Software house Grupa Improve Sp. z o.o. - ul. Marcelińska 94B/181 Poznań
Wróć

Consent mode – co to i dlaczego musisz go mieć?

Consent Mode - Co To I Dlaczego Musisz Go Mieć? - Grupa Improve zdjęcie nr 13

Pliki cookies budzą wątpliwości wielu użytkowników Internetu. Nic nie wskazuje jednak na to, aby w najbliższym czasie zostały usunięte. Google postanowiło wprowadzić specjalne narzędzie — Consent Mode — dzięki któremu przedsiębiorca może zapytać odbiorców o zgodę na korzystanie z plików cookies podczas aktywności w sieci. Jak to wygląda z prawnego oraz technicznego punktu widzenia? 

Consent Mode – definicja

Pliki cookies powstały po to, aby zbierać informacje o poczynaniach osób korzystających z internetu. Są przechowywane na urządzeniach użytkowników, gdy korzystają z przeglądarki internetowej. Zawierają informacje o aktywności w sieci. To na ich podstawie tworzone są kampanie marketingowe.

Aktualnie wykorzystanie plików cookies bez zgody odbiorcy łamie przepisy o ochronie prywatności i danych osobowych, czyli RODO. Zanim przedsiębiorca wykorzysta pliki cookies, musi zapytać o zgodę użytkownika. W tym celu powstał mechanizm, jakim jest Consent Mode. Google przygotowało dla administratorów stron internetowych rozwiązania, dzięki którym mogą dostosować sposób przetwarzania danych zgodny z aktualnie obowiązującymi przepisami. 

Przeczytaj również

Standard wprowadzony w 2020 roku przez Google, zakłada uzyskanie zgody odbiorcy poprzez poinformowanie go o stosowaniu plików cookies przez stronę internetową. Po wejściu na nią użytkownikowi wyświetla się baner z taką informacją. Samodzielnie, świadomie i dobrowolnie może wyrazić zgodę na wykorzystanie plików cookies, albo jej odmówić. Wychodząc z tego założenia, skrypty stron trzecich powinny rozpoczynać działanie tylko i wyłącznie po uzyskaniu wyraźnej zgody użytkownika. 

Co to jest Consent Mode 2.0?

Zaktualizowana w 2024 roku wersja trybu zgody wprowadziła ujednolicony baner i opcje kontroli użytkownika. Google Consent Mode v2 daje możliwość reklamodawcom uzyskania zgody od użytkowników, którą mogą zintegrować z usługami reklamowymi. To przekłada się na szczegółowe raportowanie na temat skuteczności prowadzonych kampanii marketingowych. 

Aktualizacja wprowadzona przez Google jest dużym ukłonem w stronę reklamodawców. Umożliwia uzyskanie zgody użytkownika w szczególności na pliki cookie dotyczące reklam i analiz w sposób zgodny z prawem.

Właściwości Google Consent Mode

Podstawowymi założeniami Consent Mode są:

  • zarządzanie zgodą użytkownika — odbiorca może wyrazić własne preferencje dotyczące przetwarzania danych poprzez akceptację bądź nie plików cookies;
  • dynamiczna adaptacja — mechanizm umożliwia na bieżąco dostosowanie sposobu przetwarzania danych, w zależności od preferencji użytkownika. Jeżeli odbiorca odmówi akceptowania plików cookies, narzędzie wykorzystuje modyfikacje, w celu zapewnienia zgodności z preferencjami;
  • ochrona danych użytkownika — są one chronione, ponieważ odbiorca sam decyduje o preferencjach w zakresie śledzenia przez pliki cookies. Przetwarzanie danych, po wdrożeniu omawianego mechanizmu, jest zawsze zgodne z przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych.

Jak w praktyce działa Cookie Consent?

Aby skorzystać z Consent Mode, musisz na swojej stronie internetowej zainstalować mechanizm Google. To właśnie dzięki niemu użytkownicy zyskają możliwość wyrażenia preferencji dotyczących plików cookies i śledzenia. 

Użytkownik odwiedzający Twoją stronę internetową po raz pierwszy zobaczy pasek informacyjny lub okno dialogowe z informacją, że witryna korzysta z plików cookies do celów analitycznych. Może wyrazić zgodę na wykorzystanie danych, lub ją odrzucić.

Usługi programistyczne i marketingowe w Twoim mieście

W zależności od tego, jaką decyzję podejmie, Consent Mode 2.0 pokieruje jego dalszymi działaniami:

  • jeżeli wyrazi zgodę, rozpocznie się gromadzenie danych analitycznych poprzez Google Analytics,
  • jeżeli odmówi zgody, zostaną wdrożone procedury dotyczące ograniczenia zbierania danych analitycznych do niezbędnego minimum. 

Użytkownik w każdej chwili może zmienić decyzję co do swoich preferencji. Strona internetowa ma obowiązek posiadania mechanizmów ułatwiających wprowadzenie tych zmian. 

Regulacje prawne dotyczące Consent Mode, w kontekście pojęcia zgody

Zgodnie z art. 11 pkt 4 RODO zgoda określana jest jako: „dobrowolne, konkretne, świadome i jednoznaczne okazanie woli, którym osoba, której dane dotyczą, w formie oświadczenia lub wyraźnego działania potwierdzającego, przyzwala na przetwarzanie dotyczących jej danych osobowych”. 

Mechanizm stworzony przez Google musi stosować następujące regulacje prawne w zakresie pozyskiwania zgody na zbieranie plików cookies:

  • zasada dobrowolności — użytkownik musi mieć możliwość wyrażenia zgody lub odmowy, bez presji czy konsekwencji;
  • zasada informowania użytkownika — zadaniem właściciela strony internetowej jest poinformowanie użytkownika w sposób jasny i klarowny o celach przetwarzania danych oraz jego prawach w zakresie ochrony danych osobowych;
  • zasada konkretności — wyrażana zgoda musi dotyczyć konkretnego celu, przypadku lub działania. Użytkownik wyraża zgodę w jasno określonych celach, dlatego jego dane osobowe nie mogą zostać wykorzystane w niezwiązanych z nią działaniach;
  • zasada jednoczesnego wyrażenia woli — zgoda nie może być domyślna ani wynikać z milczenia użytkownika czy jego bezczynności. Potrzebne jest aktywne działanie np. poprzez pole wyboru lub kliknięcie przycisku;
  • zasada możliwości wycofania zgody — użytkownik ma prawo w każdym momencie, w łatwy sposób wycofać wyrażoną zgodę;
  • zasada zgodności z preferencjami użytkownika — mechanizm stworzony przez Google umożliwia stronom internetowym dostosowanie przetwarzania danych do preferencji użytkownika w zakresie ochrony jego prywatności;
  • zasada dokumentowania zgody — obowiązkiem witryn internetowych jest prowadzenie dokumentacji udzielonych przez użytkowników zgód, w tym informacji kiedy i w jaki sposób zostały wyrażone.

Consent Mode jest bardzo istotnym narzędziem dla każdej strony internetowej, która chce działać zgodnie z przepisami dotyczącymi RODO. Umożliwiając użytkownikom wyrażenie zgody na korzystanie z plików cookies, przyczynia się do budowania zaufania. Jednocześnie narzędzie chroni prywatność użytkowników. Korzystając z rozwiązania od Google, pokazujesz, że działasz transparentnie i zgodnie z obowiązującym prawem. 

Sprawdź usługi naszego software house

Ostatnie wpisy blogowe

Umów sięna darmową konsultację

    Telefon WhatsApp E-mail