Wyszukiwarki są maszynami odpowiedzialnymi za ludzkie zapytania. Powstały, aby odkrywać, rozumieć i organizować zawartość Internetu. Poprzez skanowanie witryn, roboty wyszukiwarki zbierają informacje, dzięki którym mogą indeksować witryny na konkretnych pozycjach w rankingu Google, bazując na jakości treści i zawartości.
Co to jest crawler?
Crawlowanie, czyli skanowanie strony to proces, podczas którego poprzez specjalne programy komputerowe (boty wyszukiwarek lub pająki), przeszukiwany jest Internet, w celu zbierania informacji o dostępnych witrynach internetowych. Zebrane dane są podstawą do indeksowania stron w wynikach wyszukiwania Google.
Przeczytaj również
Boty wyszukiwarki odwiedzając stronę internetową, sprawdzają jej zawartość, analizują treści, linki, multimedia, a także pozostałe elementy.
Zasady działania wyszukiwarki Google
- Crawrlowanie strony — roboty wyszukiwarki przeczesują internet, aby znaleźć nowe, jak i istniejące strony. Pobierana jest ich zawartość, identyfikowane są wszystkie linki prowadzące do innych stron. Proces jest nieustannie powtarzany, co gwarantuje śledzenie zmian zachodzących na każdej witrynie.
- Renderowanie — gdy roboty wyszukiwarki pobiorą stronę, muszą zrozumieć, jak jest ona wyświetlana dla użytkownika. Wyszukiwarka symuluje działanie przeglądarki, uruchamiając kod JavaScript i obserwując, jakie zmiany zachodzą na witrynie.
- Indeksowanie — robot indeksujący dodaje stronę do indeksu wyszukiwarki. Jest to ogromna baza danych zawierająca informacje o wszystkich stronach.
- Rankingowanie — gdy pojawia się zapytanie użytkownika, system przeszukuje indeks, w celu wyświetlenia najodpowiedniejszych witryn. Rankingowanie obejmuje ocenę, które strony warto zaprezentować użytkownikowi, pod względem jakości treści, ilości i jakości linków, wieku domeny czy historii wyszukiwania użytkownika.
Jakie czynniki wpływają na crawler Google?
Jest wiele czynników, które decydują o tym, jak często roboty wyszukiwarki odwiedzają i skanują strony internetowe. Nie odbywa się to z taką samą częstotliwością dla wszystkich witryn.
Zawartość i częstotliwość aktualizacji
Często aktualizowane strony są regularnie skanowane przez boty. Wyszukiwarki chcą dostarczać użytkownikom najnowsze informacje, dlatego chcą na bieżąco śledzić dynamicznie zmieniające się treści.
Jakość i wartość treści
Częściej poddawane są indeksowaniu strony, które mają wysokiej jakości zawartość. Google dąży do tego, aby użytkownik mógł zapoznawać się wyłącznie z wartościowymi treściami.
Budżet
Każda strona posiada budżet crawlowania. Jest to czas, jaki bot ma zarezerwowany na skanowanie strony. Duże strony przekraczające budżet, mogą nie zostać przeskanowane podczas jednej wizyty bota.
Struktura strony i architektura linków
Najlepiej skanowane są strony o czystej i logicznej strukturze. Jeżeli bot napotka na problemy podczas nawigacji, może to wpłynąć na częstotliwość i głębokość crawlowania.
Plik robots.txt
Odpowiada za kontrolowanie, jak często strona internetowa jest dostępna dla botów. Omijają one strony z zablokowanymi sekcjami.
Czas ładowania strony
Najmniej atrakcyjne dla botów są wolno ładujące się strony. Często odwiedzane są witryny szybkie i responsywne.
Powiązania z innymi stronami
Jeżeli na stronie znajduje się duża ilość wysokiej jakości linków, przez boty zostanie ona uznana za wartościową i będzie cieszyła się dużym zainteresowaniem.
Czym jest crawl rate limit?
Tym terminem określa się limit dotyczący ilości zapytań, jakie robot wyszukiwarki może wysłać do serwera w określonym czasie, podczas przeszukiwania witryny. Ma to na celu ograniczenie ryzyka, że crawler w jakiś sposób obciąży stronę i wpłynie negatywnie na doświadczenia użytkownika.
Najważniejszymi aspektami związanymi z limitem szybkości przeszukiwania przez Google crawler, są:
- Crawl Rate — faktyczna liczna żądań na sekundę, które roboty wysyłają do serwera.
- Crawl Demand — jeżeli serwer nie podlega częstym aktualizacjom, lub jeżeli Google zindeksuje strony jako mało ważne dla użytkownika, roboty nie będą korzystały z pełnych możliwości w zakresie szybkości przeszukiwania.
- Crawl Health — serwery odpowiadające szybko i bezbłędnie mogą liczyć na zwiększoną częstotliwość przeszukiwania. Gdy jednak sytuacja będzie odmienna, mogą wystąpić ograniczenia w crawlowaniu.
Właściciel strony internetowej ma wpływ na limit szybkości przeszukiwania poprzez zastosowanie odpowiednich narzędzi, takich jak Google Search Console. Można ustawić, jak często boty będą odwiedzały stronę. Ostatecznie jednak decyzja jest uzależniona od algorytmów wyszukiwarki.
Crawl SEO — zasady optymalizacji
Kluczowym elementem SEO jest optymalizacja crawler Google. Przede wszystkim trzeba zwrócić uwagę na:
- szybkość serwera — niska wydajność opóźnia lub utrudnia proces crawlowania. Strona będzie przeszukiwana jedynie w części lub bardzo rzadko, co może wpłynąć na aktualność informacji w indeksie wyszukiwarki;
- struktura URL — jasne, krótkie i dobrze zorganizowane adresy URL pozwalają robotom lepiej zrozumieć zawartość strony. Ma to pozytywny wpływ na ranking w wyszukiwarce;
- canonical tags — znacznik umożliwiający webmasterom wskazanie preferowanej wersji strony, gdy dostępnych jest wiele duplikatów lub podobnych treści pod różnymi adresami URL. Używając cannonical tags, można zapobiec rozproszeniu wartości strony pomiędzy różnymi wersjami. Autorytet strony na tym nie ucierpi;
- nofollow i noindex do kontroli procesu:
- nofollow — atrybut dodawany do linku, który informuje roboty, aby nie przeszukiwały i nie przypisywały wartości do linkowanego zasobu. Ma to zastosowanie, gdy link prowadzi do niskiej jakości treści,
- noindex — metatag instruujący roboty, aby nie indeksowały strony. Ma to zastosowanie, gdy właściciel nie chce, aby witryna pojawiła się w wynikach wyszukiwania.
Korzystając z wymienionych atrybutów i metatagów, webmaster ma kontrolę, jakie treści na stronie są przeszukiwane. Pozwala to skoncentrować wysiłki SEO na najważniejszych aspektach strony.
Crawler pod kontrolą
Znając zasady działania procesu crawlowania, można wykorzystać go, aby uzyskać wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania i wesprzeć działania SEO. Będzie to miało wpływ na widoczność witryny w sieci.