Gdy powstała globalna sieć internetowa, nikt nie przypuszczał, że rozrośnie się ona do aż tak dużych rozmiarów. W internecie dostępne jest aż ok. 1,94 mld stron internetowych. Samych użytkowników nieustannie przybywa. Algorytmy Google są stale aktualizowane, ze względu na zmieniające się potrzeby oraz chęć dopasowania wyszukiwarek Google do potrzeb użytkowników.
Czym jest algorytm wyszukiwarki Google?
Algorytm to zbiór czynności, jakie należy wykonać, aby osiągnąć zamierzony efekt. W przypadku algorytmów wyszukiwania Google jest to wyświetlanie wartościowych stron użytkownikom internetu.
Przeczytaj również
Najważniejsze aktualizacja algorytmu Google na przestrzeni lat
Na końcowy efekt widoczny w SERPach, składa się kilkanaście algorytmów, które segregują, klasyfikują i ocenianą strony. Jak wszystko, podlegają również ewolucji. Dawniej zmiany w algorytmach zdarzały się bardzo rzadko, obecnie wprowadzane są na bieżąco, niemal codziennie, w mniejszym lub większym stopniu. Oto najważniejsze z nich:
Aktualizacja algorytmu PageRank
Jest to pierwszy algorytm wykorzystywany do oceny stron w dopiero powstającej wyszukiwarce. Został utworzony przez Larrego Pagea oraz Siergieja Brina, w ramach projektu naukowego na Uniwersytecie Standford w 1996 roku. Opierał się na prostym założeniu: najbardziej wartościowe są strony internetowe z dużą ilością odnośników z innych źródeł. Uzyskują w ten sposób wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.
Współczynnik określał wartość strony od 0 do 10. Niestety, tym algorytmem łatwo można było manipulować, poprzez dodawanie strony do tzw. farm linków czy nadmierne stosowanie słów kluczowych w znaczniku meta keywords, dlatego aktualizacja algorytmu była jedynie kwestią czasu.
Gdy pojawiły się algorytmy Panda i Pingwin, PageRank został zmarginalizowany, a całkowite jego wycofanie nastąpiło w 2016 roku.
Aktualizacja algorytmu Panda
Algorytm powstał w odpowiedzi na spam oraz nieuczciwe techniki pozycjonowania. Jego twórcą jest inżynier Navneet Panda. Obowiązuje od 23 lutego 2011 roku. Początkowo był to filtr, a częścią głównego algorytmu wyszukiwarki stał się w styczniu 2016 roku.
Google zdecydowało się na wprowadzenie Pandy, aby walczyć ze stronami słabej jakości, które powielają treści. Algorytm podnosił wartość stron publikujących wysokiej jakości content, a obniżał te, które nie spełniały kryteriów Google. Niektóre serwisy musiały również liczyć się z dotkliwymi karami, z czego najpoważniejsze było trwałe usunięcie z indeksu.
Początkowo, Panda aktualizowana była co miesiąc. Od 2013 roku zmiany wprowadzane są w połączeniu z aktualizacjami algorytmu głównego. Aby tworzyć stronę zgodną z wytycznymi Google, należy wystrzegać się:
- treści słabej jakości, generowanych automatycznie,
- kopiowania treści z innych stron,
- upychania w tekstach słów kluczowych,
- tworzenia treści wprowadzających użytkowników w błąd/
Aktualizacja algorytmu Page Layout / Above the Fold
19 stycznia 2012 roku wprowadzono aktualizację, która uderzała w strony zamieszczające powyżej linii załamania, bardzo dużą ilość reklam oraz nieużyteczne elementy, zmuszające użytkowników do przewijania strony w dół. Google uznało to za negatywny wpływ na doświadczenia użytkownika, automatycznie wartość takich stron uległa obniżeniu.
Zdecydowano się na 3 kolejne aktualizacje algorytmów: 9 października 2012, 6 lutego 2014 oraz 1 listopada 2016 roku. Każda z kolejnych zmian wprowadzała nowe elementy layoutu, które algorytm brał pod uwagę, oceniając stronę.
