W procesie wymyślania i stosowania nowych rozwiązań warto stosować zasady Design Thinking. Na czym to polega?
Design Thinking – definicja?
Co to jest Design Thinking? Metoda polega na głębokim zrozumieniu problemów i potrzeb użytkowników, przed stworzeniem nowych produktów i usług. Celem jest zastosowanie takich metod postępowania, które są technologicznie wykonalne, ekonomicznie opłacalne oraz faktycznie potrzebne użytkownikom.
Design Thinking narodził się na Uniwersytecie Stanforda w Kalifornii. Jednym z głównym twórców jest David M Kelley, późniejszy współzałożyciel biura projektowego IDEO, które przy pomocy tej metody kreuje nowe produkty i usługi dla takich firm jak Apple, Shimano czy GE.
W jaki sposób działa Design Thinking?
Design Thinking jest usystematyzowanym podejściem do innowacji. Podstawą jest stworzenie interdyscyplinarnego zespołu, w którym znajdują się specjaliści mogący spojrzeć na każdy problem z szerokiej perspektywy. Należą do nich inżynierowie, technolodzy, specjaliści od marketingu, projektanci, socjolodzy.
Stworzony zespół krok po kroku wdraża kolejne etapy metody, posługując się dostępnymi narzędziami i technikami. W rezultacie udaje się stworzyć optymalne do wdrożenia rozwiązanie.
Ścieżka prowadzonych działań nie musi być liniowa. Porażka na którymś z etapów może wymagać powrotu do poprzedniego, w celu wprowadzenia generalnych zmian.
Kto może skorzystać z Design Thinking?
Ta metoda wdrażania innowacji jest przeznaczona dla firm, korporacji, fundacji, szkół, administracji, a także wszystkich organizacji, które chcą wprowadzić realne zmiany w swojej działalności. Nie interesuje ich kopiowanie i powielanie już dostępnych na rynku rozwiązań, ale wdrażanie oryginalnych pomysłów bazujących na realnych potrzebach użytkowników.
Przeczytaj również
Gdzie znajduje zastosowanie Design Thinking?
Uniwersalny charakter tej metody sprawia, że znajduje ona zastosowanie wszędzie tam, gdzie nie ma do czynienia z jednym, oczywistym rozwiązaniem, a trzeba pomyśleć o niestandardowych innowacjach. Design Thining pomaga w zintegrowanym podejściu do skomplikowanych zagadnień. Łączy kompetencje z zakresu technologii, psychologii, projektowania, ergonomii oraz biznesu.
Design Thinking – etapy
Empatyzacja
Najważniejsze jest głębokie zrozumienie potrzeb użytkownika. Należy rozpoznać problemy, jak i motywacje mające wpływ na ludzkie wybory i zachowania. W tym celu należy wykorzystać mapę empatii, wywiady etnograficzne, obserwacje użytkowników, analizy danego środowiska.
Nie sprawdzą się tu jednak tradycyjne grupy fokusowe, ponieważ ludzie bardzo często racjonalizują wypowiedzi i unikają krytycznego wypowiadania się publicznie. Dyskretne obserwowanie zachowania w naturalnym środowisku pozwala zdobyć inspiracje dla nowych produktów.
Definiowanie problemu
Dochodzi do syntezy informacji zebranych na poprzednim etapie, w celu zdefiniowania problemu właściwego. Należy przełamać ramy myślowe i przyzwyczajenia, aby uzyskać szersze pole widzenia.
Zdefiniowanie problemu ma na celu całkowitą zmianę kierunku poszukiwania rozwiązań problemu. Etap ten jest olbrzymim wyzwaniem. Jednocześnie zbyt szybkie zakończenie tego etapu może zawęzić pełen obraz.
Warto wspomagać się takimi technologiami, jak re-framing the problem, techniką 5x why, mapowaniem problemu.
Generowanie pomysłów
Etapy Design Thinking koncentrują się również na wymyśleniu jak największej ilości pomysłów dla danego problemu. Wymaga to silnego zaplecza merytorycznego, a także odwagi w kreowaniu nowych, nieszablonowych rozwiązań. Potrzebne są oceny i krytyka pomysłów, w celu pozostawienia tych faktycznie najlepszych.
