Rozwój e-commerce powoduje, że przedsiębiorcy muszą inwestować w nowe rozwiązania ułatwiające zakup towarów przez internet. Ważnym obszarem automatyzacji procesów biznesowych jest platforma B2B.
Platforma B2B – co to jest?
Każdy przedsiębiorca zajmujący się sprzedażą hurtową powinien zainteresować się tematem platformy B2B. Platforma sprzedażowa B2B, czyli business to business jest niezawodnym narzędziem wykorzystywanym do wymiany handlowej pomiędzy dwoma firmami. Skierowana jest do klientów biznesowych, umożliwia prowadzenie skutecznej sprzedaży hurtowej, nie musi być ogólnodostępna.
Z platformy B2B najczęściej korzystają hurtownie, firmy, dystrybutorzy oraz producenci. Pozwala na nawiązywanie cyklicznych kontaktów z dostawcami biznesowymi i prowadzenie na szeroką skalę dystrybucji.
W jakim celu można wykorzystać platformy handlowe B2B?
Najpowszechniejszym wykorzystaniem B2B jest sprzedaż hurtowa, pełni ona rolę sklepu internetowego dla firm. Umożliwia automatyzację procesów sprzedażowych, można zintegrować ją z systemem magazynowym, co zagwarantuje wysyłanie zamówień do konkretnych odbiorców.
Systemy informatyczne B2B świetnie sprawdzają się także w przedsiębiorstwach produkcyjnych. Można zintegrować ją z systemami dostawców części czy surowców. Gdy będą znajdowały się na niskim poziomie, automatycznie zostanie zlecona nowa dostawa.
Parametry, jakie można ustawić w systemie B2B, są naprawdę różne. Istnieje możliwość ustawienia limitu cen, w jakich system automatycznie wysyłał będzie zamówienie. Jeżeli przekroczona zostanie określona kwota, niezbędna będzie autoryzacja transakcji.
Niemniej jednak to właśnie sprzedaż hurtowa wiedzie prym w sektorze platform B2B. Wykorzystywane są w różnych branżach, m.in. w handlu detalicznym, HoReCa, firmach produkcyjnych. Jeżeli chodzi o handel detaliczny, platformy B2B umożliwiają wygodne złożenie zamówienia przez kontrahenta. Nie ma konieczności angażowania przedstawicieli handlowych, aby dokonać sprzedaży. Zmniejsza to koszty prowadzenia działalności. Ponadto, działanie systemu B2B jest możliwe 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę. Przyjmowanie zamówień może odbywać się w dowolnym momencie.
Jakie korzyści dla firmy przynosi platforma B2B?
- Zmniejszenie ilości pomyłek przy przyjmowaniu i realizowanie zamówień.
- Sprawna komunikacja z kontrahentami.
- Niskie koszty obsługi.
- Automatyzacja wielu czynności zmniejsza czas, jaki pracownicy muszą poświęcić na realizację zamówienia.
- Osiąganie znacznie lepszych wyników sprzedaży.
- Transakcje online bez prowizji.
- Stały dostęp do kompletnej oferty produktów.
- Składanie zamówień bez kontaktu ze sprzedawcą.
- Całodobowa sprzedaż.
Najważniejsze funkcje, jakimi dysponują portale B2B
Kluczem do efektywnego działania platformy sprzedażowej B2B jest dostępność atrakcyjnych funkcji ułatwiających zarządzanie. Do najpopularniejszych należą:
- integracja z programem handlowo-magazynowym,
- stały dostęp do oferty produktowej,
- samoobsługowy panel klienta – możliwość ustawienia spersonalizowanej oferty, samodzielne składanie zamówień, zapytania ofertowe,
- rozbudowana baza kontrahentów – dostępna jest historia współpracy,
- elastyczny komunikator – dostępna jest historia konwersacji z kontrahentami,
- ogłoszenia i promocje – platforma sprzedażowa B2B umożliwia skierowanie komunikatu reklamowego do konkretnej grupy odbiorców,
- powiadomienia mailowe i newslettery – pakiet funkcji umożliwiających przekazywanie klientom konkretnych ofert, powiadomień i przypomnień o aktualnych promocjach, jak i ofercie.
Integracja platformy B2B z systemem handlowym – czy to się opłaca?
Jeżeli korzystasz już z systemu handlowo-magazynowego, platforma handlowa B2B może zostać z nim zintegrowana, w celu osiągnięcia dodatkowych korzyści, ułatwienia zarządzania.
Platforma B2B może pobrać z systemu handlowo-magazynowego faktury i płatności, a także dane kontrahentów i informacje dotyczące produktów, czyli przede wszystkim ceny i stan magazynowy. Proces integracji odbywa się dwukierunkowo: platforma sprzedażowa wysyła do systemu handlowego kompletne zamówienia B2B.
Korzystając z integracji, stany magazynowe oraz ceny są zawsze aktualne. Nie ma konieczności ręcznego przepisywania zamówień B2B, co oszczędza czas i minimalizuje ryzyko popełnienia błędów.
Gotowy a dedykowany system sprzedaży B2B
Poszczególne rozwiązania oferują dostęp do zróżnicowanych funkcji. Możemy wykonać dla Ciebie dedykowaną platformę sprzedażową B2B z rozwiązaniami sprawdzającymi się tylko i wyłącznie w Twojej działalności. Szyta na miarę potrzeb klienta platforma jest intuicyjna, prosta w obsłudze, wspiera realizowanie konkretnych celów biznesowych.
Dla małych i średnich przedsiębiorców, pod względem kosztów, lepszym wyborem jest gotowa platforma B2B. Duże firmy mogą jednak pozwolić sobie na znacznie bardziej intuicyjne rozwiązanie.
Reasumując, wiele korzyści dla firm, hurtowni oraz dystrybutorów przyniosą platformy B2B. Zarządzanie sprzedażą, jak i kontaktem z kontrahentami odbywać się będzie w automatyczny sposób.