Istotnym aspektem, na jaki trzeba zwrócić uwagę, jest to, czy wprowadzane działania nie blokują istotnych dla wyglądu strony plików css, js czy obrazów oraz, czy strona spełnia wymagania co do responsywności. Aby nie narazić się na utratę pozycji, trzeba jednak przede wszystkim zwracać uwagę na wygląd sekcji Above the Fold na urządzeniu mobilnym. Warto w tym celu wykorzystać Search Console (GSC) lub SurferSEO.
Aktualizacja algorytmu Pingwin
Algorytm Google powstał po to, aby oceniać jakość linków prowadzących do strony internetowej. Pojawił się 24 kwietnia 2012 roku i od tamtej pory jest jednym z najważniejszych algorytmów wyszukiwarki. Skrupulatnie sprawdza odnośniki do strony, obniża wartość tych, których linki uzna za podejrzane.
Najniżej oceniane są strony, które:
- notują gwałtowny przyrost linków w bardzo krótkim czasie,
- posiadają anchory linków zewnętrznych zawierające słowa w dopasowaniu ścisłym,
- mają odnośniki pochodzące ze słabej jakości stron lub serwisów automatycznie generujących content,
- pozyskują linki ze stron od zupełnie innej tematyce niż ich działalność.
Algorytmy, gdy wykryją próbę manipulacji profilami linków, nakładają na podstrony lub całe witryny kary.
Na przestrzeni lat, wprowadzono kilka aktualizacji, a jedna z najważniejszych miała miejsce 23 września 2016 roku. Wdrożono Pingwin 4.0, który działa w ramach algorytmu głównego w czasie rzeczywistym. Zapewnia to bieżącą ocenę stron pod kątem manipulacji profilem linków.
Aktualizacja algorytmu Pirat
Powstał po to, aby ukrócić kopiowanie treści objętych prawem autorskim. Od 2012 roku z wyszukiwarek znikają strony nieprzestrzegające prawa autorskiego, oferujące nielegalne pobieranie filmów, muzyki i oprogramowania, a także portale linkujące do tych serwisów.
Google uznało piractwo za nieetyczne i postanowiło stworzyć skuteczne regulacje w walce z nim. W 2014 roku wprowadzono aktualizację, która jeszcze bardziej zwiększyła czujność algorytmu na niezgodne z prawem praktyki.
Aktualizacja algorytmu Payday Loan
Jest to jedna z ważniejszych aktualizacji w 2013 roku. Dotknęła strony, które wypracowały wysoką pozycję w Google, korzystając z dużej ilości spamerskich linków z innych witryn. Oberwały przede wszystkim firmy pożyczkowe oraz branża pornograficzna.
Pojawiły się jeszcze dwie aktualizacje:
- Payday Loan 2.0 (16 maja 2014 roku) – obniżenie pozycji najbardziej zaspamowanych stron,
- Payday Loan 3.0 (12 czerwca 2014 roku) – odnosił się do zapytań uznawanych przez Google za spamerskie.
Od tego momentu, techniki Grey oraz Black Hat SEO stały się jeszcze bardziej ryzykowne.
Aktualizacja algorytmu Koliber
Powstał po to, aby lepiej zrozumieć intencje użytkownika, który wpisuje określone zapytanie do wyszukiwarki. Nie chodzi tylko o słowa kluczowe, ale głównie o to, jakie informacje użytkownik chce uzyskać. Algorytmy Google w nowym wydaniu dają szansę na uzyskanie wysokiej pozycji stronom, które nie zawierają słów kluczowych w dopasowaniu ścisłym, jeżeli tylko odpowiadają na zapytania użytkownika, pod względem publikowanych treści.
Aktualnie optymalizacja stron internetowych opiera się na tworzeniu przydatnych dla użytkownika treści, zamiast na upychaniu słów kluczowych. Google chce zmusić właścicieli stron do stosowania naturalnego języka przyjaznego dla ludzi, a nie tylko dla robotów.
