Pozycjonowanie stron internetowych wiąże się z działaniami na witrynie, jak i poza nią. Działania na zewnętrznych portalach określane są jako off site SEO. Co to dokładnie oznacza? Jak przygotować skuteczną strategię, aby wzmocnić efekty pozycjonowania strony www?
Co to jest off page SEO?
Offsite SEO to działania związane z pozycjonowaniem strony, które są realizowane poza docelową witryną. Mają na celu jej przedstawienie jako godnej zaufania, odznaczającej się wysoką jakością. Wśród działań, które można wdrożyć znajdują się:
- budowanie liczby wartościowych linków zwrotnych,
- dbanie o jakość profili linków zwrotnych,
- zwiększenie świadomości marki,
- zwiększenie popularności i autorytetu marki,
- zachęcenie do zaangażowania użytkowników.
Dlaczego off site SEO to ważna strategia pozycjonowania?
Każdy, kto zajmuje się pozycjonowaniem stron internetowych, marzy, aby witryna odniosła sukces i znalazła się wysoko w wynikach wyszukiwania. Na drodze można jednak napotkać wiele trudności: silną konkurencję oraz wiele czynników rankingowych do spełnienia. Google nie daje oficjalnych wskazówek, jakie elementy strategii SEO uznaje za najważniejsze. Trzeba jedynie opierać się na wskazówkach specjalistów i działać w zgodzie z własną intuicją.
Przeczytaj również
Najgorszym, co można zrobić jest skupienie się wyłącznie na działaniach on site SEO. Niestety, wielu tak robi, dlatego efekty pozycjonowania nie są zadowalające. Warto więc zastosować linkowanie zewnętrzne obowiązujące w ramach off site SEO, które uważane jest za jeden z kluczowych czynników wpływających na ranking strony w Google.
Jak przeprowadzić audyt off site SEO?
Zanim zaczniesz jakiekolwiek działania związane z linkowaniem zewnętrznym, najpierw przeanalizuj aktualną sytuację. Pomoże w tym audyt. Zbadasz z jego pomocą linki przychodzące, sprawdzisz ich zróżnicowanie, jakość, a także rodzaje stron linkujących.
Przydatnymi narzędziami, z których możesz skorzystać, są:
- Googlec Search Console – określa, jakie podstrony mają najwięcej linków przychodzących i z jakich domen pochodzi ich najwięcej. Dostępne są również informacje o najnowszych linkach.
- Ahrefs – szeroko rozbudowane narzędzie umożliwiające analizowanie linków zewnętrznych. Można sprawdzić łączną liczbę backlinków, liczbę domen linkujących, a także moc serwisu wynikającą z liczby linków.
Najważniejsze zasady linkowania zewnętrznego
Przestrzeganie kilku podstawowych zasad jest bardzo pomocne, jeżeli chcesz osiągnąć dobre rezultaty z wdrażanych rozwiązań off page SEO.
Przy off-page SEO liczy się jakość, a nie ilość
Im więcej linków posiadasz, tym lepiej. To oczywiste, ale jeszcze ważniejsza jest ich jakość. Większą wartość mają linki ze stron zewnętrznych, które cieszą się bardzo dużym autorytetem. Nie wiesz, jak rozpoznać, czy link jest wartościowy?
Przede wszystkim pozyskuj linki nie z katalogów SEO, a katalogów stron. Nie decyduj się na masowe wpisy na słabych portalach, a na wysokiej jakości artykuły na branżowych serwisach.
Linkowanie zewnętrzne powinno być tematyczne
Google oczekuje wysokiej jakości. Nie ma sensu działać masowo, ponieważ nie uda się osiągnąć zadowalających efektów. Zamiast kierować linkowanie zewnętrzne na wielotematyczne serwery, warto znaleźć strony zbliżone tematycznie do branży, w jakiej działasz. Pamiętaj, aby otaczać się specjalistami, wysokiej jakości treściami i wyszukiwać linki z konkretnymi słowa kluczowymi.
Wdrażaj różne działania
Google nie lubi stron, które działają tylko i wyłącznie według jednego schematu. Twoja strategia pozycjonowania powinna być różnorodna, a jednocześnie zapewniać naturalny wzrost zainteresowania wokół strony. Warto zatroszczyć się o zróżnicowanie profili linków, linkowanie do różnych stron docelowych, a także różnicowanie anchorów.
Zadbaj o wzmocnienie linków zewnętrznych
Możesz samodzielnie zwiększyć moc pozyskiwanego linku. Jeżeli linkujesz do swojej strony z poziomu forum, zadbaj, aby Twoje konto było aktywne i rozbudowane. Bierz udział w dyskusjach, zbuduj zaufanie wśród tej społeczności.
Jak zdobywać linki zewnętrzne?
Część linków możesz zdobyć samodzielnie poprzez umieszczenie wpisów na wybranych stronach internetowych. O niektóre linki trzeba będzie się postarać.
Samodzielnie umieścić linki zewnętrzne możesz:
- w serwisach informacyjnych i poradnikach,
- w serwisach ogłoszeniowych,
- na blogach tematycznych,
- na formach tematycznych,
- w serwisach z recenzjami i opiniami,
- w katalogach firm,
- w mediach społecznościowych.
Innymi sposobami na zdobywanie linków zewnętrznych są:
- rozsyłanie informacji prasowych – pochwal się swoimi osiągnięciami. Zastanów się, gdzie warto umieścić informacje o Twojej działalności. Możesz przygotować ważne badania branżowe, wydać e-book lub udzielić wywiadu branżowego;
- wymiany treści – warto rozpocząć współpracę z właścicielem innej strony internetowej o zbliżonej tematyce. Zaproponuj wpis gościnny. Warto również pomyśleć o publikacji artykułów sponsorowanych;
- przeszukiwanie opublikowanych wpisów – warto pozyskać linki z artykułów, które już zostały opublikowane i cieszą się popularnością. Musisz jednak zaproponować korzyść dla właściciela serwisu, aby zgodził się na ich przekazanie. Dobrym sposobem jest propozycja rozwinięcia artykuły o znaczący, bardziej aktualny aspekt;
- odzyskiwanie linków – możesz wyszukać artykuły, w których znajdują się Twoje grafiki lub fragmenty treści. Powołując się na prawo autorskie, możesz zażądać dodania odnośnika do Twojej strony w opublikowanym artykule.
Off site SEO vs on site SEO – podstawowe różnice
On-site SEO oraz off site SEO to terminy odnoszące się do różnych technik optymalizacji strony. Działania on-site odbywają się w obrębie strony internetowej i polegają na jej optymalizacji, technicznych aspektach, a także aktualizacji treści. Podstawowymi czynnościami są m.in. przyspieszenie ładowania strony internetowej, praca nad hierarchią nagłówków oraz wiele innych.
Działania off-site odbywają się poza witryną i zwykle nie ma nad nimi pełnej kontroli. Google bierze pod uwagę wiele czynników wartościujących strony www. Linkowanie zewnętrzne to jeden z ważniejszych aspektów.
Dlaczego działania off site SEO są tak istotne? Podsumowanie
Na skuteczne pozycjonowanie strony internetowej wpływ ma wiele czynników. Musisz popracować zarówno na wewnętrznymi, jak i zewnętrznymi strukturami. Bez wątpienia stawiając off site SEO vs on site SEO, oba te obszary są równie istotne, choć obejmują inny zakres, koniecznych do wdrożenia działań.
Nie bagatelizuj linkowania zewnętrznego, zadbaj o wysoką jakość linków, a uzyskasz wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania Google.