Podstawowym narzędziem jest burza mózgów. Głównym wyzwaniem jest przestrzeganie jej zasad, czyli proponowanie nawet najbardziej szalonych rozwiązań, bez oceniania, nie przyzwyczajania się do pomysłów. Członkowie zespołu muszą pozbyć się ego i wszelkich ograniczeń. Proces wymaga sporej elastyczności i dystansu.
Budowanie prototypów
Powstaje fizyczny prototyp, ale nie chodzi tu o stworzenie skomplikowanego modelu o cechach zbliżonych do produktu końcowego. Najważniejsza jest wizualizacja pomysłów i szybkie zebranie opinii na ich temat. Można w każdej chwili zmienić kierunek postępowania, bez kosztownego brnięcia w rozwiązania, które realnie nie mają sensu.
Do budowania prototypu można użyć karton, drewno, styropian lub inny dostępny materiał. Najważniejsza jest prawidłowa wizualizacja pomysłu, a nie jakość wykonania.
Testowanie
Wybrane rozwiązanie należy przetestować w środowisku użytkowników. Ważne jest określenie parametrów koniecznych do spełnienia, aby możliwe było osiągnięcie jednoznacznego wyniku. Etap wymaga zaangażowania całego zespołu, a także wsparcia technicznego, administracyjnego, prawnego, formalnego.
Ważne jest, aby test przeprowadzić w realnym środowisku, w którym produkt faktycznie będzie używany. Dopiero po osiągnięciu określonych wyników można powiedzieć, że metoda Design Thinking okazała się skuteczna.
Wdrożenie produktu
Powyżej przedstawionych zostało pięć podstawowych etapów Design Thinking. Niektórzy jednak zaliczają również do metod postępowania punkt szósty, czyli wdrożenie produktu. Nie ma w tym rozumieniu oczywiście żadnego błędu.
Zalecane jest jednak, aby z punktu szóstego nie wracać już do żadnych wcześniejszych. Produkt, który wprowadzany jest na rynek ma być pod każdym względem doskonały. To właśnie idea głębokiego myślenia, analizowania i rozumienia potrzeb użytkowników. Aby ograniczyć prawdopodobieństwo wystąpienia takich sytuacji, należy poświęcić bardzo dużą uwagę testowaniu produktu z udziałem konkretnej grupy użytkowników.
Dlaczego warto zastosować Design Thinking w projekcie?
Omawiana metoda jest bardzo uniwersalna. Warto korzystać z niej nie tylko w kontekście projektowania nowego produktu, ale także w celu wyszukania innowacyjnych rozwiązań pasujących do danej sytuacji w firmie. To pozwoli na rozwiązanie wielu skomplikowanych problemów.
Metoda Design Thinking zapewnia świeże spojrzenie na daną sytuację, co pozwala zbliżyć się do odpowiedniego rozwiązania. W procesie mogą uczestniczyć osoby, które na co dzień mają odmienne poglądy, ponieważ chodzi tu o prawdziwą burzę mózgów, z krytyką pomysłów, ale ostatecznym dochodzeniem do konsensusu. Spojrzenie na problem z różnych punktów widzenia jest niezwykle istotne w wypracowaniu najlepszego rozwiązania. W takim środowisku może powstać produkt zbliżony do ideału, który ma szansę na sukces.
Design Thinking – proces głębokiego myślenia – podsumowanie
- Proces należy rozpocząć od analizy i zrozumienia potrzeb odbiorców.
- Należy wytyczyć wyraźny kierunek poszukiwania rozwiązań problemów.
- Design Thinking – przykłady pokazują, że przy wymyślaniu i tworzeniu wielkich idei, najważniejsze jest zaspokajanie potrzeb i wcześniejsze ich określenie.
- Bardzo ważnym etapem postępowania jest testowanie. Należy sprawdzić, jak pomysły działają w praktyce, a w razie wykrycia jakichkolwiek problemów, należy cofnąć się do wcześniejszych etapów.