Aktualizacja algorytmu RankBrain
Sztuczna inteligencja, która została wprowadzona do algorytmu Google w 2015 roku. Jest trzecim najważniejszym czynnikiem w ustalaniu pozycji stron internetowych. Rozwiązuje problem zawiłych zapytań wpisywanych przez użytkowników. Nie chodzi aktualnie wyłącznie o słowa kluczowe, ale jak najlepsze dopasowanie wyszukiwania do intencji użytkownika. Algorytm porównuje słowa i frazy oraz szuka powiązań między nimi. Tym sposobem, nawet strony niezawierające słów kluczowych, mogą osiągnąć wysoką pozycję.
Aktualizacja algorytmu Opos
Aktualizacje Google wprowadzone we wrześniu 2016 roku uzależniły wyniki lokalnych wyszukiwań od fizycznej lokalizacji użytkownika. Dało to szansę małym przedsiębiorcom na wypromowanie się w wyszukiwarce.
Stracili natomiast przedsiębiorcy dzielący ten sam adres z inną firmą o podobnym profilu działalności. Google postanowiło ukrócić praktyki polegające na tworzeniu wizytówek tej samej firmy z różnymi nazwami, w celu dominacji w wynikach wyszukiwania.
Firmy, które chcą osiągać wysoką pozycję w wyszukiwarce, powinny skupić się na pozycjonowaniu lokalnym, które polega przede wszystkim na ciągłej aktualizacji wizytówek Google My Business, uwzględniając lokalizację.
Aktualizacje Google Intrusive Interstitials Mobile Penalty
Są to aktualizacje algorytmu Google, które nałożyły kary na serwisy utrudniające dostęp do treści, wyświetlając użytkownikom natrętne pełnowymiarowe reklamy. Obowiązuje od 10 stycznia 2017 roku. Oczywiście nie dotyczy wszystkich wyskakujących okienek:
- informacje o plikach cookies,
- blokady wiekowe dla treści nieodpowiednich dla nieletnich.
Aktualizacja algorytmu Medical Update
Jedna z najważniejszych aktualizacji, wprowadzona w sierpniu 2018 roku. Uderzyła w strony typu Your Money Your Life, czyli związane ze zdrowiem i pieniędzmi. Google uznało te strony za wyjątkowo wartościowe i chciało ukrócić praktyki polegające na błędnym informowaniu użytkowników.
Od tego momentu bardzo duży nacisk położono na jakość treści, właściwe oznaczenie głównej zawartości strony, a także umiejscowienie elementów reklamowych w obrębie Main Content.
Aktualizacja Google March 2019 Core Update
Wprowadzone w 2019 roku aktualizacje algorytmów, poskutkowały wzrostem pozycji stron podejmujących temat zdrowia i cieszące się bardzo dużym autorytetem wśród użytkowników, oferujących jednocześnie dostęp do szerokiego zakresu tematycznego. Spadek natomiast zaliczyły niszowe strony, przekazujące informacje jedynie na temat wybranych zagadnień.
Z analiz wynika, że Google premiuje strony wyróżniające się niskim współczynnikiem odrzuceń oraz takie, na których użytkownik przebywa przez dłuższy czas. Aby utrzymać wysoką pozycję w Google, trzeba publikować wysokiej jakości treści, dopasowane do intencji użytkowników. Niezbędne jest również ograniczenie liczby pop-upów i zadbanie o szybkie ładowanie strony.
Aktualizacja September 2019 Core Update
Bardzo duża aktualizacja obejmująca główny algorytm Google. Na wyższą pozycję mogły liczyć strony dysponujące bardzo dobrym profilem linków. Zauważono jednak również trend, że na niektóre słowa kluczowe w TOP10, znalazły się witryny ze słabszym profilem linków, jednak z lepszą treścią gruntownie pogłębiającą temat.
Dziwnym trendem wynikającym z wrześniowej aktualizacji jest to, że spadek zaliczały strony długo okupujące pierwsze pozycje w wynikach wyszukiwania, a na ich miejsce trafiały strony oferujące filmy video.
