — rozmiar, kolor i inne cechy charakterystyczne dla produktu,
- informacje o dostawie, zwrocie, gwarancji oraz dostępności.
Jasna ścieżka zakupowa
Na stronie sklepu online powinny znaleźć się konkretne wezwania do działania, które w prosty sposób nakłonią klienta do zakupu i przeprowadzą go przez kolejne etapy składania zamówienia.
Dobrze widoczne powinny być parametry produktu i opcja dodania do kosza, wraz z sugestią, że inne produkty dobrze uzupełnią zamówienie.
Warto zagwarantować klientowi szybką rejestrację na stronie lub możliwość zakupu jako gość.
Im więcej zagwarantujesz form dostawy, tym lepiej. Powinny być dostępne w atrakcyjnych cenach, a przy dużych zamówieniach za darmo.
To samo tyczy się wyboru form płatności. Im więcej, tym lepiej. Warto zagwarantować różnorodne opcje, dostosowane do zróżnicowanych potrzeb klientów.
Ścieżka zakupowa powinna zakończyć się informacją o pomyślnym złożeniu zamówienia i ze wskazaniem przewidywanej daty dostawy.
Jak zdobyć klientów? Postaraj się zatrzymać klienta
Nawet jeżeli klient z jakiegoś powodu chce zrezygnować z zakupu, możesz podjąć próbę jego zatrzymania korzystając z marketingu on-site. Zastosowanie odpowiednich metod pozwoli wydłużyć wizytę użytkownika i zbadać, dlaczego zdecydował się zrezygnować z finalizacji transakcji.
Śledząc ruchy użytkownika w przeglądarce oraz bezpośrednio w aplikacji sklepu, w odpowiednim momencie możesz wyświetlić produkty, które faktycznie są związane z jego potrzebami. W zależności od ustawień może się to stać po podjechaniu wskaźnikiem myszy w górny róg ekranu, czyli w okolice przycisku zamykającego okno.
Rozwiązania on-site są również związane z zaprezentowaniem niestandardowych kart przeglądarki, widgetów umożliwiających nawiązanie kontaktu z konsultantem czy boxów z alternatywnymi produktami po określonym czasie spędzonym na przeglądaniu oferty. Wszystkie te działania mają na celu pozyskanie klientów i przekonanie ich do zakupu.
Jak pozyskać klienta na usługi? Przypomnienie o produktach w koszyku
Porzucone koszyki zakupowe są bolączką właścicieli sklepów internetowych. Możesz jednak wykorzystać je na swoją korzyść, przypominając klientowi, że nie sfinalizował transakcji.
Retargeting
Odzyskiwanie straconych klientów jest metodą uzupełniającą monitorowanie ścieżki zakupowej odwiedzających stronę sklepu. Gdy klient zdecyduje się opuścić Twoją witrynę, nie musi to oznaczać straty. Wręcz przeciwnie.
Kampania retargetingowa może być prowadzona na wielu kanałach. Przede wszystkim w mediach społecznościowych, poprzez e-mail, jak i poprzez wyświetlanie reklam w wyszukiwarce. Najskuteczniejsze są te formy, które pomagają zwizualizować produkty, które już zostały przez klienta wybrane.
Aktualnie warto zrezygnować z retargetingu displayowego, który opiera się na wyświetlaniu reklam. Mózgi internautów są już na tyle przebodźcowane, że nie zwracają oni uwagi na ich występowanie, co jest nazywane ślepotą bannerową.
Najskuteczniejszy jest obecnie retargeting e-mailowy. Reklama w skrzynce pocztowej użytkownika nie jest automatycznie ignorowana i może przełożyć się na podjęcie decyzji o powrocie do zakupu.
Jak pozyskać klienta? Retargeting anonimowych klientów
Wspomniana wcześniej metoda retargetingowa poprzez e-mail ma zastosowanie tylko wtedy, gdy klient zapisał się do newslettera lub już wcześniej złożył zamówienie w Twoim sklepie. Co jednak z nowymi klientami, do których nie masz żadnych namiarów?
Warto skorzystać z Revhunter, który umożliwia wysyłanie w pełni legalnych e-maili do nowych klientów, których adresów e-mail nie posiadasz w swojej bazie danych. Do użytkownika zostanie dostarczona wiadomość z reklamą produktów, które oglądał na stronie internetowej. Jeżeli podczas wizyty obejrzał wyłącznie stronę główną, to otrzyma propozycję produktów cieszących się największym zainteresowaniem innych kupujących.
Współczynnik konwersji a pozyskiwanie klientów
Na współczynnik konwersji wpływ ma wiele czynników. Ważne jest, aby wybrać te, które najsilniej oddziałują na Twoją firmę. Czasem wystarczy inaczej poprowadzić content marketing lub zoptymalizować wygląd strony, aby uzyskać rezultaty w postaci zwiększenia ilości klientów finalizujących zakupy.
W pierwszej kolejności zawsze warto skupić się na content marketingu, UX, obsłudze klienta i przejrzystości przekazywanych informacji. Następnie możesz wykorzystać nowoczesne narzędzia digital marketingu, aby zwielokrotnić efekty prowadzonych działań w sieci.
Jak pozyskiwać nowych klientów? Podsumowanie
Poznaliście metody pozyskiwania klientów, dzięki którym możecie zbudować sukces swojej firmy. Działania rozpocznijcie od optymalizacji strony internetowej pod kątem wyszukiwarki, wykorzystajcie moc social mediów do celów promocyjnych i skupcie się na kreowaniu wartościowych treści.
Bardzo ważna jest również analiza danych pozwalająca zrozumieć potrzeby i oczekiwania odbiorców. Nie warto skupiać się na dotarciu do klienta poprzez jeden kanał. Dywersyfikacja zwiększa szanse na zdobycie klienta.
Wdrażając do działań firmowych zaprezentowane w tym artykule metody, możesz liczyć na długoterminowy wzrost liczby nowych klientów i budowanie stabilnego biznesu. Poszukaj różnych możliwości na pozyskiwanie klientów, aby zwiększyć rozpoznawalność marki i utrzymać wysoką pozycję firmy na rynku.