Aby strona internetowa znalazła się wysoko w wynikach wyszukiwania, musisz skorzystać ze wszystkich dostępnych metod pozycjonowania. Jednym z najprostszych narzędzi do zastosowania, a jednocześnie zapewniających wiele korzyści, jest mapa strony internetowej. Jak ją stworzyć i na co tak naprawdę ma wpływ?
Czym jest mapa strony?
Mapa strony internetowej dostępna jest w dwóch głównych wariantach:
- XML, czyli Extensible Markup Language – Rozszerzalny Język Znaczników. Przybiera formę pliku tekstowego do sporządzania listy wszystkich adresów URL na stronie internetowej. Znajdują się w nim również dodatkowe informacje np. o ostatniej aktualizacji czy wersji językowej. Mapa strony wspiera wyszukiwarkę internetową w efektywnym przeszukiwaniu witryny i jej indeksowaniu.
- HTML — tworzy zestawienie wszystkich podstron, które wchodzą w skład witryny. Link znajduje się w stopce strony. Mapa serwisu jest tworzona z myślą o użytkownikach, ponieważ ułatwia nawigację po strukturze witryny. Nie pomaga bezpośrednio wyszukiwarce analizować i indeksować stronę. Jest jednak bardzo potrzebna, w celu osiągnięcia wysokich user experience.
Jak wykonać mapę strony internetowej?
Jeżeli chcesz wykonać mapę strony XML, możesz skorzystać z trzech najpopularniejszych sposobów.
Narzędzie dedykowane do CMSa
Niemal każdy CMS posiada rozszerzenie do przygotowania mapy strony:
- mapa strony WordPress powstaje z pomocą Yoast;
- Drupal korzysta z XML sitemap,
- Magento 2 wykorzystuje SEO Toolkit.
Rozwiązania typu SaaS, czyli Shopify i Wix, zwykle mają wbudowane funkcje automatycznego generowania mapy strony XML.
Zewnętrzne narzędzia
Możesz skorzystać ze Screaming Fog. W wersji darmowej pozwala przygotować mapę strony, jeżeli ma ona mniej niż 500 podstron.
Inne narzędzia to m.in. XML-Sitemaps.com, Sitemap Writer Pro.
Ręczny sposób
Można przygotować mapę strony również ręcznie. Aby to zrobić, utwór plik tekstowy z rozszerzeniem .xml. Następnie każdy adres URL należy opisach według określonego schematu.
Dlaczego mapa witryny internetowej jest Ci potrzebna?
Wiesz już, że możesz przygotować dwie mapy strony internetowej: HTML oraz XML. Sitemap HTLM nie ma bezpośredniego wpływu na analizowanie i indeksowanie strony, ale ułatwia nawigację użytkownikom. Google bierze pod uwagę czas spędzony przez internautę na stronie, a także user experience, dlatego o mapę HTML również warto zadbać. Dobrze zaprojektowana, zawiera link do każdej podstrony i czasem jest w stanie zastąpić osobną mapę XML.
W praktyce jednak potrzebna jest mapa witryny internetowej XML. Co prawda, pod względem technicznym strona może bez niej działać i Google ją zaindeksuje. Natomiast dzięki XML cały proces będzie o wiele prostszy. Mapa strony szczególnie przydaje się, jeśli niedawno została dodana nowa podstrona lub witryna dopiero co powstała i nie posiada zaawansowanego linkowania wewnętrznego i zewnętrznego.
Stosując mapy strony, umożliwiasz wyszukiwarkom inteligentne analizowanie zawartości. Google bierze pod uwagę znaczniki „and” i na tej podstawie dostosowuje częstotliwość crawlowania poszczególnych podstron. Jeżeli narzędzie zostanie poprawnie wykorzystane, wybrane strony będą częściej indeksowane. Warto pomyśleć o tym w kontekście najważniejszych dla nas podstron. Google szybciej zauważy zmiany, które zostały na nich wprowadzone.
Gdzie jest idealne miejsce na sitemap?
Aby prawidłowo ulokować mapę strony, skorzystaj z Google Search Console. W panelu po lewej stronie znajdziesz sekcję Sitemap. Podaj adres, pod jakim znajduje się plik z gotową mapą strony. Następnie kliknij „Prześlij”.
Innym sposobem jest skorzystanie z pliku Robots.txt. Na jego końcu zawrzyj ścieżkę dostępu do mapy strony internetowej: http://xyz.pl/lokalizacja_mapy_witryny.xml.
Mapa strony i jej wpływ na pozycjonowanie
Jeżeli mapa strony internetowej zostanie przygotowana poprawnie, możesz osiągnąć wiele korzyści z pozycjonowania witryny, jak i optymalizacji user experience. Warto przyłożyć się do tego zadania. Indeksowanie strony internetowej będzie dzięki temu o wiele prostsze.