Aktualizacja Google BERT Natural Language Processing Update
Największa od lat aktualizacja algorytmu, która swoim zasięgiem objęła ok. 1/10 wszystkich wyszukiwań na świecie. Powstała po to, aby zapewnić użytkownikom dostęp do trafniejszych wyników na frazy long-tail. Do algorytmu zostało włączone przetwarzanie naturalnego języka, co zagwarantowało znacznie lepszą interpretację treści przez Google. Od grudnia 2019 roku BERT działa dla 70 języków.
Jak podkreśla Google, nie ma możliwości, aby zoptymalizować stronę pod tę aktualizację. Spadki czy wzrosty nie stanowią kary lub nagrody, ale są wynikiem zmiany rozumienia intencji użytkownika przez algorytm.
Aktualizacja algorytmu January 2020 Core Update
Aktualizacja głównego algorytmu Google miała na celu poprawę doświadczeń użytkownika wyszukiwarki. Zadbano o lepsze dopasowanie wyników do intencji użytkownika czy zaprezentowanie mu gotowej odpowiedzi od razu w wyszukiwarce.
Nie ma możliwości wprowadzenia skutecznej strategii mającej na celu odzyskanie utraconej pozycji. Trzeba po prostu dbać o jakość publikowanych treści i liczyć na to, że kolejne aktualizacje Google nie uderzą bezpośrednio w poczynione działania.
Marcowe aktualizacje Google (2024)
W marcu 2024 Google kolejny raz rozpoczyna walkę z treściami słabej jakości. Tym razem na poważnie. Świadczą o tym powtarzające się aktualizacje „Helpful Content”. Marcowa aktualizacja ma być zwieńczeniem dotychczas wprowadzonych rozwiązań.
Aktualizacja lgorytmu w marcu 2024 ma obniżyć spam o kolejne 40%, poprzez bardziej kompleksowe wprowadzenie zmian do istniejących systemów rankingowych. Chwilowo aktualizacja algorytmu Google spowoduje z pewnością zamieszanie w SERPach przez około miesiąc, czyli w czasie wprowadzania zmian.
Google nie udziela konkretnych porad osobom, które obawiają się o swoje pozycje. Na pewno osoby, które od początku tworzyły wartościowy content, nie mają się czego obawiać.
W ramach nowej polityki antyspamowej Google chce skupić się na:
- wykorzystywaniu wygasłych domen – niektórzy decydują się na zakup wygasłych domen, aby korzystać z ich autorytetu, jednak publikując tam treści niskiej jakości. Google zdecydowanie to potępia;
- contencie dodawanym na dużą skalę – niektórzy właściciele stron, publikują w krótkim czasie dużą ilość słabej jakości treści, aby podbić swoje statystyki. Aktualnie obowiązujące algorytmy Google blokują takie zachowania;
- wykorzystywaniu reputacji domeny – kolejnym naruszeniem ma być publikowanie materiałów sponsorowanych na innych stronach, jeżeli nie są kierowane do odbiorców danej witryny lub odznaczają się bardzo słabą jakością. To działanie mające na celu blokadę wykorzystania reputacji strony poprzez publikowanie na niej słabej jakości treści.
Wdrożone w marcu wytyczne, ukrócą praktykę tworzenia słabej jakości treści zalewających internet.
Algorytmy Google i ich aktualizacje
Zmiany w algorytmach Google wprowadzane są regularnie, głównie ze względu na dynamiczny rozwój internetu, smartfonów oraz możliwości przeglądania informacji na różnych urządzeniach.
W jednym artykule nie da się umieścić wszystkich aktualizacji wprowadzonych przez Google na przestrzeni lat, powyżej zostały zaprezentowane najważniejsze. Trendem, który teraz obowiązuje, jest dążenie do samodzielnego uczenia się algorytmów i ich automatycznego dostosowywania do aktualnych potrzeb rynkowych. Trzeba przygotować się na to, że czynniki rankingowe będą ulegały nieustannym zmianom, nawet w czasie rzeczywistym.