Software house Grupa Improve Sp. z o.o. - ul. Marcelińska 94B/181 Poznań
Wróć

Różne metody testowania aplikacji

Różne Metody Testowania Aplikacji - Grupa Improve zdjęcie nr 13

Dostępnych jest wiele technik testowania oprogramowania, w celu upewnienia się, że aplikacja działa zgodnie z założeniami, bez żadnych błędów. Sprawdź, które praktyki są najskuteczniejsze.

Czym jest testowanie aplikacji?

Testowanie oprogramowania ma na celu identyfikację różnego rodzaju błędów i niedociągnięć uniemożliwiających prawidłowe działanie aplikacji. Jest to przedostatni etap, przed wprowadzeniem produktu na rynek. Sprawdzane są specyfikacje techniczne, funkcjonalność, wydajność, szybkość, przyjazność dla UX/UI oraz wiele innych. 

Przeczytaj również

Testerzy po sprawdzeniu wszystkich istotnych czynników raportują wyniki, a deweloperzy naprawiają ewentualne błędy, ulepszając tym samym aplikację. Dopiero wtedy produkt jest gotowy, aby zaprezentować go użytkownikom. 

Metody testowania aplikacji — ręczne i automatyczne

Ręczne testowanie aplikacji

Analiza i sprawdzanie kodu odbywają się ręcznie przez testera. Sprawdzane są wszystkie istotne elementy mające wpływ na sprawność aplikacji. Kontrola jest na podstawie unikalnych scenariuszy testowych z perspektywy użytkownika końcowego.

Automatyczne testowanie aplikacji 

Testerzy wspierają się narzędziami i skryptami, które automatyzują część procesu, w tym analizę otrzymanych wyników. Testy automatyczne są o wiele bardziej niezawodne niż ręczne, ale ich jakość jest uzależniona od napisanego skryptu. Najlepiej sprawdzają się w przypadku dużych projektów wymagających stałej weryfikacji poszczególnych etapów wdrażania. 

Automatyczne metody testowania oszczędzają czas i pieniądze, ale nie są w stanie zastąpić cząstki ludzkiej w zakresie wykrywania niektórych błędów. Ma to szczególne znaczenie w przypadku testowania użyteczności oprogramowania. Tylko człowiek jest w stanie realnie ocenić, czy użytkownik końcowy będzie usatysfakcjonowany z poziomu funkcjonalności aplikacji.

Metodyka testowania — testy funkcjonalne i niefunkcjonalne

Rozróżnienie to dzieli testy na aspekty, które sprawdzają. Sprawdź, jakie obszary aplikacji są poddawane weryfikacji. 

Testy funkcjonalne

Główna uwaga jest skupiana na aspektach biznesowych aplikacji. Sprawdzane są jej funkcje i cechy, zgodność z wyznaczonymi kryteriami. Weryfikuje się, czy produkt spełnia początkowe założenia klienta. 

Testy funkcjonalne są przeprowadzane w określonej kolejności:

  1. Testy jednostkowe — na etapie tworzenia aplikacji. Testowane są poszczególne jednostki oprogramowania. 
  2. Testy integracji — sprawdzają, czy moduły oraz usługi wewnątrz aplikacji poprawnie ze sobą współpracują. Kontroli podlegają całe segmenty — czy interakcja jest płynna np. czy aplikacja jest połączona właściwie z bazą danych.
  3. Testy systemu — kontrola błędów i awarii w aplikacji. Oceniana jest funkcjonalność systemu, zanim aplikacja zostanie wprowadzona na rynek.
  4. Testy akceptacyjne — test przed akceptacją efektu końcowego przez klienta. Ostateczna weryfikacja, czy aplikacja nie posiada błędów, jest zgodna z wymaganiami biznesowymi, jest na odpowiednim poziomie funkcjonalna.

Testy niefunkcjonalne

Sprawdzane są wydajność, niezawodność, skalowalność, bezpieczeństwo i użyteczność aplikacji. Celem testów jest poprawa jakości i ulepszenie oprogramowania. Wykonuje się je po przeprowadzeniu testów funkcjonalnych.

Testy bezpieczeństwa

Ustalenie, czy w aplikacji nie występują luki w zabezpieczeniach, które zwiększałyby zagrożenie ataków hakerskich. 

Testy wydajności

Kontroli podlega, jak aplikacja zachowuje się w różnych warunkach. Testom poddawane są szybkość, skalowalność oraz stabilność oprogramowania.

Testy użyteczności

Inaczej testowanie UX. Sprawdza, czy aplikacja jest łatwa i przyjazna dla użytkownika. Sprawdzane są aspekty wizualne i funkcjonalne, w celu zapewnienia maksymalnej wygody w obsłudze.

Testy zgodności 

Test oprogramowania sprawdza, czy jest ono dostosowane do pracy w różnych warunkach, z uwzględnieniem rodzaju sprzętu, systemów operacyjnych, sieci, przeglądarek i wielu innych. 

Testy regresji

Cześć środowiska zalicza je do testów funkcjonalnych, ale są one powiązane zarówno z testami jednostkowymi, jak i wydajności (testy niefunkcjonalne). Wykonuje się je za każdym razem, gdy do aplikacji dodawany jest nowy moduł. Kontroli podlega, czy wprowadzone zmiany nie wpłynęły negatywnie na jej funkcjonowanie. 

Metodologia testowania oprogramowania — testy białoskrzynkowe, czarnoskrzynkowe, szaroskrzynkowe

Testy białoskrzynkowe

Testerzy oceniają funkcjonalność oprogramowania, bez znajomości wewnętrznej struktury kodu. Porównują wartości wejściowe z wyjściowymi. Test można przeprowadzić na każdym etapie funkcjonalnego testowania oprogramowania.

Testy czarnoskrzynkowe

Tester widzi wewnętrzną strukturę lub kod aplikacji. Pozwala znaleźć luki w projekcie lub błędy w logice biznesowej. Wykonywane są na poziomie jednostkowym. 

Testy szaroskrzynkowe

Stanowią połączenie testowania białoskrzynkowe i czarnoskrzynkowego. Tester ma częściową wiedzę na temat wewnętrznej struktury lub kodu aplikacji. 

Metodyki testowania oprogramowania — jakość ma największe znaczenie

Tworząc aplikację, nie trzeba wykonywać wszystkich wymienionych wyżej rodzajów testów. Każdy projekt jest inny, wymaga innego zestawu narzędzi badawczych. Najważniejsze jest, aby mieć pewność, że wypuszczając projekt na rynek, jest on w pełni bezpieczny i funkcjonalny, zgodny z oczekiwaniami użytkownika końcowego. 

Sprawdź usługi naszego software house

Ostatnie wpisy blogowe

Umów sięna darmową konsultację