Rozpoczynasz współpracę z agencją SEO? W celu kontrolowania jej pracy, a także sprawdzania wartości inwestycji w SEO, powinna co miesiąc wystawić dla Ciebie raport z przeprowadzonych działań. Co powinien zawierać?
Najważniejsze informacje, które znajdziesz w raporcie SEO
Przygotowanie kompleksowego raportu SEO wymaga kierowania się zasadą, że dokument jest czytelny i zrozumiały dla odbiorcy. Ważne jest, aby jasno wynikały z niego postępy, a także były wytypowane obszary wymagające szczególnej uwagi.
Raport SEO obejmuje najczęściej:
- podsumowanie wdrożonych dotychczas działań,
- widoczność strony internetowej w wynikach wyszukiwania,
- poziom ruchu organicznego,
- cele i konwersje,
- najważniejsze dane techniczne.
Podsumowanie wdrożonych działań
Ta część określa, jakie działania podjęła agencja SEO, aby zoptymalizować treści, poprawić techniczne aspekty strony czy zbudować profil linków zwrotnych.
Widoczność strony internetowej
Najprościej jest przedstawić początkową pozycję słów kluczowych w wynikach wyszukiwania aż do efektów, które udało się osiągnąć po wprowadzonych zmianach.
Poziom ruchu organicznego
Istotne jest, aby w raporcie SEO na czytelnym wykresie zostały przedstawione zmiany w ruchu organicznym od początku pracy agencji. Właściciel zrozumie również, jak zachowują się użytkownicy na stronie.
Cele i konwersje
Klientów, którzy rozpoczynają współpracę z agencją SEO, najbardziej interesuje, czy udało się osiągnąć ustalone cele, czyli np. zwiększyć sprzedaż czy liczbę zapytań ofertowych. Bardzo przydatna jest analiza konwersji wraz z wizualizacją danych. Właściciel strony będzie miał czarno na białym, jak podjęte działania przełożyły się na cele biznesowe.
Dane techniczne
Ich złożoność oraz ilość należy dostosować do wymagań klienta. Jeżeli właściciel strony potrzebuje mniej zaawansowanych danych, wystarczy zamieścić informację o aktualnej szybkości strony i optymalizacji pod kątem urządzeń mobilnych. Jeżeli jednak raport jest przygotowywany dla specjalisty SEO, ważne, aby znalazły się w nim status indeksacji, szybkość ładowania strony czy usunięte błędy techniczne. Wszystkie te dane są bardzo ważne w procesie pozycjonowania.
Kiedy można powiedzieć, że raport SEO został przygotowany poprawnie?
Dobry raport SEO jest czytelny i przejrzysty. Przekazuje najważniejsze informacje, które potwierdzają, że podejmowane przez agencję działania są skuteczne.
Raport SEO powinien zostać napisany prostym językiem, bez technicznego żargonu. Najważniejsze, aby odbiorca mógł jasno zrozumieć przekaz. Dane najlepiej jest przestawiać w formie graficznej na wykresach, diagramach czy infografikach.
Ważne jest, aby klient od agencji SEO otrzymywał raporty raz w miesiącu. Dzięki temu można będzie monitorować zmiany i sprawdzać efekty.
Raport SEO istotnym elementem monitorowania postępów
Jeżeli klient otrzymuje od agencji SEO regularnie raporty z przeprowadzanych działań, może między nimi wytworzyć się zaufanie. Wszystkie działania są transparentne, zlecający wie, za co płaci.