Handel przenosi się do internetu. Dynamiczny rozwój rynku e-commerce powoduje, że coraz więcej osób inwestuje w sklep internetowy. Czy można go założyć za darmo? Sprawdź!
Czy da się założyć darmowy sklep internetowy?
W internecie dostępne są oferty na darmowe sklepy internetowe. Są to propozycje abonamentowe. Występują jednak w ich działaniu pewne ograniczenia, przede wszystkim dotyczące transferu danych, możliwości dodawania określonej ilości produktów, braku ingerowania w wygląd platformy sprzedażowej czy używanie wyłącznie podstawowych, a nie spersonalizowanych funkcji.
Znacznie korzystniejszym rozwiązaniem jest darmowy sklep internetowy typu open source. Jest świetnym wyborem dla małych firm oraz początkujących osób chcących spróbować swoich sił w branży e-commerce. Warto zaznaczyć, że nie są to propozycje odpowiednie dla dużych, zaawansowanych biznesów, a wyłącznie dla małych sklepów i osób prywatnych.
Jaki bezpłatny sklep internetowy warto wybrać?
Gdy pojawia się pomysł na biznes, warto przemyśleć, na jaką skalę chcesz prowadzić działalność sprzedażową, jak duży ruch będzie generowała Twoja platforma, a także jakim budżetem dysponujesz. To pozwoli na wybranie odpowiedniego wariantu sklepu internetowego.
Platformy open source
Instalacja odbywa się na własnym serwerze, co oznacza, że stajesz się właścicielem sklepu internetowego. Do dyspozycji jest wiele możliwości oraz funkcji rozwijanych przez programistów na całym świecie. Są one skalowalne i umożliwiają przyszły rozwój. Choć do dyspozycji jest darmowy sklep internetowy, aby zyskać w nim dodatkowe funkcjonalności, trzeba dokupować płatne wtyczki.
Platformy open source są skierowane do osób, które chcą mieć sklep internetowy na własność, ale posiadają już średnio-zaawansowaną wiedzę o e-commerce. Jest to dobry początek dla biznesów, które chcą wejść na rynek zagraniczny i przewidują dynamiczny rozwój.
Prosty darmowy sklep internetowy, który powstaje na platformie open source wyróżnia się:
- możliwością rozwoju i ingerowania w wygląd,
- darmowym skryptem, brakiem opłat licencyjnych, częstymi aktualizacjami,
- wieloma bezpłatnymi dodatkami oraz funkcjonalnościami,
- elastycznym designem,
- bardzo dużą ilością wtyczek,
- dostępem do kodu źródłowego i możliwością jego edycji,
- możliwością optymalizacji sklepu i poprawy pozycjonowania SEO,
- wsparciem technicznym,
- dużą społecznością.
Oczywiście platformy open source nie są pozbawione wad:
- trzeba zapłacić specjaliście za konfigurację i wdrożenie, chyba że we własnym zakresie posiada się niezbędną do tego wiedzę,
- integracja z ERP (system magazynowo-księgowy) nie zawsze działa poprawnie,
- nie ma automatycznych aktualizacji,
- niezbędne jest zadbanie o bezpieczeństwo danych we własnym zakresie,
- samodzielnie trzeba dostosować sklep do obowiązujących przepisów.
Najpopularniejsze platformami open source, na których można otworzyć bezpłatny sklep internetowy, to: WooCommerce, PrestaShop, osCommerce, OpenCart.
WooCommerce + WordPress
WooCommerce to dodatek do znanej platformy zarządzającej treściami, jakim są WordPress. Platforma jest idealnym rozwiązaniem dla osób uwielbiających intuicyjne środowiska pracy. Oferuje bogate możliwości personalizacji i jest darmowa. Jest możliwość wprowadzania wielu zmian, dbania o rozwój. Liczne rozszerzenia pozwalają dostosować sklep do potrzeb klientów. Można korzystać z wielu wersji językowych, walut, rozwiązań kurierskich, logistycznych i płatniczych.
PrestaShop
Innowacyjne, kompletne i skuteczne rozwiązanie, dzięki któremu może powstać prosty darmowy sklep internetowy. Aby rozpocząć działalność trzeba mieć jednak hosting i własną domenę. Wygląd sklepu można stworzyć z gotowych szablonów, ale jeżeli zależy nam na czymś ekstra, zalecane jest zdecydowanie się na indywidualny projekt graficzny.
Profesjonalna platforma sprzedażowa, jaką jest PrestaShop umożliwia zarządzanie produktami, zamówieniami, relacjami z klientami, obserwację statystyk. W standardzie dostępne jest zarządzanie magazynem, eksport produktów ze sklepu na platformy aukcyjne, porównywanie produktów, nieograniczona liczba wysyłek, płatności kartą kredytową, przelewem bankowym, newsletter, wybór języka, walut.
osCommerce
Najstarsza darmowa platforma sklepu internetowego, prosta i użyteczna, przystosowana do potrzeb małych biznesów. Zawiera mechanizmy prezentacji produktów, system logowania klientów, system recenzji, informowanie o produktach, newsletter, moduł promocji. Z poziomu panelu administracyjnego można dodawać towary, obsługiwać zamówienia, konfigurować sklep. Obsługuje wiele języków i walut.
OpenCart
Udział tej platformy na polskim rynku jest dość mały, ale obsługuje ona ponad 500 tysięcy sklepów. Umożliwia zarządzanie wieloma punktami sprzedażowymi z jednego panelu administracyjnego. Te same produkty mogą pojawiać się w różnych sklepach w odmiennych cenach. OpenCart to darmowa platforma sklepu internetowego łatwa w obsłudze, dostępnych jest wiele motywów i wtyczek, a konfiguracja i instalacja nie zajmują wiele czasu.
Ile można zarobić, prowadząc darmowy sklep internetowy?
Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, wszystko zależy od wielu czynników: oferowanych produktów, narzucanej marży, formy sprzedaży. Najlepiej sprzedają się odzież, dodatki i akcesoria, książki, płyty, filmy, multimedia i elektronika. Dużą popularnością cieszą się również produkty związane za zdrowym stylem życia, akcesoria dla zwierząt, meble oraz dekoracje wnętrz.
Należy przyjąć, że bezpłatny sklep internetowy powinien zacząć na siebie zarabiać do 6 miesięcy od jego startu. Taka zasada obowiązuje dla większości biznesów.
Darmowy sklep internetowy – podsumowanie
Istnieje wiele platform e-commerce, na których można założyć prosty darmowy sklep internetowy. Największą popularnością cieszą się m.in. WooCommerce i PrestaShop. Są dostosowane do różnych modeli biznesowych. Co ważne, prosty i intuicyjny sklep online można założyć za darmo, ale w miarę rozwoju biznesu trzeba liczyć się z koniecznością zainwestowania w rozwój.