Web scraping umożliwia pozyskiwanie danych z witryny internetowej poprzez automatyczne gromadzenie informacji, sortowanie i ich wykorzystywanie. Jest to przydatne narzędzie w szczególności dla programistów i analityków, którzy mogą śledzić aktualne trendy i wykonywać analizy konkurencji.
Scraping – definicja
Technika pozyskiwania danych polega przeglądaniu stron internetowych, wyszukiwaniu istotnych informacji i ich pobieraniu w celu poddania dalszym analizom. Umożliwia gromadzenie dużej ilości danych, co z analitycznego punktu widzenia ma bardzo dużą wartość. Nie wszystkie podejmowane przez programistów i analityków działania są jednak legalne, a cały proces wymaga doświadczenia oraz poświecenia dużej ilości czasu.
Przeczytaj również
Rodzaje web scrapingu
Web scraping naturalny uważany jest za najprostszy, ze względu na ręczne wyszukiwanie i kopiowanie danych ze stron internetowych. Technika zajmuje jednak bardzo dużo czasu, często jest przytłaczająca, ze względu na konieczność obsługi dużej ilości danych.
Popularnym w dużych firmach rozwiązaniem jest automatyczne scrapowanie danych z wykorzystaniem oprogramowania lub skryptu. Ta technika umożliwia szybkie przeszukanie zawartości strony internetowej i wyodrębnienie najważniejszych danych. Aby wdrożyć to rozwiązanie, potrzebna jest wiedza programista. Można liczyć jednak na wysoką wydajność procesu.
Gdzie znajduje zastosowanie web scraping?
Wykorzystanie sracpingu jest powszechne w wielu branżach. Najczęściej korzystają z niego firmy, które chcą monitorować ceny produktów u konkurencji, aby tworzyć dla swoich klientów najkorzystniejsze oferty.
Scrapowanie jest przydatne podczas zbierania danych przez analityków, w celu tworzenia raportów. Korzystają z niego również dziennikarze prowadzący śledztwo i potrzebujący dostępu do najnowszych wiadomości.
Tak naprawdę ze scrapowania korzysta większość przedsiębiorców, w mniejszym lub w większym stopniu, aby śledzić na bieżąco ruchy konkurencji. Choć ta technika wiąże się z kontrowersjami dotyczącymi legalności, jest skutecznym narzędziem do gromadzenia i wyszukiwania danych z Internetu.
Czy web scraping jest legalny?
Kwestia legalności web scrapingu jest uzależniona od wielu czynników. W Stanach Zjednoczonych ta technika jest dopuszczalna, ale po spełnieniu kilku warunków:
- gromadzenie wyłącznie publicznie dostępnych danych i nienaruszających praw autorskich,
- niedopuszczalne jest scrapowanie na stronach, w których regulaminie znajduje się zapis tego zakazujący. Dotyczy to również ogólnodostępnych stron.
Samo scrapowanie danych w Polsce nie jest nielegalne, ale można zbierać wyłącznie dane ogólnodostępne, których pobranie nie będzie naruszało praw autorskich i prywatności użytkownika. Trzeba również mieć na uwadze zasady RODO w kontekście przetwarzania danych, aby działać zgodnie z przepisami.
Zatem, czy web scraping jest legalny? Jest to uzależnione od rodzaju gromadzonych danych, sposobu ich wykorzystania, a także prawa obowiązującego w danym kraju. Jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości, przed scrapowaniem warto skonsultować się ze specjalistą w tej dziedzinie, aby uniknąć naruszenia praw autorskich oraz etycznych.
W czym pomaga scrapowanie danych?
Zbieranie dużej ilości danych jest czasochłonne, wymaga dużych nakładów pracy, a wdrażając automatyczny scraping można uczynić ten proces o wiele prostszym. Możesz uzyskać dostęp do danych, których wyszukiwanie ręczne jest utrudnione. Jest to bardzo duża pomoc dla osób prowadzących badania rynkowe
Web scraping znajduje zastosowanie w wielu branżach. Mogą korzystać z niego zarówno małe i duże firmy, jak i indywidualni użytkownicy. W branży e-commerce umożliwia łatwe porównywanie cen, a w marketingu analizy trendów rynkowych.
Technika scrapingu jest prosta w nauce i wdrożeniu, choć wymaga wiedzy programistycznej. Natomiast poradzi sobie z tym niemal każdy początkujący użytkownik obeznany w kwestiach wyszukiwania danych.
Choć kwestie legalności scrapingu wzbudzają kontrowersje, postępując zgodnie z zasadami i pozyskując wyłącznie ogólnodostępne dane, nie łamiesz prawa. Dużą wartością dla Twojej firmy jest monitorowanie cen produktów u konkurencji czy śledzenie ich poczynań w kwestii tworzenia ofert dla klientów. Możesz na tej podstawie wdrażać innowacyjne metody i zaplanować działania, dzięki którym wyprzedzisz konkurencję.
Wyzwania związane ze scrapingiem
Scrapowanie, choć wydaje się proste, jest czasochłonnym procesem, a w dodatku nie z każdej strony w łatwy sposób uda się pobrać dane. Te o skomplikowanej strukturze i dynamicznej zawartości wymagają podejścia ze strony doświadczonego programisty.
Kolejną kwestią jest dalsza analiza pozyskanych danych. Trzeba ustalić schemat działania, aby osiągnąć pożądane rezultaty. Wrażliwe są również kwestie prywatności, których należy przestrzegać, aby nie łamać prawa. Wiele firm w regulaminach stron zapisuje kwestie dotyczące zbierania i wykorzystywania danych. Ich nieprzestrzeganie może wiązać się z konsekwencjami prawnymi.
Mądrze wykorzystując scraping do celów firmowych, możesz jedynie na nim zyskać, bez naruszenia kwestii prawnych.